Helsingin American Car Show on saanut jo useita paikallisia kilpailijoita. Oulun vastaava ja Tampereen Hot Rod & Rock Show ovat jo perinteisiä, ja esimerkiksi Seinäjoella ja nyt myös Varsinais-Suomessa on tarjolla kilpailevat tapahtumat. Sehän on tietysti pelkästään hyvä asia kaikkien paitsi helsinkiläisten kannalta.
Kuten muutkin, Auto Saloon esittelee harrasteajoneuvokulttuuria sen monissa muodoissaan, kustomoiduista jenkeistä japanilaisiin driftereihin. Tämän vuoden teemoina oli superautot ja monsteriautot. Isopyöräiset monsterit eivät hallien sisälle mahtuneet, ja osa Messukeskuksen laajasta parkkialueesta toimi ajonäytösten alueena. Tässä yksi bonus, jota muut sisätiloissa olevat näyttelyt eivät ole juurikaan toteuttaneet.
Metanolikäyttöiset monsteriautot odottelivat kuitenkin ilman lämpenemistä, metanolipolttoaine kun toimii huonosti kylmässä säässä. Tämä aiheutti tietysti pettymyksen mm. niille lapsiperheille, jotka tulivat näyttelyyn hyvissä ajoin. Lohduksi tarjottiin Bomber-pyörien kikkailua sekä drifting-näytöksiä. Lisäksi osoitettiin että tilava sähkökäyttöinen Tesla kiihtyy tasatahtiin C6-mallin Corvetten kanssa.
Superautojakin oli paikalla ihan mukavasti Suomen oloihin. Vihreä Auto-Outletin Huracán oli viimeisen kerran näytillä ennen sen laivaamista Dubaihin. Mersu esitteli tuoretta AMG GT-mallia. Marko Sipilä oli tuonut paikalle uudehkot esimerkit Ferrarilta ja Porschelta. Muutoin luotettiin klassisempiin malleihin, kuten De Tomaso Panteraan.
Mielestäni laatu oli ihan kohdallaan Auto Saloon -näyttelyssä, joten määrään voisi panostaa ensi kerralla. Kaksi hallia oli vielä tyhjillään. Nyt käytettyihin halleihinkin olisi vielä mahtunut muutama erikoisuus lisää. Kannattiko ajella sinne Hämeenlinnasta asti? Ehkä ei, mutta varsinaissuomalaisille tätä voi lämpimästi suositella.
© Caradise 2015 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti