Sivut

sunnuntai 5. toukokuuta 2019

Classic Motor Show

Lahden jokakeväinen Classic Motor Show alkaa aiheuttaa jo ruuhkia! Tämä mielestäni paras vuosittain järjestettävä autonäyttely Suomessa alkaa saamaan ihmisiä liikkeelle jo tungokseksi asti. Tänä vuonna teemana oli osuvasti urheiluautot, joten halusin kokeilla, päästetäänkö autoni jo harrasteautoille tarkoitetulle parkkialueelle. Sääkin oli sopivan ankea ja kolea.

Mutta järjestäjät olivat tiukkana, ja tivasivat juhlamallini valmistusvuotta. Edellä ajanut saman ikäinen Ferrari 360 Modena pääsi sisään kuulemma kutsuvieraana, mutta omaani ei alueelle huolittu, vaan jouduin tyytymään rahvaalle tarkoitetulle parkkipaikalle. Sitä ennen käännös vasemmalle Svinhufvudinkadulle oli estetty, joka sai aikaan valtavan jonon Hollolankadulle!

Parkkipaikat pursuilivat kaikenkarvaisia klassikkoautoja jo yhdentoista aikaan aamusta. Suurin osa oli tutun oloisia autoja, mutta onneksi sekaan mahtuu aina todellisia aarteita. Tällä kertaa sellaiseksi voi ehdottomasti laskea Citroën SM Cabrioletin! Jäin heti pohtimaan, kuinka harvinaisesta autosta mahtaa olla kyse, sillä tehdas ei itse suostunut avomalleja valmistamaan. Ison kissan etukulmassa lukeva Mylord paljasti myöhemmin, että tällaisia on rakennettu kourallinen, ja yksi niistä myytiin viisi vuotta sitten puolella miljoonalla!

Parkkipaikkoja kierrellessä aika rientää leppoisasti, ja sisään näyttelyyn tulee mentyä ehkä jo turhan myöhään. Päätin säästää täynnä urheiluautoja olevan teemaosaston viimeiseksi, mikä melkein osoittautui virheeksi. Näyttelyn sulkemisaika alkoi tikittämään tuskastuttavan nopeasti, ja jouduin kiertämään varsinaiset näyttelyosastot turhan vauhdikkaasti. Onneksi ehdin juuri ja juuri tutustua kunnolla tämän vuoden teemaosastoon.

Se olikin rakennettu tänä vuonna poikkeuksellisen näyttäväksi! Urheiluautot kun lämmittävät sydäntäni kovasti, niin oli kiehtovaa nähdä parikymmentä erittäin kiiltävää urheiluautoa vuosien varrelta siistissä hallissa. Autot olivat jaoteltu maittain, ja takaseinällä kerrottiin hyvin urheiluautojen historiasta Suomessa. Se kun ei vuosikymmeniä sitten ollut kovinkaan runsas. Mutta onneksi tänne kylmään Pohjolaankin on aina jokunen eksoottinen sportti eksynyt.

Näyttelyn helmeksi yhdessä ensimmäisen valmistusvuoden Corveten kanssa oli pienelle korokkeelle asetettu Ferrari 250 GTE 2+2. Täydelliseksi entisöity klassinen perhe-Ferrari ostettiin aikanaan Suomeen uutena! Lahden messukeskuksessa onkin käynyt vuosien varrella melkeinpä jokainen 250-sarjan Ferrari Suomessa! Tämä kertonee tapahtuman tasosta jotain…

Halusin myös tutkia, miten muut osastot olivat toteuttaneet ”urheiluautot” -teemavuotta. Osa ei kieltämättä mitenkään. Monet kerhot toivat sentään näytille urheiluautoiluun läheltä liippaavia kilpa-autoja, esimerkkinä Le Mansiin eksynyt Cadillac. Urheiluauton käsite on tietysti hyvin häilyvä, joiltakin osastoilta löytyi mielenkiintoisia coupé-malleja. Esimerkkinä mainittakoon Paradise Carsin myymä Rolls-Royce Silver Shadow Mulliner Park Ward Fixed Head Coupé! Myös ranskalaiselta avenuelta pystyi bongaamaan kaksi kaunista ja erittäin harvinaista coupé-mallia: Citroën 11A Faux-Cabriolet sekä Peugeot 301 D Coupé.

Maininnan arvoisia näyttelyesineitä olivat myös Jaguar-kerhon paikalle tuoma SS100 Roadster, sekä erikoiskorinen Bentley Mark VI Special SccH:n osastolla. Myös kaunis Fiat 1100 Trasformabile viehätti Il Garage di Don Carlo ry:n osastolla “La Dolce Vita”, joka palkittiin näyttelyn parhaaksi yhdistysosastoksi.

Näitä urheiluautoja olisi tutkinut mieluusti kauemminkin, mutta klo 17 vieraat häädettiin ulos hallista. Ja ulkona odotti vielä yksi yllätys: Eipä ole koskaan vielä toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna pidettävässä Classic Motor Showssa satanut lunta, mutta nyt on! Onneksi maahan ei jäänyt enää mitään, joten kaikki vanhat arvoautot saatiin ajettua kotiin turvaan. Ja vinkiksi ensi vuodelle: Ajoissa paikalle…

© Caradise 2019