Juuri tällä päivämäärällä viisi vuotta sitten hankin itselleni kesäautokseni sinisen Mazda MX-5:n. Ja monena vuonna olen ottanut avoautoni käyttöön juuri tänä samaisena päivänä. Tänä vuonna se ei kuitenkaan onnistu. Syykin selviää heti kun katsoo ulos. Talvi pitää vielä tiukasti otteessaan. Maaliskuun alussa oli toki pari lämmintä päivää, jolloin olisi oikeasti tehnyt jo mieli kaivaa harrasteauto kesärenkailla autotallista. Mutta kun katsoin tarkemmin sääennustetta, se ei osoittanut mitenkään talven hellittävän. En siis vielä halunnut jatkaa ajoneuvoveron ja liikennevakuutuksen maksamista.
Vuosi sitten talvi oli hyvin erilainen, kaikin puolin. Pystyin
ottamaan Mazdan käyttöön jo helmikuun viimeisenä päivänä hääautoksi omiin
häihini! Lumesta ei edellisenä karkauspäivänä ollut tietoakaan, joten mikä
olisikaan ollut parempi tapa tuoda morsian kotiin kuin oma avoauto. Kaikessa
tässä on varmasti ollut Kaikkivaltiaalla näppinsä pelissä!
Sitten iski korona! Vaimoni toistaiseksi viimeinen työvuoro
lentoemäntänä osoittautui lopulta häämatkaksemme. Pääsin mukaan viideksi
päiväksi Thaimaan Phuketiin! Lähtöpäivänä Suomessa päätettiin ottaa valmiuslaki
käyttöön, ja sulkea melkein koko yhteiskunta. Itse arvoin viime hetkeen asti
astuako lähtöportista sisään vai ei, mutta jälkikäteen ajateltuna en tippakaan
kadu päätöstä lähteä, vaikka kahden viikon karanteeni odottikin kotiin palattuamme.
Nyt emme ole päässeet ulkomaille kokonaiseen vuoteen! Matkan luonteesta johtuen
en ole kirjoittanut paikasta mitään juttua, eikä Phuketin saari sinänsä ole
edes mikään autobongarin paratiisi.
Kotimaan matkailua ei onneksi ole täysin rajoitettu,
hankaloitettu vain. Silti onnistuimme tekemään useamman reissun etelään, itään,
länteen ja pohjoiseen. Suomessakin riittää upeita paikkoja vierailtaviksi, aina
ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan! Helmikuun lopulla uskalsimme lentää
Rovaniemelle viikonlopuksi, missä sattumalta (?!?) pidettiin MM-talviralli
ensimmäistä kertaa Suomessa. Vaikka pätkille ei yleisöä huolittu, WRC-autoja
oli silti helppo bongata Jätkänkynttilä-sillalla tavallisen liikenteen seassa
ja haistella rallitunnelmaa koronakuplana toimineen urheiluopiston
lähettyvillä! Paluulennolla saatoimme jo vähän puhkaista kuplaa, sillä moni
huippukuski palasi etelään täydessä Finnairin Airbusissa kanssamme.
Kilometrejä on siis kertynyt koronavuonna kiitettävästi,
onhan yksityisautoilu turvallisin tapa liikkua tällaisena aikana. Mazdaa
ulkoilutettiin melkein saman verran kuin edellisenä kesänä, 3640 kilometriä.
Volvoon on tullut vuoden aikana noin 15 000 kilometriä lisää. C70 on siis
nyt kerryttänyt enemmän kilometrejä yhteensä omistuksessani, vaikka olen
ajellut sillä pari vuotta vähemmän. Kulurakenne kilometriä kohden on pysynyt
samoissa lukemissa molemmilla autoilla.
Pieniä uusia murheita on silti ilmennyt. Syksyllä, hieman
ennen ajokauden päättymistä, Mazdan kuskinpuoleinen sivuikkuna päätti lakata
toimimasta. Pelkääjän puolella ikkuna toimii normaalisti. Yhteys keskikonsolin
katkaisimista oviin on siis toiselta puolelta jotenkin poikki. Yhtenä päivänä
uskalsin avata ovipahvin ja katsoa, olisiko mitään tehtävissä. Totesin
kuitenkin ongelman piilevän jossain tervamaisella aineella kiinnitettyjen
muovien takana, enkä lähtenyt repimään niitä auki. Saavat ammattilaiset hoitaa
vian kuntoon. Kevään ja syksyn viileydessä ei ole niin tarpeellista saada
ikkunaa alas, mutta kesällä sivuikkunoita tulee tavallisesti säädettyä
avoautossa huomattavan usein.
Myös Volvon sähköissä on fiksattavaa. Kylmimpinä päivinä, usein
pitkän maantieajon jälkeen, vilkut ovat lakanneet vilkuttamasta. Ne siis kyllä
syttyivät viikseä kääntämällä palamaan, mutta eivät vilkkuneet. Onneksi netistä
löytyy apua monenlaisiin vaivoihin. Joku tiesi vian johtavan hätävilkkujen
kytkimeen kojetaulussa. Vedin muovisen nappulan varovasti irti, vain
todetakseni, ettei se auttaisi mitään. Ja kun painoin muovinapin takaisin
paikoilleen, kuinka ollakaan, vilkut alkoivat toimia taas normaalisti! Tämä on
toistunut nyt muutamaan kertaan, ja veikkaisin syyksi jonkin osan
ylikuumentuvan, mutta toivotaan ettei vika ala häiritsemään liian usein.
Volvokaan ei siis ole immuuni talven haastaville olosuhteille.
Eilen aamulla työmatka meinasi tyssätä kotipihaan, kun Volvon akku ei jaksanut
kylmän yön jälkeen pyöräyttää viisisylinteristä käyntiin. Onneksi sisko
naapurissa teki etäpäivää, ja pystyi lainaamaan Fordiaan. Sitten illalla, kun
aioin ottaa akun irti lataukseen, koitin vielä uudestaan startata konetta.
Tällä kertaa kone heräsi ensiyrittämällä, sen verran oli pakkanen hellittänyt!
Eräänä päivänä ajelin moottoritiellä Helsinkiin, kun
yhtäkkiä kuului metallinen pamaus. Kurvasin rampille tutkimaan mistä kolahdus
kuului. Kävi ilmi, että tuulilasin ja katon välinen lista irtosi ja taittui,
iskien kattoon ikävät jäljet. Listan alta paljastui ruostetta koko
pituudeltaan. Korjaus lienee aika hankala toteuttaa, joten toistaiseksi olen
tyytynyt siistiin nittoteippi-viritelmään, joka pitää listan jollain tavalla
kasassa. Tuollaista listaa ei edes ole uudemmissa autoissa, joten en aio kovin
montaa euroa kyseiseen vaivaan uhrata, ennen kuin on ihan pakko.
Loppuun maininta vielä uudesta aluevaltauksesta: Olen nimittäin
innostunut kokeilemaan autoaiheisten videoiden tekemistä. Tähän saakka olen
dokumentoinut koeajoni lähinnä tekstein ja kuvin. Viime syksyllä Lamborghinia
testatessa tallensin myös videomateriaalia sen verran, että sain valmiiksi
ensimmäisen kunnon koeajovideoni, vihdoin viimein! Tulosta voi tarkastella
alta.
|
© Caradise 2021 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti