Classic Motor Show täytti Lahden Messukeskuksen jo seitsemännen kerran toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna. Tämän vuoden teemana oli unelmia, jota tuotiin esiin
laajalla rintamalla, jopa särkyneitä sellaisia. Tuttuun tapaan Salpausselän
juureen oli koottu erittäin monipuolinen kattaus suomalaisia
harrasteajoneuvoja. Ei pelkästään autoja, vaan myös moottoripyöriä, -kelkkoja,
traktoreita ja leluja aina sotakalustoon saakka. Halleissa autoja oli satoja,
ja klassikkoparkissa molempina päivinä vähintään toinen mokoma yli 30-vuotiaita
kulkupelejä.
Messukeskuksen liikenneympäristö on muuttunut aiempaa toimivammaksi,
ja muutenkin käytännön järjestelyissä on kuunneltu tarkasti yleisön palautetta
ja pyritty panostamaan niihin. Parkkialueet ovat toki edelleen kaukana, mutta
sentään ilmaisia, ja ne täyttyvät jo aamutuimaan. Hintataso on paljon
inhimillisempi kuin esimerkiksi Helsingin näyttelyissä, esimerkiksi narikka on
Lahdessa täysin ilmainen.
Näyttelyalue myös laajeni entisestään. D-välihalli oli
käytössä ensi kertaa viime keväänä ja nyt E-hallin alakerran kokoustiloihin oli
järjestetty Unelmia-teemaosasto. Tähän kliinisen valkoiseen huoneeseen oli
tuotu kaikkein arvokkaimmat ja upeimmat autot. Mukana oli aikansa kalleimpia,
tehokkaimpia, nopeimpia ja harvinaisimpia autoja, kuten Rolls-Royce Camargue,
Dodge Charger Hemi, Maserati Ghibli, Dual Ghia ja monta muuta. Näiden keskelle
oli tuotu Englannista kirkkaan vihreä Lamborghini Miura koko näyttelyn
vetonaulaksi. Tämä yksilö on entisöity täysin virheettömään kuntoon ja on tuttu
mm. Top Gear –ohjelmasta.
Samaa teemaa noudattivat useat näytteilleasettajat, jotka
toivat esiin oman näkemyksensä toteutuneista unelmista. Ajoneuvojen ikähaarukka
oli kaikkiaan reilusti yli 100 vuotta, ja edustettuina oli käytännössä kaikki
autojen koko- ja hintaluokat. Erityiskiitos järjestäjille ja
näytteilleasettajille ojennetaan siitä, että melkein kaikissa autoissa oli
esillä selkeä kyltti, josta kävi selvästi ilmi auton merkki ja malli, sekä myös
yksilön historia ytimekkäästi!
Moni taho juhlisti myös pyöreitä vuosiaan, esimerkiksi
Citroënilla vietettiin CX-mallin nelikymppisiä ja etuvetoisen Traction Avantin
80-vuotisjuhlaa. Viisikymppinen Ajoneuvohistoriallinen seura esitteli laajalla
osastollaan harvinaisia englantilaisia ja saksalaisia malleja. Samaan ikään on
ehtinyt myös Ford Mustang, jonka merkkikerho oli tuonut paikalle viisi hienoa
ja eri tavalla viimeisteltyä ponia.
Muutenkin rakenneltuja autoja oli aiempaa enemmän esillä. Näyttelyn
tyylin mukaisesti viritellytkin edustivat laajaa skaalaa; oli ahdettua Alfaa,
Hottentotti-Opelia, ylileveää Mersua, omatekoisia sportteja, muskeli-jenkkejä,
ratakireitä Caterhameja, Historic-luokan kilpureita sekä kaksi häikäisevän
kiiltävää sotaa edeltävää Coupé-mallia. Näistä äärimmäisen uhanalainen 1934
Lincoln KA Coupé oli tuttu jo American Car Showsta.
Toinen Coupéista, 1941 Chevrolet, oli esillä
Työkalumakasiinin isolla osastolla. Tässä oli esimerkki hyvin toteutetusta
”krääsäkojusta”: Autoa nimittäin kiillotettiin firman markkinoimilla
tarvikkeilla näyttelyn aikana. Classic Motor Showssakin myyntiosastot ovat
vallanneet arvokasta näyttelypinta-alaa uhkaavan paljon, niin kuin liian monessa
muussakin alan tapahtumassa. Onneksi Lahdessa myytävät tuotteet liittyivät ainakin
vielä kiinteästi klassikkoajoneuvoihin ja niiden harrastamiseen.
Oheistapahtumia oli runsaasti: Kolmas Lahti Classic Tour
johdatteli lauantaina kymmenien klassikkoautojen letkan Messukeskukseen
kierrettyään Päijät-Hämettä sadan kilometrin verran. Halukkailla oli
mahdollisuus päästä höyryjuna Ukko-Pekan kyytiin tai vastaavasti ahtaan
Caterhamin pelkääjän paikalla. Samalla tuli tuettua tulevaa lastensairaalaa.
Sisätiloihin oli rakennettu myös rata radio-ohjattaville retromallisille
pienoisautoille, joilla kisailtiin molempina päivinä.
Unelmia todeksi
Turkulainen entisöintipaja ja klassikkokauppias TriangleMotor Co. järjesti nyt historian kolmannen huutokaupan messujen aikana. Tämä toi vahvasti suuren maailman tunnelmaa viileään Pohjolaan. Yli tuhat henkilöä seurasi, kuinka ajoneuvos Jussi Halli ja Triangle Motorin Risto Paunonen yrittivät saada mahdollisimman korkean hinnan kustakin autosta. Kaikkiaan 16 autoa oli huudettavana sekä muutamia oheistuotteita. Osa autoista myytiin ilman pohjahintaa, mutta moni jäi myymättä kokonaan, kun edes aloitushintaan ei riittänyt tarjouksia. Keskimoottorinen 1977 Maserati Bora myytiin lauantaina 107 000 eurolla, mutta 1963 Facel Vega HK2 pysyi sunnuntaina omistajallaan, vaikka tarjoukset nousivat huikeaan 290 000 euroon!
Classic Motor Show on siis pysynyt erittäin monipuolisena
näyttelynä ja pystynyt uudistumaan joka vuosi. Kävijämääräkin rikkoi melkein
20 000 rajan ja tunnelmaa ja ihmisiä riitti sulkemisaikaan saakka.
Kaluston monipuolisuus tekee tapahtumasta jopa kansainvälisesti merkittävän.
Kun Euroopan ja Amerikan klassikkotapahtumat suosivat oman mantereen tuotteita,
Lahdessa kyetään järjestämään laadukas näyttely, joka tarjoaa todella kattavan
otoksen eurooppalaisten ja amerikkalaisten lisäksi japanilaisia sekä entisen
Itä-blokin autoja.
© Caradise 2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti