Sivut

sunnuntai 24. kesäkuuta 2018

Uudenkaupungin Automuseo

Mielenkiintoisin automuseo Suomessa on varmasti Uudessakaupungissa. Suomen ainoan autotehtaan, Valmet Automotiven yhteyteen perustettu museo esittelee luonnollisesti täällä valmistettuja autoja koko kirjossaan. Vuodesta 1969 toiminut tehdas keskittyi aluksi Saabeihin, mutta myöhemmin automerkkien ja -mallien kirjo on ollut kattava.

Suoraan sanottuna ensivaikutelma ei tunnu lupaavalta. Valtavan tehdaskompleksin läheisyyteen rakennettu halli ei näytä kovin houkuttelevalta, mutta opasteet ovat onneksi hyvät. Kun astuu ovesta sisään, kasvoille tulee välittömästi perinteisen automuseon tuulahdus. Valaistus on himmeä ja vanhahtava ja autot ovat aika ahtaasti. Nopea silmäys paljastaa kolme hallia, ja kulkureitti vaikuttaa onneksi loogiselta.

Aikamatka vie ensin autoilun alkuajoille, vuoden 1907 Maxwellin muodossa. Siitä siirrytään kansanautoihin eri vuosikymmeniltä, jotka ovat melkein kyljet vastakkain. Pian päästään hieman harvinaisempien ja erikoisempien autojen ääreen, kuten Porsche 356:n tai Jaguar E-Typen sekä Coupéna että Roadsterina.

Kunnes sitten leuka loksahtaa ensimmäisen kerran! Jyhkeä Maybach Zeppelin vuodelta 1931 seisoo ryhdikkäästi neuvosto-limusiini Tschaikan perässä. Olen nähnyt tämän yksilön vuosikausia sitten jossain autolehdessä, ja siitä asti halunnut nähdä sen livenä. Täältähän se löytyi! Tämä ilmalaiva lienee hankittu Suomeen uutena, mikä on sinänsä jo melko historiallinen teko.

Sitten saa ensimmäiset viitteet Valmet Automotiven avoauto-osaamisesta. Rättikattoisen CR-V-konseptin edessä on mielenkiintoinen Fisker-muotoilututkielma, jolla lienee testattu avattavan kovakaton toimintaa. Avoautojen kattomekasnismit ovat olleet jo pitkään Valmet Automotiven osaamisen ydinalaa. Ihan oikeaa Fisker Karmaa ei sen sijaan museon puolelta löydy, vaikka niitäkin Uudessakaupungissa valmistettiin aikanaan noin 2 500.

Seuraava halli on omistettu Saabeille. Vaikkei olisikaan mikään Saab-fani, kokoelma on vaikuttava. Esimerkiksi pelkkiä 96-malleja on koko takaseinä täynnä, ainakin kymmenen yksilöä rivissä. Näin on helppo nähdä autojen kehitys vuosien mittaan. Painopiste on selvästi Suomessa valmistetuissa malleissa. Saabien keskelle jalustalle on nostettu myös erittäin tärkeä auto: Korvensuu vuodelta 1913. Tämä on ensimmäinen auto, joka on suunniteltu kokonaan Suomessa!

Viimeisessä hallissa uniikkikappaleiden tiheys vain kasvaa! Tänne on koottu lähes kaikki automallit, joita Uudenkaupungin Autotehtaassa on tuotettu: Saabeista Talbotien ja Eurosamaroiden kautta Porscheen. Viime vuosina valmistuneet, siis A-Mersut ja edellä mainittu Fisker eivät vielä ole löytäneet paikkaansa museosta, mutta toivon, että tilaa saadaan raivattua tulevaisuudessa niillekin.

Viimeisen hallin viimeisistä nurkista löytyvät sitten ne tehtaan museon todelliset harvinaisuudet. Varsinkin 1990-lopulla ja 2000-luvun alussa Valmet Automotive suunnitteli useita yksittäiskappaleita Euroopan autonäyttelyihin, joilla he voisivat esitellä osaamistaan. Useimmat niistä ovat nimenomaan avoversioita tutuista malleista. Muistan näistä monet, kun ne esiteltiin sen aikaisissa autolehdissä, ja monet niistä olen halunnut nähdä livenä. Nyt olen!

Saab on tietysti se tunnetuin, ja aiheesta löytyy useampikin konseptiauto museon kätköistä. Opel Calibraa tehtiin myös Suomessa muutaman vuoden, ja yhdestä sellaisesta muokattiin laadukkaan oloinen ja tyylikäs avoversio. Uusvanha Thunderbird oli myös käsittelyn kohteena, ja sekin näyttää erittäin haluttavalta! Samoin Volvo C70 taitettavalla kovalla katolla, siis se ensimmäinen sukupolvi, ja vielä kaksin kappalein! Oranssi Hatric tarjoaa kulmikkaampaa lähestymistapaa, kun taas vuotta myöhempi merensininen näyttää jo erittäin paljon toisen sukupolven C70:ltä kattoprofiililtaan. Olisi kiva tietää kuinkahan paljon Volvon suunnittelijat ottivat vaikutteita suomalaisten taidonnäytteestä.

No mitä tapahtui C70-mallin ylimääräiselle coupé-version katolle? Sellainen on istutettu Saab 900 SE:n päälle. Lopputulos on, jälleen kerran, erittäin upea! Tätä kaunista autoa ei silti taida olla toista maailmassa. Eikä se katto välttämättä ole edes Volvosta, näyttää vain hyvin paljon samalta.

Sitten on vielä kolme täysin omanlaista avokonseptia, jotka eivät oikein muistuta mitään olemassa olevaa mallia! Harmi vain, että näytillä olevista yksilöistä on todella vähän tietoa. Muutamassakin oli vain pelkkä paperilappu tuulilasissa, joka kertoo auton vuosimallin. Näiden autojen tarina olisi kiva saada tietää, varsinkin kun puhutaan autoista, jotka ovat ainutlaatuisia koko maailmassa.

Autotehtaan yhteyteen perustettu museo on kieltämättä toimiva konsepti. Jos pelkästään Suomessa, missä ei ole edes omaa automerkkiä, on esillä näin monta kiehtovaa konseptiautoa, mitä sitten löytyykään Euroopan suurilta autonvalmistajilta. Käykääpä itse tutkimassa, jokainen tällainen museo on suositeltava turistinähtävyys autohulluille!

PS. Vaikka uniikkeja yksittäiskappaleita on vain kourallinen Suomessa, ja varmaan puolet Uudenkaupungin Automuseossa, joku niistä sattuu joskus liikenteessäkin silmään. Hetkeä myöhemmin automuseovierailun jälkeen kävin tutustumassa itse kaupunkiin, ja kuinka ollakaan, eräällä sivukadulla oli parkissa KMR Oura! Tämäkin on siis suomalaista muotoilua, joka perustuu Smartin tekniikkaan. Omavalmiste, ja vieläpä rekisterikilvissä, ansaitsee hatunnoston sääntö-Suomessa!

© Caradise 2018

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti