Vuonna 1953 esitelty Cadillac Eldorado on saanut nimensä
myyttisestä ”kultaisesta kaupungista” jossain päin Etelä-Amerikkaa. Eldorado oli alun perin
tarjolla vain avomallina, ja se oli ylivoimaisesti kallein ja ylellisin
Cadillacin autoista. Sen erotti perus-käkkylöistä vain hienoisista
yksityiskohdistaan. Vuoteen 1966 saakka Eldorado noudatti vastaavaa konseptia ja
huippuversion myynti pysytteli muutamassa tuhannessa yksilössä vuosittain.
Mallivuodeksi 1967 paljastettiin kuitenkin totaalisen uusi
Eldorado, joka oli täysin erilainen, mihin tältä perinteiseltä
luksusautomerkiltä oli totuttu. Ensinnäkin sen muodot ovat jopa dramaattisen
linjakkaat, malliston muiden autojen ollessa hillityn suoraviivaisia.
Ensimmäistä (ja myös viimeistä) kertaa ikinä Cadillac tarjottiin avattavilla
ajovaloilla. Kaksiovisen Coupén kattolinja on kauniin kulmikas ja samalla
ryhdikäs. C-pilarista alkaa myös tyylikäs tulkinta Cadillacin klassisista
takasiivistä, jotka päättyvät terävään takaosaan ja siroihin, pystysuuntaisiin
takavaloihin. Takaikkunassakin on jännittävä taitos keskellä, joka jatkuu läpi
takaluukun.
Fleetwood-perheeseen kuuluva Eldorado on kooltaan jopa
aavistuksen halvempia sisaruksiaan pienempi, mutta silti matalaan Coupé-malliin
mahtuu mukavasti viisi henkilöä, jopa kuusi, jos etuistuimeksi valittiin
sohvapenkki. Sisätilat ovat tyypillistä Cadillacin ylellisyyttä. Huomattavia
yksityiskohtia ohjaamossa on esimerkiksi takana istuville oma kahvansa pitkässä
ovessa tai etuosan jalkatila, josta puuttui kokonaan kardaanitunneli!
Vuoden 1967 Eldorado oli siis todellakin etuvetoinen!
Tällaista luksusautoa Cadillac oli suunnitellut jo vuosia. Samaan aikaan GM
valmisti myös toista suurta etuvetoista coupéa, Oldsmobile Toronadoa, joka
itsessään olisi myös oman tarinansa arvoinen. Se esiteltiin jopa vuotta
Eldoradoa aiemmin, ja oli sekin tarjolla valtavalla V8-moottorilla. Eldoradon
esittely jätettiin tarkoituksella vuotta myöhemmäksi, näin GM saisi hiottua
Cadillacin ajo-ominaisuudet vielä paremmaksi kuin Toronadolla. Samalla molemmille
saatiin parempi julkisuusarvo, kun ne tulivat markkinoille eri vuosina. Aikansa
amerikkalainen lehdistö ihastuikin Eldoradoon ja arvosti sen ajettavuutta jopa
takavetoisia paremmaksi. Poikkeuksellinen vetotapa pysyikin Eldoradossa aina
sen valmistuksen päättymiseen asti vuoteen 2002.
Ensimmäisen sukupolven Eldoradoa markkinoitiin ”maailman
hienoimpana henkilöautona”. Myyntiesitteissä mainittiinkin usein Eldon olevan
ainoa etuvetoinen maailmassa, jossa olisi muuttuvavälitteinen ohjaustehostus
sekä automaattinen tasonsäätö taka-akselilla. Tämä piti perän samalla
korkeudella huolimatta matkustajien tai tavaroiden määrästä. Lisävarustelista
oli runsas, esimerkiksi automaattinen ilmastointi ja vakionopeudensäädin löytyy
monesta, jo 50 vuotta sitten valmistuneesta Cadillacista.
1960-luvun lopulla Cadillac käytti koko mallistossaan vain
yhtä ainoaa moottorivaihtoehtoa. Se on siis sama myös Eldoradossa, eli
429-kuutiotuumainen 340 hevosvoimaa kehittävä V8. Etuvedosta johtuen muu
voimalinja piti suunnitella toisin. Kuten Toronadossa, kolmipykäläinen
planeettapyörästötyyppinen automaattivaihteisto sijaitsi moottorin vieressä ja
momentinmuuntimelta voima siirtyi ketjun välityksellä laatikolle.
Vuodeksi 1968 Cadillacin moottori kasvoi ennätyksellisen
suureksi, 7,7-litraiseksi. 472-kuutiotuumainen loi tehoa 375 hevosvoimaa. Vielä
viimeiseksi tuotantovuodeksi Eldorado sai yksinoikeudella kaikkien aikojen
suurimman sarjavalmisteisen V8-moottorin, joka oli täydet 500 kuutiotuumaa!
Maskissa koristeli hillitty teksti, joka paljasti moottorin olevan 8,2 litraa
tilavuudeltaan. 400 hevosvoiman tehoilla vuoden 1970 Eldorado lienee myös
kaikkien aikojen tehokkain etuvetoinen henkilöauto!
Muutenkin jokainen mallivuosi toi pieniä muutoksia
edeltäviin. Vuodeksi 1968 keulaa muokattiin hieman: huomiovalot siirtyivät
alhaalta kromipuskurista lokasuojan kulmiin. Tuulilasinpyyhkijät jäivät nyt
piiloon konepellin taakse ja takavalot olivat hieman erilaiset. Vuonna 1969
avattavat valot muutettiin kiinteiksi, jolloin keula muistutti enemmän Cadillacin muuta päivittynyttä mallistoa. Näin myös ’69 Eldoradon kojelauta on
erilainen aiempiin verrattuna. Maskin ritilä oli nyt tiheämpi ja vinyylikatto
vähän irrallaan ikkunoista. Vuosimallia 1970 ei erota edeltäjästään muuten kuin
pienistä pystyrivoista maskin reunoilla, ja takavaloista, jotka muuttuivat
yksiosaisiksi viiruiksi. Omaa silmääni ’68-mallin yksityiskohdat miellyttävät
eniten silmää.
Radikaalisti muuttuneen Eldoradon myynti parani selvästi
aiemmista erikoisversioista. Joka vuosi valmistui parikymmentä tuhatta
Eldoradoa, ja yhteensä ykköspolven autoja tehtiin 89 633 kappaletta.
Kaikki autot ovat siis Coupé-malleja samalla moottorilla ja vaihteistolla,
avoversiot tuli tarjolle taas seuraavaan sukupolveen vuodesta 1971 lähtien.
Erot yksilöiden välillä syntyykin runsailla väri- ja varustevaihtoehdoilla.
Suomessa ensimmäisen polven Eldoradoja lienee parikymmentä kappaletta.
Poikkeuksellisesta rakenteesta ja upeasta muotoilustaan
huolimatta Eldoradon hinnat ovat pysyneet samoina vuosikaudet. Elämää nähneitä
ja projektikuntoisia autoja saa helpostikin alle kymppitonnilla. Siistit yksilöt
maksavat noin 15 000 dollaria tai euroa. Muutama diileri haluaisi jo
innolla lähettää tämänkin klassikon hinnat nousukiitoon pyytämällä
virheettömistä yksilöistä yli 30 000 euroa. Aika näyttää onko Cadillac
Eldorado potentiaalinen sijoituskohde vai pysyykö se edelleen suhteellisen
edullisena mutta upeana luksusautona vuosikymmenten takaa.
© Caradise 2017 |