Porsche Panamera S E-Hybrid testattu syyskuussa 2022.
Porsche Panamera S E-Hybrid on iso ja painava auto, joka pyrkii miellyttämään kaikkia. Silloin kyllä luonne yleensä kärsii.
Porsche lähti melko aikaisin mukaan vuosituhannen vaihteessa
alkaneeseen katumaasturibuumiin. Viisiovinen Cayenne tuntui
pyhäinhäväistykseltä, vaikka moottoreina olikin komeita veekaseja ja ajettavuus
oli hiottu maastureiden parhaimmistoon. Pian mukaan tulivat myyntiä
kasvattamaan V6-moottorit, jopa dieselinä, mikä kauhistutti
stuttgartilaisfaneja edelleen! Tähän peilaten Porschen hyppäys neliovisten
luksusautojen markkinoille ei herättänyt niin paljon pahennusta.
Sedan-mallinen Panamera esiteltiin ennakkoluulottomasti
Kiinassa, kevään 2009 Shanghain autonäyttelyssä. Vaurastuneessa Kiinassa olisi
paljon kysyntää persoonalliselle luksusautolle, jota palkattu kuljettaja voisi
ajaa. Vaikka Panamera on iso auto, ei sen tilat ole lopulta kummoiset.
Takapenkit ovat erilliset, joten auto on vain nelipaikkainen. Aikuinen mahtuu
istumaan mukavasti takanakin, mutta esimerkiksi S-Mersun tiloihin on matkaa.
Myös tavaratila on hämmentävän pieni, vaikka auto ei ole oikeastaan edes sedan.
Takaluukku aukeaa ikkunan kera, joten pitäisi puhua ennemmin viisiovisesta
viistoperästä.
Alussa moottorit olivat täyskokoisia veekaseja, mutta jo
seuraavana vuonna myös Panameraan tuotiin V6-moottori. Uudelle vuosikymmenelle
tultaessa elettiin jo taloudellisesti hankalampia aikoja ja edellisten vuosien
lyhyt euromuskelien aikakausi oli päättymässä. Ympäristöpaineet puristivat myös
urheiluautovalmistajia entistä tiukemmin, ja Porschenkin oli osallistuttava
talkoisiin. Myös siis Panameraan tuli vaihtoehdoksi diesel-moottori vuonna
2011, sekä sähköavusteinen hybridi-malli. Näkyvillä kylteillä kyljissä ja
perässä haettiin hyväksyntään ilmastoahdistuneissa piireissä.
Panameran muotoilu on kyllä ehtaa ja tunnistettavaa
Porschea, mutta monien silmissä auto ei todellakaan ole kaunis. Massiivinen ilmestys
tuokin luonnossa mieleen dinosauruksen! Tuima ilme, kohotetut silmäkulmat ja
muinaisten petojen kallon muoto näkyy linjoissa. Vuoden 2013 facelift ei juuri
parantanut tilannetta. Uudemman mallin tunnistaa kokopunaisista takavaloista ja
etuvalojen alareunan pieni porras vaihtui soikeampaan muotoon.
Päivitetyn mallin yhteydessä markkinoille tuli myös
lataushybridi Panamera S E-Hybrid, jota pääsin testaamaan Rinta-Joupin
valikoimasta. Suurimpana erona edelliseen hybridiin on isompi akku ja
sähkömoottori, sekä latausmahdollisuus. Suorituskykyarvot kuulostavat
kieltämättä kovilta: 420 hevosvoiman yhteisteho sai Panameran kiihtymään
parhaimmillaan 5,5 sekunnissa nollasta sataseen ja baanan riittäessä aina 270
km/h huippunopeuteen. Tämä taisi ollakin aikansa nopein hybridiauto, jos
unohdetaan superautoluokkaan kuuluvat erikoisuudet. Virallinen kulutuslukema
oli naurettavan pieni 3,1 litraa satasella. Täydelle akustolle luvattiin yli 30
kilometrin sähköinen toimintamatka.
Todellisuus ei olekaan sitten näin ruusuinen. Esimerkiksi
akun kapasiteetti ei enää seitsemän ikävuoden jälkeen vastaa luvattua. En tosin
päässyt lataamaan kuin kerran, noin puolen tunnin ajan julkisella
hidaslatauspisteellä. Ravintolareissun aikana akkuun saatiin virtaa noin kolmasosan
verran ja ajotietokone kertoi sähköiseksi toimintamatkaksi silloin kokonaiset 4
kilometriä! Eli täydellä latauksella päästään maksimissaan puolella
toimintamatkalla valmistajan ilmoittamaan verrattuna. Käytännön kokeessa
ajotietokone näyttäisi pitävän paikkaansa, sillä paluumatka keskustasta kotiin
sujui sulavasti sähköllä, muttei yhtään sen pidemmälle.
Lataushybridin tosielämän suorituskyky tuottaa myös
pettymyksen. Toki Porsche tuntuu erittäin ripeältä ja kolmelitrainen V6 murisee
kivasti, mutta täydellä laukalla tuota konetta joutuu kierrättämään
melkoisesti, että vauhtia saa kerättyä toivotun nopeasti. Olo ei vastaa sitä,
mitä yli 400-heppaiselta Porschelta odottaisi. Traficomin ilmoittama 333
hevosvoiman moottoriteho tuntuu olevan lähempänä totuutta. Ehkä täysi hyökkäys
vaatisi täyttä akkua, mutta näin pienellä rangella sitä on oikeasti tarjolla
vain harvoin. Ja jos moodiksi on valittu akkuja lataava E-Charge-moodi,
Panameran kulutus alkaa jo lähennellä V8:n lukemia.
Suurin syy pettymykselle on akkujen mukanaan tuoma
lisäpaino. Hybridijärjestelmän aiheuttama 300 kilon lisäpaino ei voi olla
vaikuttamatta suorituskykyyn ja ketteryyteen. Toinen ongelma pelkän massan
lisäksi on sen sijainti. Suurin osa akuista taitaa olla tavaratilan alla auton
takaosassa. Tämä tuntuu jo ajossa: Esimerkiksi moottoritien rampin tiukassa
kaarteessa tuntee selvästi, kuinka perä pyrkii kampeamaan tangentin suuntaan.
Luiston vaaraa ei sentään kesäkeleillä ole, mutta ilmiö syö ajettavuudesta
parhaimman terän.
Onneksi vaivaan on tarjolla lääkettä. Vaihdekepin vieressä
oleva Sport-nappi tekee ihmeitä auton käyttäytymiselle! Ensinnäkin vaihteisto
reagoi nyt nopeammin, ja joka tilanteeseen mennään pykälää pienemmällä
vaihteella. Sen lisäksi ilmajousitus jämäköityy selvästi, mikä parantaa suoraan
ajotuntumaa. Toki fysiikan lakeja ja auton massaa ei tämäkään pysty kumoamaan.
Jousitukselle on valikoimassa vielä yksi jäykempi pykälä, joka tukevoittaa
menoa entisestään, ja Hybridi-Panamera alkaa oikeasti tuntua Porschelta!
Normaaliasennossaankin meno on sinänsä mukavaa, joten ilma-alusta pelastaa
paljon, niin kauan kuin pysyy ehjänä…
Eikä Panamera huonosti käyttäydy hybridi-moodissakaan muihin
lataushybrideihin verrattuna. Kevyellä kaasulla auton saa liikkumaan pelkällä
sähköllä, mutta silloinkin voima tuntuisi välittyvän jotenkin vaihteiston
kautta, toisin kuin monessa muussa vastaavassa. Toki vähänkin syvempi oikean
jalan ojennus vie mittariston neulan pois Efficiency-alueelta ja kuutonen
hurautetaan käyntiin. Ja kuten tavallista monen lataushybridin kohdalla,
käytännön kulutus ei sittenkään jää kovin alhaiseksi: reilut 60 kilometriä
kaupunkipainotteista ajoa tuotti tulokseksi noin 11 litraa sadalla
kilometrillä, sisältäen sen puolen tunnin kertalatauksen. Uskoisin, että perus
V6-malli pääsee suurin piirtein samaan.
Lataushybridi vaatii siis ahkeraa ja tunnollista
jokapäiväistä latausta ollakseen mitenkään perusteltavissa Panameran laajasta
mallistosta. Maailmaa ei tällä Porschella pelasteta, vaikka keltaiset
jarrusatulat kuinka mainostaisivat vihreitä arvoja. Itse valitsisin Panameran
keulalle jonkun aivan muun voimanlähteen, ehkä bensa-veekasin. Vähemmän painoa,
enemmän voimaa ja kunnon murinat kaupan päälle on mielestäni perusteltavissa,
varsinkin kun niistä ei välttämättä tarvitse edes maksaa lisähintaa. Tai jos
käyttökulut hirvittävät, niin kolmelitrainen diesel-moottori voi olla aivan
riittävä voimanpesä matalaan sedaniin myös.
Sinänsä Panameran kuskilla on hyvät oltavat. Istuin on hyvin
ja sporttisesti muotoiltu, ja se tukee kivasti kuljettajaa. Kabiinikin on
runsaista nappuloistaan huolimatta tyylikäs ja hallintalaitteet ovat hyvin
käsillä. Nappulat tuntuvat käteen laadukkaalta ja kosketusnäyttöäkin voi
onneksi ohjata myös pyöritettävällä kytkimellä ja pikavalintanapeilla.
Vaihteita voi vaihtaa ratin kytkimistä peukalon kohdalla molemmin puolin,
työntämällä isommalle ja vetämällä pienemmälle: Haluttu vaihde löytyy ratin
asennosta riippumatta.
Mittaristokin on hauskan porschemainen. Löysin kyllä
ensitutustumisella virtalukon ratin vasemmalta puolelta, mutta ihmettelin
etteikö autossa ole lainkaan kierroslukumittaria. Ratin takaa pilkistää siis
viisi limittäin olevaa pyöreää aukkoa, ja silmä oletti kierroslukumittarin
olevan tutusti toisena vasemmalta. Ei, siinä on hybridijärjestelmän tilasta
kertova mittari ja kierroslukumittari löytyykin kaiken keskeltä! Nopeus
näytetään vain digitaalisesti ja toisena oikealta on pyöreä ajotietokoneen
näyttö, johon saa halutessaan esimerkiksi navigoinnin näkyviin.
Vaikka Panamera on laadukas tuote ja autossa on tehty paljon
asioita oikein, päätyisin ehkä sittenkin vaikkapa Audi A7:an koko perheen
kuljettajana. Ensimmäisen polven Panamera tuntuu liian isolta urheiluautoksi ja
liian ahtaalta perheautoksi. Onhan se suht harvinainen ja näyttävä auto, mutta
kymppitonnin kalliimpi kuin tavallisempi kilpailijansa samasta konsernista.
Mutta jos etsit persoonallista lataushybridiä, eikä rahasta ole puutetta, voi
Porsche Panamera S E-Hybrid olla oiva valinta!
© Caradise 2022 |