sunnuntai 29. huhtikuuta 2018

Renkailla on väliä!

Olen joskus aiemminkin todennut, että vasta viime vuosina olen todella oppinut ymmärtämään, kuinka suuri merkitys auton renkailla on. Ja niiden välillä voi olla todella isoja eroja. Viime syksynä hankin Mazdaani alkuperäiset kromatut vanteet, joihin oli kiedottu vanhat, loppuun kuluneet Kormoranit. Jo myyjä kehotti vaihtamaan renkaat parempiin. Mutta ajattelin, että kyllä näillä vielä hetken ajelee…

Ja niin ajattelee moni muukin renkaistaan. Kunhan urasyvyyttä on vähintään se lain säätämä minimi. No, monelle tuo välttävä taso renkaissa riittää. Ehkä he eivät tiedä paremmasta. Ehkä heillä ei ole myöskään tarvetta erityisemmille renkaille, vaan auto on heille vain liikkumisväline paikasta toiseen. Sallittakoon kaikille siis ajelu myös huonommilla renkailla.

Mutta sellaiselle, joka nauttii ajamisesta, suosittelen lämpimästi panostusta kunnon renkaisiin. Itse huomasin sen viimeistään juuri viime syksynä. Jo pelkästään kromivanteiden Kormoranien, ja edeltävien Hankookien välillä oli selvä ero. Vaikka molemmat olivat käytännössä loppuun kuluneita, Hankookit tuntuivat huomattavasti tarkemmilta ajaa!

Nyt minulla oli vihdoin varaa päivittää veltot Kormoranit parempiin. Ensin ajattelin pitkään hankkivani käytetyt renkaat, joita saisi vajaalla parilla sadalla eurolla. Siis sellaiset, missä olisi vielä syvät urat, mutta kuitenkin melkoisen vanhat kumit. Ja asiantuntijat varoittavat liian vanhojen renkaiden käytöstä, joiden kumiseos kovettuu, eikä pito ole enää niin hyvä.

Kysyin ohimennen parista rengasliikkeestä, mihin hintaan saisi uudet renkaat. Mazda MX-5:n pieni rengaskoko 195/50 R 15 tarkoittaa, että sellaiset saisi yllättävän halvalla: BF Goodrichit 330 € asennuksineen, Yokohamat 380 €. Kysyinpä samalla myös mitä maksaisi hyppäys seuraavaan tasoon. Se oli mitättömän pieni. Euromaster tarjosi autooni Michelin Pilot Sport 3 -renkaat mielestäni edulliseen 400 € hintaan!

Etsin nimenomaan vähän sporttisempaa rengasta, jolloin vierintävastuksella tai melulla ei olisi niin väliä. Pääasia olisi hyvä pito kuivalla asfaltilla, sekä tarkka ajettavuus. Edes märkäpidolla ei ollut merkitystä, koska avoautolla ajellaan huvikseen pääsääntöisesti kuivalla säällä. Toki Michelineissä sekin piirre on erinomaisella tasolla.

Viime lauantaina sain uudet kumit alle, ja heti ensi metreistä lähtien ero oli selvä! Kuluneet Kormoranit söivät Mazdan ajettavuudesta parhaimman terän, ja pehmeä sivuprofiili tarkoitti valtavaa vetelyä urissa. Michelinit menevät näihin verrattuna huomattavan suoraan, ja jokainen ratinkääntö tuo käsiin paljon tarkemman palautteen auton liikkeistä! Uudet renkaat tuntuisivat myös rullaavan aavistuksen paremmin.

Pitoakin tuntuu ensimmäisten kilometrien perusteella olevan hämmästyttävän paljon enemmän! Kormoraneilla Mazda oli suht helppo saada luisuun. Kävinkin viimeisenä iltana piirtämässä useamman donitsin laajalle parkkialueelle, ennen kuin kumit päätyisivät kierrätykseen! Täytyyhän renkaista ottaa kaikki irti, toki niin että auto säilyy ehjänä!

En ole vielä lähtenyt testaamaan uusien Michelinien pidon rajoja, mutta heti huomaa, että mutkiin saa tykittää huomattavasti kovempaa. Voi kun pääsisi näillä taas radalle kokeilemaan! Uskoisin, että muutama sekunti on höylättävissä Ahveniston kierrosajasta, jonka siis ajoin Hankookeilla. Parempi mutkanopeus tarkoittaa kovempaa vauhtia suoralle. Myös jarrutus tuntuu sujuvan tehokkaammin!

Tänään testasin uusia renkaita kostealla asfaltilla: Pitoa tuntuisi olevan Michelineissä suurin piirtein saman verran kuin Kormoraneissa kuivalla tiellä! Pikainen donitsi-testi paljasti tämän. Paikallaan pyöriminen sujuu suurin piirtein samoilla liikkeillä ja kaasun annostelulla Michelinillä märällä asfaltilla kuin Kormoranilla kuivalla!

Uusia renkaita ei tietenkään heti sovi kuluttaa loppuun. Ennen renkaiden asennusta kiertelin kortteleita niin, että Euromasterin pihassa oli mittarissa tasan 209 000 kilometriä! Vuosien vieriessä nähdään, kuinka pitkään Michelin Pilot Sportit kestävät...

© Caradise 2018

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti