Syksyllä 2008 opiskelumotivaationi ja rahatilanteeni
upposivat ruosteisen laivan tavoin kohti pohjamutia. Hienolta kuulostanut ”kansainvälisen
kaupan opintolinja” sai hetkeksi jäädä ja piti ryhtyä oikeisiin töihin. Kuulin
jostain, että Helsingissä olisi jatkuva tarve taksikuskeille. Mistään mitään
tietämättä päätin hakeutua taksikurssille ja sitä kautta Kovasen talliin, joka
vaikutti nettisivujen perusteella riittävän suurelta ja laadukkaalta
yritykseltä. Kävelin sisään ja pyysin töitä, ja yllätyksekseni sain
välittömästi työpaikan. Muutaman viikon kurssin jälkeen osallistuin kokeeseen,
joka meni kerrasta läpi. Ajohommat pääsin aloittamaan tammikuussa 2009.
Taksiurani sai lähes lentävän lähdön ja viihdyin hyvin
työssäni. Pala kerrallaan minulle uskottiin yhä merkittävimpiä ajoja ja
huomasin, että tämä Kovanenhan on aika suosittu Helsingin silmäätekevien ja
vaikutusvaltaisten keskuudessa. Ja kun manuaalivaihteisella tilataksilla oli suhailtu
tarpeeksi, vakioautokseni annettiin tyylikkään musta Audi A6 quattro tehokkaalla
V6-dieselillä. Tällä ajaminen oli yhtä juhlaa, ja opiskelu sai jäädä
lopullisesti.
Reilun vuoden veivaamisen jälkeen totesin ajavani monenlaista
erityiskeikkaa, joista moni yksityinen taksikuski saa vain haaveilla.
Erityisesti ilman taksikupua ajetut suoritteet nostivat fiilistä perus taksiveijon
yläpuolelle. Myös Audin ja Mersun silloiset huippumallit tulivat tutuksi. Monta julkkistakin on istunut mustan autoni takapenkillä! Jätetään nimet kuitenkin
mainitsematta...
Pääsin useaan otteeseen myös kauas kehä kolmosen
ulkopuolelle: kerran Seinäjoelle, Jyväskylään, useita kertoja Turkuun ja
Tampereelle. Ja moneen muuhun kaupunkiin jossain siinä välissä. Arvioin taas,
että yksityisyrittäjän renkipoikana tuo ei olisi ikinä onnistunut. Onkohan
moni taksiyrittäjäkään ajanut uransa aikana niin monta pitkää keikkaa, mitä
olen saanut Kovasella ajaa? Sen lisäksi olen pääkaupunkiseudulla päätynyt
sellaisten porttien sisäpuolelle, jonne en olisi ehkä koskaan kuvitellut pääseväni!
Kovanen on myös järjestänyt kuljettajansa useille hauskoille
ajokoulutuspäiville. Harvalla on mahdollisuus päästä uusilla Audeilla tai
Mersuilla liukkaalle radalle pyörimään! Vielä harvempi on saanut tutustua poliisin
ajokoulutuskeskukseen Naarajärvelle. Laadukkaasta ja kovavauhtisesta
opetuksesta on ollut paljon hyötyä turvalliseen liikkumiseen valtiovierailuilla
poliisisaattueessa.
Esimiehen usean pyynnön jälkeen suostuin keväällä 2012
kurssille, jolla saisin D1-ajoluvan sekä ammattipätevyyden. Myöhemmin kesällä
ajoin myös D-kortin. Auton kasvaessa myös palkka nousi, päivät rauhoittuivat ja
ajot pitenivät. Kannatti siis uhrata muutama kuukausi EU-standardin mukaiseen itsestään
selvään teoriaopiskeluun.
Eli viimeiset pari vuotta olen ajanut lähinnä
16-paikkaisella mustalla Sprinterillä (jonka uusimmasta versiosta on koeajojuttukin). Sen nahkaistuimilla olen viihtynyt hyvin ja toivon, että
asiakkaatkin ovat. Nimittäin korkean tason päättäjien määrä ei suinkaan
vähentynyt pikkubussin kanssa. Parhaimmillaan kyydissäni on istunut kahdeksan
eri pohjoismaan ja Baltian virkaatekevät pääministerit!
Pitkien keikkojen määrä moninkertaistui ja nyt on
käytännössä koko Etelä-Suomi ja sen aarreaitat melko hyvin tiedossa. Niitä
upeita paikkoja on muuten Suomessa uskomattoman paljon, ei aina kannata lähteä
meren toiselle puolen kalaan...
Mutta viime talvena keikkojen määrä on korreloinut
valitettavan hyvin lumen määrää, eikä kaikille kuskeille ole riittänyt ajoja.
Sen lisäksi ja sen tähden päivät tuntuivat edelleen liian pitkiltä. Samalla
palkkataso jäi liian alhaiseksi. Onneksi keväällä kysyntä vilkastui ja sain
kerättyä edes pienen mytyn sukanvarteen säästöön tulevia opiskeluja varten.
Nyt on siis aika kiittää Kovasen tallia, henkilökuntaa ja muita kuljettajia! Paljon on jäljellä hyviä muistoja erikoisilta matkoilta, mutta nyt on oikea hetki jättää pääkaupunkiseudun ruuhkat muiden riesaksi ja nauttia pitkästä kesälomasta!
© Caradise 2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti