Parin vuoden tapahtumakielto on koskettanut myös suurempia autotapahtumia. Oli siis kiva pitkästä aikaa käydä Lahden Messukeskuksessa Classic Motor Showssa kolmen vuoden tauon jälkeen. Maailmalla on tunnetusti ehtinyt tapahtua mullistuksia melkoisesti tänä aikana, joten oli jännä nähdä, miten tämä kaikki on vaikuttanut klassikkoautoharrastukseen.
Korona ei sinänsä ole harrasteautoilua haitannut. Päinvastoin,
omalla autolla ajelu on todettu terveysturvalliseksi ajanvietoksi. Sen sijaan enemmän
haittaa on syntynyt Putinin sekoilusta rajan takana. Edullisemman öljyn tyrehtyminen
on saanut autoilijat pohtimaan liikkumistarpeitaan ja vaihtoehtoisia voimanlähteitä.
Autokaupassa kysyntä on kallistunut sähkövempeleiden suuntaan. Vanhoista
autoista innostuneet eivät kuitenkaan ole syttyneet sieluttomille sähkömoottoreille
ja harrasteautot on saatava ajoon kesän kynnyksellä. Toki kallis bensa saattaa
rajata yhä useamman turhia ajeluita.
Vappusunnuntaina ei ollutkaan enää totuttuun tapaan kertynyt
vanhoja autoja Messukeskuksen parkkipaikalle. Syitä toki voi olla muitakin kuin
yli kahden euron polttoainelitra. Sää vaikuttaa aina, ja tänä vuonna
lauantaille osui se poutaisempi päivä, vaikkei onneksi sunnuntaikaan lopulta
kovin sateinen ollut.
Ehkä enemmän vaikutti kuitenkin näyttelyn sijoittuminen vappuviikonlopulle.
Monet siis ajoittivat käyntinsä lauantaille, ja sunnuntaina omaa harrasteautoa
ulkoilutettiin mieluummin paikallisissa vappuparaateissa. Lauantaina messuvieraita
olikin lähes tuplaten sunnuntaihin verrattuna.
Myös hallien sisällä huomasi pian, että ajoneuvoja on esillä
normaalia vähemmän. Tämä johtuu jo pitkälti vuoden teemasta, joka oli ajoneuvot
työssä. Vaikka kumipyöräisiä työn sankareita esiteltiinkin laajalla rintamalla,
monet hyötyajoneuvoista ovat valtavan kokoisia, eikä halliin yksinkertaisesti
mahtunut suurien kuorma-autojen lisäksi niin paljon kalustoa. Toki on hyvä,
että painotus vaihtuu vuosien varrella, ainakin kaiken ikäiset pikkupojat
olivat ihmeissään. Ja olihan kaltaistani urheiluautojen ystävää hemmoteltu jo edellisessä
tapahtumassa kolme vuotta sitten!
Tänä vuonna oli silti haalittu mukaan myös useampi helmi,
joita en ole aiemmin päässyt näkemään. Upeimmat yksilöt olivatkin yllättäen 1930-luvun
avoautoja! B-hallissa vetonauloina toimivat vuoden 1936 Mercedes-Benz 290 Cabriolet
A, sekä Bemari-kaksikko erittäin kauniisti entisöityinä: tummansininen 326
Drautz Cabriolet ja lähes täydellisesti tapahtuman logon teemavärejä noudattava
315/1 Roadster. E-hallin aarteina puolestaan komeilivat Packard Eight
Convertible Sedan sekä Bugatti Type 57C Stelvio Cabriolet. Näistä jälkimmäisen
omistaja saapui paikalle sunnuntaina omalla 30-luvun Rolls-Roycellaan, joka keräsi
yleisöä puoleensa kunniavieraan parkkipaikalla ulkona!
Myös Studebakerin 120-vuotisjuhlaa kunnioitettiin viiden esimerkin
voimalla. Mielenkiintoisena huomiona ajan kulusta oli myös muistutuksena, että
tänä vuonna jo vuosimallin 1991 autot voidaan museokatsastaa! Kun lapsuudesta
tutut 850-Volvot ja Primerat alkavat ilmestyä klassikkoautotapahtumiin, alkaa
väkisinkin itse huomata vanhentuneensa…
© Caradise 2022 |