Olosuhteet olivat suurin piirtein yhtenevät viime vuotiseen
seikkailuun verrattuna: Kirpeä ja kaunis loppukesän päivä, jolloin rata on
varmasti kuiva ja moottori saa runsaasti raikasta ulkoilmaa. Kuvailin melko
tarkasti MX-5:n käyttäytymistä viime käynnin jälkeen, ja hyvin samoissa
tunnelmissa elettiin tänäänkin. Ehkäpä suurimpana erona uskalsin nyt ajaa
pääsuoran kaarteen kaasu pohjassa Pilot Sport kolmosilla!
Jotain olin oppinut myös edellisestä kerrasta. Viimeksi
spinnasin kahdesti kylmillä renkailla heti ensimmäisellä ajosessiolla, joten
nyt aloitin maltillisemmin. Hikoilun välttämiseksi laskin katon seuraaville
sessioille, ja laitoin kypärän päähän, vaikkei se ole edes pakollinen varuste.
Se estää pahimman ajoviiman häiritsemästä. Toisaalta kypärä päässä saattaa
kilpailuvietti tulla herkemmin esiin, ja tulee ajettua ehkä ylikovaa.
Ehkäpä juuri kyseisen ilmiön avittamana vauhti oli heti
kohdallaan. Edellisellä kerralla kurvailin Hankookeilla parhaimmillaan aikaan
1:45,7. Nyt sain tehtyä oman kierrosennätykseni heti ensimmäisellä nopealla
kierroksella! Ja kaikki neljä ensimmäisen session nopeaa kierrosta sujui alle
1:45:n! Toisella sessiolla sain hiottua vielä pari kymmenystä pois, ja paras
aikani kirjataan lopulta 1:44,2. Eli Michelinit ovat ainakin 1,5 sekuntia
nopeammat kuin vanhat Hankookit. Lisäksi kierrosaikani olivat paljon tasaisempia,
kaikki seitsemän nopeaa kierrosta oli 1:44-alkuisia.
Viimeksi luistavammat renkaat johti useammin virheisiin.
Michelineillä MX-5 ei edes pyrkinyt sladiin, vaan kaasun sai avata kokonaan
hieman aiemmin. MX-5 on aavistuksen nopeampi joka mutkassa, jolloin myös
suorille saadaan hieman enemmän vauhtia. Vaikka kaksi sekuntia kierrosta kohden
ei kuulosta paljolta, ero hahmottuu hyvin, kun katsoo ensimmäisen videon ja
viimevuotisen videon yhtä aikaa!
Pikku pusu
Näistä kahdesta sessiosta jäi hyvä mieli, ja siihen olisi ollut hyvä lopettaa, vaikka ajoaikaakin olisi ollut vielä jäljellä. Sain paikan päällä eräältä Porsche-kuskilta neuvoja varikon ohi kaartavaan nopeaan mutkaan, joka on ollut minulle hankala. Ajoin kuulemma väärässä laidassa, kun pitäisi ajaa lähempää betoniaitaa. Niinpä lähdin vielä kerran kokeilemaan mielessäni 1:43-alkuinen kierrosaika…
Sitten sattui se karmaiseva virhe, joka lienee jokaisella
odotettavissa, kun tähän leikkiin ryhtyy. Kenties keskityin liikaa tulevaan
mutkaan, enkä siihen mihin pitäisi. Tulin nimittäin pääsuoran jarrutukseen jo
rutiinilla yli 150 km/h taulussa. Jarrutus tutussa paikassa, ja kolmonen
sisään. Heti kun nostan kytkimen ylös ja käännän sisään mutkaan, Mazdan perä
lähtee alta! Vauhti oli onneksi laskenut alle satasen, mutta olin jo liian
lähellä sisäkaarteen metalliaitaan, johon keula lopulta osui!
Vauriot olivat onneksi siedettävät. Puskuriin tuli kyllä
valtavan iso ja ruma jälki, mutta mitään ei käsittääkseni hajonnut. Ei siis
teknisiä murheita, alustan osien vääntymisiä, eikä edes tarvitse uusia
jäähdytintä. Airbag pysyi myös kotelossaan. Jopa koko puskuri näyttää pysyneen
omalla paikallaan, eikä tukirakenteet pettäneet. Ajaminen onnistuu siis
edelleen ongelmitta, mitä nyt pahan näköinen taisteluarpi muistuttaa vauhdin
vaaroista!
Kun naarmua tutkii tarkemmin, uskon että selviän puskurin
hiomisella ja maalaamisella. Kyseinen osa maalattiinkin jo pari vuotta sitten,
joten nyt on jo korkea aika saada se uudestaan kiiltämään. Hienoista muovin
painautumista on havaittavissa, mutta tuskin mitään silmin nähtävää jää
jäljelle, jos työ tehdään hyvin. Onneksi kesän ajelut alkavat olla takanapäin,
eli puskurin korjauksella ei ole kiire. Kunhan ensi kevääksi valmistuu.
No mitä tästä opimme? Otan ajovirheen täysin omaan
piikkiini. Pieni keskittymisen herpaantuminen yhdistettynä jo vähän
väsähtäneisiin jalkoihin sai Mazdan lähtemään äkkinäiseen luisuun. Ehkä
jarrutkaan eivät olleet enää parhaimmillaan, eikä auto hidastunut riittävästi
ennen käännöksen alkamista. Kytkimen liian nopea nosto sai aikaan saman efektin
kuin käsijarrukäännös, eli takapyörät lukkiutuivat hetkeksi. Sen jälkeen se on
menoa! Onni onnettomuudessa on, että mies on fyysisesti ehjä. Autonkin vahingot
olisivat voineet olla paljon suuremmat ja kalliimmat!
Autoalan media harvemmin myöntää tällaisia ajovirheitä ja
osumia tuliteriin testiautoihin. Yhtenä poikkeuksena muistan Richard Hammondin
spinnaavan Top Gearissa Jaguar F-Typen päin Mugellon radan seinää. Nyt saatte
kuitenkin itse analysoida ajovirheeni syitä ja seurauksia. Ottakaa opiksi
muiden virheistä!
© Caradise 2018 |