Mercedes-Benz CLS 350 CDI BE testattu marraskuussa 2021.
Toisen polven CLS-Mersun aggressiivisen keulan takaa löytyy lempeä ja mukava luksusauto.
Muistan elävästi sen hetken kuin näin toisen sukupolven
CLS-Mersun ensimmäisen kerran kymmenkunta vuotta sitten. Ajoin silloin taksia
Helsingissä Mechelininkatua pohjoiseen, kun yhtäkkiä havahduin
poikkeukselliseen kummajaiseen vastaantulevassa autovirrassa. Upouusi CLS!
Kulmikkaat led-rivistöt ja monimutkaiset umpiot tähtikeulan molemmin puolin
toivat välittömästi mieleen yhden sanan: mörkö.
Omintakeisen ilmeen takana on innovatiivista tekniikkaa.
Toisen polven CLS-Mersussa on ensimmäisenä tuotantoautona täysin ledein
toteutetut valot. Nauhamaisia huomiovaloja on ollut jo tätä aiemminkin
käytössä, mutta tässä myös ajovalot ja kaukovalotkin ovat led-käyttöiset.
ILS-järjestelmä koostuu 71 led-valosta, ja ne sisältävät muun muassa ohjauksen
mukaan kääntyvät valot.
Alkushokin jälkeen CLS:n leveään ja matalaan muotoiluun
alkaa tottua. Se on itse asiassa aika komea ilmestys. Mittasuhteiltaan CLS on
sulavalinjainen limppu, jonka isoa kokoa on pyritty häivyttämään pyörein
muodoin. Keulan muotoilu on aika rohkea ja aggressiivinenkin, perä on siro ja simppeli.
Kyljen kaarissa pystyy näkemään selvät viittaukset 1950-luvun Adenauer- ja
Ponton-Mersuihin.
Korimalliltaan CLS on kaikkea muuta kuin perinteinen. CLS on
itse asiassa ensimmäinen luokassaan: radikaali sekoitus coupéa ja sedania.
Valmistaja haluaa herkästi kutsua tällaisia coupé-malleiksi, mutta itse en
suostu tätä kunniaa CLS-Mersulle (enkä muillekaan neliovisille) antamaan.
Keksittäköön sitten vaikka kokonaan oma termi tällaisille. Niin tai näin, idea
on kantanut nykyisin niin pitkälle, että esimerkiksi kaikki suorituskykyiset ja
luonteeltaan urheilulliset nykysähköautot muotoillaan samalla kaavalla.
Kaksioviset coupé-mallit ovat, jos ei vielä kuolemassa sukupuuttoon, niin
ainakin vahvasti vaarantuneet.
CLS on siis enemmänkin Grand Tourer, joka on
parhaimmillaan pitkillä matkoilla. Se on puhtaasti neljän hengen auto, sillä
takaistuimet ovat erilliset. Ainaiseksi kompromissiksi jäänyt keskipaikka on
uhrattu siistin keskikonsolin myötä. Näin kahdelle on saatu paremmat tilat ja
istuimet, mutta silti pääntila loppuu herkästi kesken linjakkaista muodoista
johtuen.
Jos CLS:n ulkomuoto ja takatila herättää huomiota ja erottuu
massasta, niin samaa ei voi sanoa auton ohjaamosta. Kojelauta muistuttaa yksinkertaisesti
liikaa E-Mersun vastaavaa. Toki materiaalit ovat erittäin laadukkaita, ja
oikeilla värivalinnoilla kabiini olisi erittäin viihtyisä. Mutta liian moneen
yksilöön on valittu varman päälle mustat nahat ja mustat paneelit. CLS on siis
turhan tavallinen sisältä. Kojelaudassa on liikaa neliskanttisia nappuloita ja
mittaristossakin on tarpeettoman monta pientä symbolia.
Myös ajoasento tuottaa pettymyksen. Säätövaroja on muuten
riittävästi, mutta istuinta ei saa riittävän alas. Matala ulkomuoto luo
urheilullista vaikutelmaa, mutta sitä ei valitettavasti löydy ajosta. Onneksi ratti
istuu tukevasti käteen. Tunnelma ei siis ole kovin sporttinen, ennemminkin
eristetty.
Edes kolmelitraisen dieselin murina ei erotu kunnolla.
Kovissa kiihdytyksissä sisään kantautuu vaimeaa, etäistä hurinaa. Komeaa
moottoria kuuntelisi mielellään enemmänkin. Toisaalta CLS on erittäin hiljainen
ja mukava maantiekruiseri. 265 hevosvoimaa riittää joka tilanteeseen, sillä
sitä säestää 620 Nm tuhti vääntö. Eikä kulutuslukematkaan hirvitä. Ajelin
autolla noin 230 kilometriä, kerran Hämeenlinnasta Tampereelle ja takaisin,
plus kaupunkiajot päälle. Keskikulutus asettui 7,5 l/100 km tuntumaan.
Noin puolet myytävistä CLS-Mersuista on tällä mahtavalla
kuutos-dieselillä. Se sopii CLS:n luonteeseen ja kokoluokkaan erittäin hyvin.
On mielestäni virhe valita tällaista autoa takseista tutulla nelos-dieselillä.
Kestävää ja halpaa menoa, mutta ei kovin sivistynyttä. Sitten on tietysti
yllättävän laaja valikoima ahdettuja V8-moottoreita, jolloin budjetti pitää
käytännössä kaksinkertaistaa. Halvimmat kakkospolven CLS-Mersut ovat pudonneet
jo alle 20 000 euron. Tämä vähän ajettu ja tuhdisti varusteltu yksilö irtoaa noin 30 000 eurolla. Tarjolla on myös nelivetoisia versioita sekä
persoonallinen farmarimalli Shooting Brake!
Ajettavuudeltaan CLS on vakaa ja mukava. Pitkät pätkät
moottoritietä sujuu leikiten. Mutta vain harvoin reittiä perille tulee
piirrettyä mutkateiden kautta. Alusta toimii kyllä hyvin, mutta kanttailu
kurveissa ei erityisemmin innosta. CLS ei tosiaankaan ole mikään urheiluauto.
Yksi parhaita puolia moottorin ja ulkonäön lisäksi
CLS-Mersussa on sen 7-portainen automaattivaihteisto. Se on erittäin hyvin
toimiva vaihteisto, joka tarjoaa juuri sopivan moottorijarrutuksen joka
tilanteeseen. Käsivaihteita ratin takaa ei tule juuri käytettyä. Pienenä
kauneusvirheenä tämä yksilö töksähtää vaihtaessa kakkoselta ykköselle. Onkohan
vaihteistoöljyn vaihto jo ajankohtainen? S-moodi vähentää ilmiötä hieman, mutta
muuten tuo sporttiasento ei juuri menoa muuta.
Kaikkiaan toisen polven CLS-Mersu on upea ja laadukas auto,
mutta ei ihan onnistu sytyttämään täysillä. Kaipaisin autoon hieman enemmän
luonnetta ja räväkkyyttä. Nyt kaikki on teknisesti täydellistä, mutta karisma
puuttuu. Mutta esimerkiksi eläköityvälle herrasmiehelle CLS on mitä täydellisin
auto.