Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1963 Glas esitteli
linjakkaan coupén nimeltään 1300 GT. Kuinkas ollakaan, moottorina oli kireä 1290-kuutioinen
rivinelonen ja vauhdikkaista muodoista vastasi torinolainen Pietro Frua. Siro
ja tyylikäs kori myös valmistettiin Italiassa ja varsinainen loppukokoonpano sitten
Saksassa. Auton myynti alkoi seuraavana keväänä.
Ensimmäinen versio 1,3-litraisesta moottorista kehitti 75 hevosvoimaa. Se oli luonteeltaan kierroskone, ja edusti siihen aikaan modernia tekniikkaa kahdella Solex-kaasuttimella ja yläpuolisella nokka-akselilla. Se vei 900 kiloista Glas 1300 GT:tä parhaimmillaan 170 km/h! Vuonna 1965 moottori sai vielä kymmenen heppaa lisää...
Samana vuonna mallisto laajeni avoversiolla ja vaihtoehdoksi annettiin myös 1,7-litrainen kone. Uusi moottori kehitti tasan sata hevosvoimaa ja huippunopeuskin nousi lukemaan 186 km/h. Satasen vauhtiin Glas 1700 GT kiihtyi nyt 10,9 sekunnissa. Isompi moottori vaati konepeltiin kevyen kyhmyn, jolla sen erottaa aikaisemmista versioista.
Avomallin sai myös molemmilla moottoreilla ja se oli poikkeuksellisen tyylikäs. Kylkilinja laskee siinä loivasti kohti perää, mikä tekee auton ilmeestä matalan ja virtaviivaisen. Myös sisältä Glas viehättää etenkin kauniin mittariston ansiosta. Valitettavasti avomalli jäi todelliseksi harvinaisuudeksi. Niitä myytiin kolmena vuotena vain 363 yksilöä. Onneksi ainakin kolmasosan niistä tiedetään säilyneen tähän päivään saakka ja yksi niistä on eksynyt Suomeen asti!
Coupé-mallia ehdittiin valmistaa reilut viisi tuhatta kappaletta vuoteen 1967 saakka. Myynti ei ollut kuitenkaan taloudellisesti kannattavaa ja pitkään rahapulassa kituuttanut Hans Glas GmbH päätyi lopulta BMW:n syleilyyn. Uusi isäntä lupasi, ettei Glas-autojen tuotantoa silti lopeteta. GT-mallikin sai käsittelyn Baijerin insinööreiltä.
Näin syntyi siis BMW 1600 GT. Frua oli sitoutunut toimittamaan vielä ainakin tuhat samanlaista koria Etelä-Saksaan. Nämä saivat nyt tutut munuaiset keulaansa sekä erilaiset takavalot. Erikokoiset pyöreät valot korvattiin isommalla pyöreällä yksiköllä. Enemmän muutoksia vaati auton sisäiset uudistukset. Entisen jäykän taka-akselin sijaan uutuuteen soviteltiin BMW 1600-mallin erilliset takapyörien ripustukset. Muutenkin koko voimalinja ja 30 astetta kallistettu moottori oli lainattu GT-malliin samaisesta tuotteesta.
Eipä kauaa kulunut kun BMW päätti sitten lopettaa kokonaan vanhojen Glas-mallien valmistuksen ja 1600 GT:n tuotanto loppui jo seuraavana elokuuna 1255 auton jälkeen. Näitä arvostetaankin nyt jonkin verran Glas-malleja enemmän. 105 hevosvoimainen BMW:n kone on tehokkain vaihtoehto tähän korimalliin. Samalla sen mekaaninen huolto ja korjausmahdollisuudet ovat paremmat kuin Glas GT:n kanssa, johon uusia varaosia ei välttämättä saa enää ollenkaan.
Glas GT:n hinnat ovat nousseet tänään 30 000-50 000 euron tuntumaan ja BMW 1600 GT on vielä sitäkin kalliimpi. Kuvien punainen yksilö lieneekin ainoa Suomessa. Avoja on myynnissä todella harvoin ja niiden hinnat lähentelevät kohta kuusinumeroisia lukuja…
Ensimmäinen versio 1,3-litraisesta moottorista kehitti 75 hevosvoimaa. Se oli luonteeltaan kierroskone, ja edusti siihen aikaan modernia tekniikkaa kahdella Solex-kaasuttimella ja yläpuolisella nokka-akselilla. Se vei 900 kiloista Glas 1300 GT:tä parhaimmillaan 170 km/h! Vuonna 1965 moottori sai vielä kymmenen heppaa lisää...
Samana vuonna mallisto laajeni avoversiolla ja vaihtoehdoksi annettiin myös 1,7-litrainen kone. Uusi moottori kehitti tasan sata hevosvoimaa ja huippunopeuskin nousi lukemaan 186 km/h. Satasen vauhtiin Glas 1700 GT kiihtyi nyt 10,9 sekunnissa. Isompi moottori vaati konepeltiin kevyen kyhmyn, jolla sen erottaa aikaisemmista versioista.
Avomallin sai myös molemmilla moottoreilla ja se oli poikkeuksellisen tyylikäs. Kylkilinja laskee siinä loivasti kohti perää, mikä tekee auton ilmeestä matalan ja virtaviivaisen. Myös sisältä Glas viehättää etenkin kauniin mittariston ansiosta. Valitettavasti avomalli jäi todelliseksi harvinaisuudeksi. Niitä myytiin kolmena vuotena vain 363 yksilöä. Onneksi ainakin kolmasosan niistä tiedetään säilyneen tähän päivään saakka ja yksi niistä on eksynyt Suomeen asti!
Coupé-mallia ehdittiin valmistaa reilut viisi tuhatta kappaletta vuoteen 1967 saakka. Myynti ei ollut kuitenkaan taloudellisesti kannattavaa ja pitkään rahapulassa kituuttanut Hans Glas GmbH päätyi lopulta BMW:n syleilyyn. Uusi isäntä lupasi, ettei Glas-autojen tuotantoa silti lopeteta. GT-mallikin sai käsittelyn Baijerin insinööreiltä.
Näin syntyi siis BMW 1600 GT. Frua oli sitoutunut toimittamaan vielä ainakin tuhat samanlaista koria Etelä-Saksaan. Nämä saivat nyt tutut munuaiset keulaansa sekä erilaiset takavalot. Erikokoiset pyöreät valot korvattiin isommalla pyöreällä yksiköllä. Enemmän muutoksia vaati auton sisäiset uudistukset. Entisen jäykän taka-akselin sijaan uutuuteen soviteltiin BMW 1600-mallin erilliset takapyörien ripustukset. Muutenkin koko voimalinja ja 30 astetta kallistettu moottori oli lainattu GT-malliin samaisesta tuotteesta.
Eipä kauaa kulunut kun BMW päätti sitten lopettaa kokonaan vanhojen Glas-mallien valmistuksen ja 1600 GT:n tuotanto loppui jo seuraavana elokuuna 1255 auton jälkeen. Näitä arvostetaankin nyt jonkin verran Glas-malleja enemmän. 105 hevosvoimainen BMW:n kone on tehokkain vaihtoehto tähän korimalliin. Samalla sen mekaaninen huolto ja korjausmahdollisuudet ovat paremmat kuin Glas GT:n kanssa, johon uusia varaosia ei välttämättä saa enää ollenkaan.
Glas GT:n hinnat ovat nousseet tänään 30 000-50 000 euron tuntumaan ja BMW 1600 GT on vielä sitäkin kalliimpi. Kuvien punainen yksilö lieneekin ainoa Suomessa. Avoja on myynnissä todella harvoin ja niiden hinnat lähentelevät kohta kuusinumeroisia lukuja…
© Caradise 2015 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti