Jos pitäisi ajaa koko elämänsä tasan yhdellä autolla, mikä se olisi?
Minun valintani olisi todennäköisesti viimeinen kolmossarjan avo-Bemari. Siis se missä metallikatto taittuu tavaratilaan, eli vuosina 2007-2013 valmistettu 300-sarjan avoversio koodiltaan E93. Miksi näin?
Ensinnäkin, olen aina ollut avoautofani, joten katto pitää
saada tarvittaessa tavalla tai toisella pois. Rättikattoisella ajaminen
talvisaikaan voi olla haitallista autolle, mutta taittuva kovakatto pitää
pakkasen loitolla paremmin.
Toiseksi, BMW on takavetoinen. Jos, ja kun, alkaa lapsettaa,
voi ryhtyä leikkimään, olipa renkaiden alla asfalttia, soraa tai vaikka lunta.
Tämä on myös se ratkaiseva ero, mikä erottaa Bemarin muuten erinomaisesta Volvo
C70:stä!
Kolmanneksi, kolmossarjan moottorivalikoima on aina ollut
erittäin runsas. Tarjolla on jokaiselle jotakin: Bensamoottoreita
nelisylinterisistä veekasiin, sekä myös dieselmoottoreita harvinaisen iso
valikoima avoautolle. Neloskoneisissa on reilut 170 hevosvoimaa, rivikuutosissa
on vähintään 200 hevosvoimaa. Mikä parasta, bensiinimoottorit ovat pääosin
vapaastihengittäviä! Kukkulan kuningas on tietysti M3 420-heppaisella
veekasilla. Kaikki näistä lienee kelvollisia moottoreita, lopullisen valinnan
ratkaisee se, kuinka paljon haluaa tehoa, ja kuinka suuren polttoaineenkulutuksen
lompakko kestää.
Neljänneksi, tämä auto on juuri ja juuri riittävän tilava
vaikka nelihenkiselle perheelle. Takapenkille mahtuu jopa täyskasvuinen! Tosin
tavaratila on pieni. Sinne sentään menee pari lentolaukkua.
Viidenneksi, uudemmassa 400-sarjan avomallissa on jo liikaa
nykyautojen ekoilua: Nelisylinterisiä turbomoottoreita,
start-stop-automatiikkaa, KERS-järjestelmää ja vaikka mitä turhaa. Kaikkea
sellaista, mitä todellinen automies ei tarvi!
Kuudenneksi, E93 on mielestäni erittäin hyvän näköinen!
Lähes mikä tahansa auto näyttää paremmalta ilman kattoa, mutta tässä
tapauksessa taitettavan katon muotoilu on niin onnistunut, että E93 näyttää
myös katto kiinni jopa paremmalta kuin umpimallinen E92. Coupé on minun
silmääni turhan pyöreä, kun taas avomallissa on sopivasti särmää!
Pääsin testaamaan tuttuni esimerkkiä aiheesta. Vaikka
kyseessä oli lähtötason malli, kokemus oli vakuuttava. Ajoin lyhyen lenkin BMW
320i:llä, jossa on manuaalivaihteisto. Itse jättäisin automaatin valitsematta
jo pelkästään siitä syystä, että nyky-Bemarien joystickia muistuttavaa
vaihdekeppiä on ärsyttävä käyttää. Manuaali sentään toimii vielä vanhalla,
hyväksi havaitulla logiikalla.
Musta väri sopii tähän autoon hyvin, samoin mustat nahkaistuimet.
Muutoin tämä yksilö on maltillisesti varustettu, esimerkiksi
vakionopeudensäädin puuttuu. Silti auto edustaa modernia teknologiaa: Ikkunat
imeytyvät kiinni ovea sulkiessa, moottori käynnistyy napista ja penkit säätyy
sähköllä.
Keli oli loppukesän tihkusateinen ilta, joten kattoa ei
saanut alas. Nopea kierros Aulangon ympäri riittää kuitenkin paljastamaan
kuinka hyvä auto tämä on. Meno on bemarimaisen vakaata, taattua kolmossarjaa!
Mutkissa on hyvä tunto, eikä auto kallistele liikaa. Kuopissakaan ei ahdista.
Jos ei tietäisi tämän olevan avoauto, tuskin mistään osaisi
aavistaa, että katto liikkuu tarvittaessa syrjään. Sisällä ei suhise yhtään ylimääräistä.
Jos oikein yrittää pinnistellä, voi huomata korin kiertyvän aavistuksen. Mutta
sen ei pitäisi olla kovin vakavaa.
Tukeva korirakenne ja raskas kattomekanismi lisää tietysti
painoa. 170-hevosvoimainen nelisylinterinen ei tee Bemarista mitään tykkiä,
mutta käytännössä suorituskykyä riittää joka tilanteeseen. Rivikuutonen toisi
rutkasti lisää voimaa, mutta samalla myös kulutus kasvaa. Nyt päästään helposti
alle kahdeksan litran kulutuksen.
Täydellistä autoa ei taida olla olemassakaan, mutta tämä on
ehkä lähimpänä sitä. Ainoat valituksen aiheet tulevat hankalasta tavaratilasta
sekä oudosta vilkkuviiksestä. Muilta ominaisuuksiltaan BMW E93 on
huippuluokkaa! Toisaalta näin monen osion hiominen huippuunsa johtaa enemmän
tai vähemmän kompromissiin, mikä puolestaan himmentää sitä vaikeasti
kuvailtavaa karismaa. Joka tapauksessa todella fiksu ostos millä moottorilla
tahansa, Caradise suosittelee!
© Caradise 2018 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti