Vastaako häijympi ulkonäkö kasvojenkohotuksen saaneen Ford Mustangin luonnetta?
Miamin matkaa suunnitellessa tuli tietysti taas mieleen
vuokrata auto päiväksi. Eikä mikä tahansa auto, sillä aurinkoisella alueella
etsinnän kohteena on luonnollisesti katoton vaihtoehto. Jenkeissä kun ollaan,
niitä vaihtoehtoja luulisi riittävän! Jos rahasta ei ole puutetta, valikoima onkin
runsas. Mutta koska budjetti on 200 € paikkeilla päivässä, jää käteen
käytännössä vain pari vaihtoehtoa. Painotin etsinnöissä niitä vuokraamoita,
joissa autoluokan kohdalla luki ”or similar”, mutta Ford Mustang on käytännössä
se todennäköisin osuma. Olisihan ollut kiva saada kokemusta jostain toisestakin
avoautosta, kuten Chevrolet Camarosta.
Onneksi Mustang ei sentään ollut aivan samanlainen kuin San Franciscossa. Nyt alle saatiin hieman tuoreempi, faceliftin jälkeinen versio. Suurimpina
eroina terävöityneen keulan lisäksi on kymmenenpykäläiseksi päivitetty
automaattivaihteisto, sekä yllättäen alle 300-hevosvoimaiseksi uudistettu
moottori. Muutoksia on tullut myös mittaristoon, sekä valikoista löytyviin
ohjelmistoihin.
Vuonna 2018 uudistunut Mustang näyttää aiempaa
vihaisemmalta. Valot ja puskuri ovat voimakkaammin muotoiltu. Konepeltiin on
tuotu uhmakkuutta kahden ilmanottoaukon muodossa. Kyseessä on facelift sanan
varsinaisessa merkityksessä: Takana ei ole tapahtunut käytännössä mitään
muutoksia.
Varustelultaan molemmat yksilöt ovat samanlaisia. Vakionakin
seuraa monenlaista herkkua! Nyt muistin jopa testata mustan nahkaistuimen
viilennystä. Tunne muistuttaa etäisesti porealtaassa istumista, sillä viileää
ilmaa puhalletaan pakaroihin nuppineulan kokoisista rei’istä. Keksinnölle voi antaa
toimivuuspisteet, sillä molemmin puolin istuimen ilmastointi tuli jätettyä puolivahingossa
päälle pidemmäksikin aikaa.
Ajettavuuteen ei oikeastaan ole mitään lisättävää viime
kertaan verrattuna. Eikä Miamin seudulla muutenkaan pääse oikein urheiluautoilusta
nauttimaan: Tiet ovat viivoittimella piirrettyjä, eikä mutkia juuri ole. Ei myöskään
korkeuseroja. Tiet ovat silti harmillisen pomppuisia, ja vastaavaa alustan
karkeutta esiintyy uudemmassakin mallissa. Ja vaikka tällä yksilöllä oli
huomattavasti vähemmän maileja takanaan, moottoritienopeuksissa renkaista
välittyvä tärinä oli yllättävän voimakasta. Ehkä renkaiden tasapainotus tai
ilmanpaineiden tarkistus on vuokra-autossa laiminlyöty.
Suurimman huomion kiinnitin ehkä moottorin ja vaihteiston yhteispeliin,
onhan vaihteita neljä (!) enemmän kuin pari vuotta vanhemmassa. Ja toimiihan kymmenenpykäläinen
automaatti kieltämättä sulavasti ja huomaamattomasti. Toisaalta en kuusivaihteisellakaan
missään vaiheessa ajatellut, että välityksiä pitäisi olla lisää. Päinvastoin,
kymmenessä vaihteessa alkaa olla jo sen verran liikaa vaihteita, että esimerkiksi
manuaalitoiminto jää käytännössä käyttämättä. Kuusivaihteisessa ratin siivekkeillä
on paljon hauskempaa vaihtaa vaihteita itse.
Tähän kun lisätään uusittu nelisylinterinen moottori, jossa
on vähemmän tehoa kuin edellisessä, joutuu väkisinkin pohtimaan, miksi ihmeessä
investoisin uudempaan malliin. Niin paljon komeampi se ei ole. Siitäkin
huolimatta, että paperilla uusi versio on yhtä nopea kuin vanhakin. Taustalla
on tietysti polttoaineen säästö. Ja olihan se kieltämättä pihimmän oloinen, 260
kilometrin tuloksena oli 26,8 mailia gallonalla, eli eurooppalaisittain noin 9
litraa satasella.
Myös yksi vanhemman version suoranaisista vioista on
edelleen korjaamatta. Eli takasivuikkunat eivät mene kunnolla kiinni, ja
trooppisen sateen yllättäessä nahkaverhoilu on pilalla. Toisaalta vaivaan on
olemassa jokin tietty idea, miten ikkunat saa suljettua, sillä lähtiessä
ikkunat olivat tiiviisti ylhäällä. Vielä en ehtinyt oppia, miten se onnistuu,
mutta tämä on hyvä opetella ja muistaa, jos päätyy tuoreen avo-Mustangin
omistajaksi!
On sentään yksi syy, joka puoltaa uudemman version hankkimista.
Vaikka vuokra-autoa ei olekaan varusteltu valinnaisella digitaalisella
mittaristolla, valikoiden syövereistä löytyy mielenkiintoista informaatiota.
Esimerkiksi ratapäiville on tarjolla kattavaa tietoa g-voimista kiihdytyslukemien
mittaamiseen. Ja lähes kaikkea dataa, mitä moottorin anturit keräävät, voi
asettaa pikkunäytölle analogisena mittarina digitaalisessa muodossa!
Pienestä napinasta huolimatta on hyvä muistuttaa, että Ford
Mustang on edelleen erittäin komea auto! Eikä Amerikan valloitukseen löydy kovin
montaa sopivampaa vaihtoehtoa kuin tämä legendaarinen poniauto. Iso avoauto kerää
katseita hopeisenakin, ja vieläpä Miamissa, jossa ohikulkijat ovat tottuneet tällaisiin!
Tuplahinta tavalliseen vuokrakotteroon verrattuna on mielestäni kohtuullinen panostus
elämyksestä, jonka muistaa pitkään. Tonttulakit päässä!
© Caradise 2020 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti