Sivut

torstai 3. helmikuuta 2022

E niin kuin elegantti

Mercedes-Benz E 220 CDI Coupé A AMG testattu tammi-helmikuussa 2022.

Vai kenties edustava? Tai ehkä sittenkin erinomainen...

Viime vuonna pääsin testaamaan paria Mersun mallia, jotka kumpikaan eivät ole olleet markkinoilla kovin pitkään. C-luokassa coupé-malli on ollut vasta 2000-luvun puolella. Edellisen jutun CLS yrittää myös olla coupé-malli, mutta neliovista on vaikea oikeasti luokitella sellaiseksi. Sen sijaan isommista coupé-malleista Mersulla on kokemusta jo 1950-luvulta saakka!

Ne ovat olleet perinteisesti pitkäikäisiä, tyylikkäitä ja laadukkaita cruisereita. Parin CLK-sukupolven jälkeen palattiin taas nimityksessä E-luokan coupéisiin vuonna 2009. Erona pikkuveljiin on esimerkiksi kehyksettömät sivuikkunat sekä B-pilarin puuttuminen. Näin muodoista on saatu sirot ja linjakkaat. Kaunista kaarta rikkoo vain hienoinen kolmas sivuikkuna, jonka avulla toinen ikkuna saadaan laskettua kokonaan seinän sisään. B-pilarin puute tuo valoa ohjaamoon, kuten myös lisävarusteinen panoraamakatto.

Kymmenen vuotta sitten Mersut olivat särmikkäitä, eikä E Coupé ole poikkeus. Suurin osa auton linjoista suuntaa enemmän tai vähemmän yläviistoon. Kulmikkaiden muotojen seurana on CLS-Mersustakin tuttu 1950-luvun mallistoon viittaava kaari takalokasuojassa. Kokonaisuus on tasapainoinen ja lopputuloksena on syntynyt kaunis kaksiovinen coupé. Valkoinen väri sopii tähän korimalliin erittäin hyvin ja AMG-paketin helmat ja puskurit terävöittävät ilmettä sopivasti. Muotoilu on sulavaa myös numeroiden valossa: auton ilmanvastuskerroin 0,24 oli aikansa huippua!

Sisätiloissa vallitsee samat puutteet kuin viimeksi ajetussa CLS-Mersussakin: Kojelaudan design on vähän tylsä. Materiaalit ovat onneksi laadukkaita, ja etenkin sporttiratti istuu hyvin käteen. Sen sijaan istuimia vaivaa sama ongelma kuin CLS:ssä: penkkiä ei saa riittävän alas urheilullista ajoasentoa varten. Nyt myös pääntila tahtoo loppua kesken 185-senttiselle ja hiukset harovat kattoa. Voi olla, että kattoluukku näkösuojineen vie aavistuksen enemmän tilaa kuin perusversio. Lisävarusteinen ortopedi-ominaisuus takaa kuitenkin sen, että istuimen saa muuten erinomaiseen asentoon ja joka puolelta tukevaksi.

Takapenkillä pääntila loppuu auttamatta kesken, sitä ei pelasta edes kuopat katossa lasikaton takana. 15 senttiä lyhyempi saattaa kuitenkin jopa viihtyä takaistuimilla. Nämä eivät onneksi yleensä ratkaise ostopäätöstä coupé-luokassa. Takakontissa tilaa on puolestaan erinomaisesti.

Kun avaa pitkän oven ja istuu (teko)nahkaiselle istuimelle, huomaa tulleensa laatuautoon. Oven sulkeuduttua näkymätön hovimestari työntää turvavyön ulottuville. Turvavyön kiinnityttyä samainen hovimestari kiristää lempeästi vyötä, kunnes se napsahtaa sopivaan mittaan. Tähän asentoon palataan salamannopeasti, jos auto tunnistaa törmäyksen uhkaavan.

Sitten kysytään, onko auton omistaja joutunut tekemään luksusautoonsa kompromisseja. Nettiauton mukaan yli puolet on. Kuusi- tai kahdeksansylinterinen sopisi tähänkin autoon paremmin kuin nelipyttyinen! Niistä ei välttämättä edes joudu maksamaan ekstraa, jos tyytyy enemmän ajettuun yksilöön. Yllättävää kyllä, AMG-tehomalleja ei tähän koriin ole saatavilla lainkaan!

Tässä yksilössä avaimen kääntö herättää nelisylinterisen dieselin ompelukonemaiseen hurinaan. E 220 CDI on tehottomin saatavilla oleva vaihtoehto, ja samalla myös taloudellisin. Toisaalta 7 litran paikkeille asettunut kulutus ei paljon eroa kuusisylinteristen lukemista. Nämä moottorit ovat osoittautuneet myös erittäin kestäviksi. Jos siis pystyy elämään tietynlaisen karkeuden kanssa, niin 2,1-litrainen ja 170-hevosvoimainen nelikko tarjoaa riittävästi voimaa liikkumiseen. 400 Nm vääntö tekee sen, että hetkittäin auto tuntuu jopa ripeältä.

Tässä auttaa vain viisiportainen automaattilaatikko, joka sallii kaasun painamisen syvemmälle ilman hätäisiä vaihtoja pienemmälle. Välitykset ovat toki hämmentävän pitkät. Ehkä jopa liian pitkät kaupunkiliikenteeseen, eikä ykkösen kytkeytyminen vauhdissa ole mikään harvinaisuus. Automaatti vaihtaa onneksi sulavasti ja pehmeästi, mutta ei ehkä koskaan kovin sporttisesti. S-moodin käyttäminen ei tässäkään juuri menoa piristä. M-asennossa vaihteita voi vaihtaa käsin ratin takaa, mutta sitäkään tulee harvoin tehtyä. Normiajossa automatiikka ehtii vaihtaa yleensä itse pienemmälle ennen kuljettajaa. Dynaamista ajoa haikaileva joutuu katselemaan ehkä Baijerin suuntaan.

Etäistä urheiluauton tuntua E-Mersuun tuo lisävarusteinen, 15 milliä matalampi AMG-urheilualusta. Jäykemmät jouset parantavat tuntumaa mutkissa. Mukavuudesta joutuu tosin silloin tinkimään hitusen. Jäisen koppuraisilla teillä urheilualusta ei pääse loistamaan. Runsaat lasipinnat (ja niiden jäiset saumat) aiheuttavat jopa pientä korin vääntyilystä johtuvaa rutinaa.

Lumella leikkiminen ei sekään ole Mersulle ominta aluetta. Luistoneston poistaminen vaatii pientä seikkailua mittariston valikoissa, eikä silloinkaan avustimet poistu kokonaan käytöstä. Sinänsä Mersun kyllä saa hienoon ja helposti hallittavaan luisuun, mutta elektroniikka puuttuu tökerösti peliin juuri kun olet päässyt isompiin luistokulmiin. Tämä on selvästi herrasmiesten auto, eikä myöhäisteinien koheltamiseen tarkoitettu lelu!

Hieno auto silti. E-Mersu on vakaa veturi jäiselläkin moottoritiellä, kunhan vain renkaat ovat hyvässä kunnossa. Siis mukava GT-luokan auto pidempään reissuun. Myös päivittäinen käyttö on helppoa, kunhan etsii riittävän leveän parkkiruudun, jotta ovet saa kunnolla auki.

Mersu on siis hionut E-luokan coupésta hienon tuotteen. Niitä on myös myyty hyvin, eikä nämä ole Suomessakaan harvinaisia, edes uusimmassa korimallissa. Mersu on myös hinnoitellut auton ovelasti. CLK:n tavoin E Coupé on selvästi kalliimpi kuin 3-sarjan BMW, mutta taas paljon halvempi kuin 6-sarjan coupé. Käytettyjen hinnat lähtevät Suomessa 12 000 eurosta. Tummasilmäisestä facelift-mallista joutuu maksamaan vielä tuplahinnan.