Sivut

keskiviikko 17. tammikuuta 2018

Corolla komeammalla korilla?

Toyota Celica 1.8 GSi Coupé testattu marraskuussa 2003 ja tammikuussa 2018.

Muhkeasti muotoiltu coupé jokseenkin alitehoisella peruskoneella.


Siitä on jo yli 14 vuotta aikaa, kun astuin Caradise-maailmaan koeajon muodossa ensimmäisen kerran. Ikää oli noin 18, ja kortti ollut taskussa neljä kuukautta. Autona oli Toyota Celica 1.8 GSi Coupé vuodelta 1996. Seitsemänvuotiaana pikkusportti maksoi 17 000 €. Nyt pääsin Tuusulaan testaamaan juuri samanlaista, mutta mustaa yksilöä, jonka hinta oli kiristetty nippa nappa alle kahden tonnin.

Maailma on ehtinyt siinä ajassa muuttua moneen suuntaan, mutta ei viimeistä edeltävän sukupolven Celica edelleenkään kovin pahalta vaikuta. Pyöreät 1990-luvun puolivälin muodot ovat muhkeat, mikä näyttää hyvältä varsinkin kuskin paikalta peileistä katsoen. Neljä pyörää valonheitintä on tuttu myös rallimaailmasta. Sisältä Celica tuntuu tutulta, tämän ikäiset japanilaisautot muistuttivat kovasti toisiaan.

Celican ajettavuus on myös taattua japsilaatua. Käyttö on helppoa ja hallintalaitteet loogisilla paikoilla. Perusmallin 115-hevosvoimainen kone takaa sen, ettei ajamisesta muodostu kovin suurta elämystä. Kyllähän tällä ehtii, kun muistaa kierrättää moottoria, mutta tehon tunne ei ole koskaan valtava. Suosittelen siis kaksilitraista GTI-mallia, jolloin vapaasti hengittävästä nelikosta puristetaan irti kiitettävät 175 pollea. Tämän noteerasin jo silloin ensimmäisen koeajon yhteydessä. Totesin myös, että perusmoottorilla Celica on aavistuksen verran liian tylsä. Alusta selviytyy tehtävästään kuitenkin ihan hyvin edelleen, vaikka tässä yksilössä on jo 320 000 kilometriä mittarissa.

Ikä on silti tehnyt tehtävänsä. Celicassa on vaivaksi monenlaista pikkuvikaa, kuten rikkinäinen kello, kulunut turvavyö ja muuta sellaista. Suurempi syy, miksi auto jäi lopulta kauppaan, näkyi ulkopuolella. Musta kori on päässyt ruostumaan todella pahasti monesta kohtaa, ja oikea takalokari on saanut ruman kerroksen mustaa spray-maalia. Kolhuja ei sentään ollut.

Olin siis eilen todellakin autokaupoilla, mutta päädyin lopulta toisenlaiseen Coupéen! Mutta jos olet joskus harkinnut pyöreälamppuista Celicaa, en usko, että ostos jää kaduttamaan. Kunhan löytää vain hyväkuntoisen yksilön. Malliston kolme eri moottoria tuo valikoimaan sopivasti erilaiset luonteet. 1,8-litrainen GSi tarjoaa lähinnä makeat kuoret toimivalla perustekniikalla. Kaksilitraisella GTI-mallilla voi jo hätyytellä isompiaan etuvedon rajoittein suhteellisen edullisesti. Se kolmas vaihtoehto kolkutteleekin jo klassikkoautojen osastoa: Rallimalli GT-Four tuo pakettiin nelivedon ja turboahdetun 240-hevosvoimaisen moottorin. Näistä pyydetäänkin jo lähes 20 000 euron hintaa!
© Caradise 2018

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti