Sivut

lauantai 14. maaliskuuta 2015

Uusi Koenigsegg Regera

Ruotsalainen Koenigsegg on onnistunut siinä, mihin vain harva pystyy ja mitä sadat ovat lähihistorian aikana yrittäneet. Miljonääri Christian von Koenigsegg on luonut menestyneen superauton täysin tyhjästä ja täysin tuntemattomalla nimellä. Muistan lukeneeni 15-20 vuotta vanhoista Vauhdin Maailma-lehdistä, kuinka tämä projekti sai alkunsa. Tällaisia projekteja syntyy tasaisin väliajoin ympäri maailmaa, ja pienet valmistajat esittelevät yksittäisiä (lupaaviakin) prototyyppejä, joita kukaan ei sitten kuitenkaan koskaan osta.

Koenigsegg on kuitenkin käynyt myös kaupaksi. Oikeastaan vain italialainen Pagani on toinen poikkeuksellinen valmistaja, joka on kyennyt samaan. No okei, Koenigseggejä on myyty vasta reilut sata yksilöä, mutta kun yhden auton hinta liikkuu miljoonaluokassa, niin jotain voittoakin yritys on onnistunut tekemään. Ruotsalaisvalmistajan maine on kuitenkin jo taattu ja autoilla voidaan havaita lukuisia yhteisiä ominaispiirteitä.

Ensi kertaa merkin historiassa, Koenigseggillä on nyt kaksi eri mallia tuotannossa rinnakkain. Geneven autonäyttelyssä paljastettiin tehtaan kolmas auto, Regera. Niitä valmistetaan korkeintaan 80 kappaletta. Vaikka ulkomuoto on edelleen puhdasoppinen superauto, Regeraan on ladattu mukavuusvarusteita aiempaa enemmän. Ovet ovat edelleen Koenigseggille tyypilliset, ja katon saa irrotettua targa-tyyliin.

Regera on todellinen 2020-luvun superauto. Viisilitrainen V8 tuplaturbolla tuottaa 1100 hevosvoimaa, etanoli-polttoaineella pikkaisen lisää. Hurjan myllyn ympäröimänä on kolme sähkömoottoria, yksi moottorin yhteydessä ja kaksi taka-akselin molemmin puolin: yhteisteho automaailmassa ennätykselliset 520 kW! Koko voimalinja suurin yhteenlaskettu teho on 1500 hevosvoimaa ja 2000 Nm!! Vaihteisto on korvattu Koenigseggin patentoimalla KDD-järjestelmällä, joka muuttaa välityssuhdetta portaattomasti tarpeen mukaan. Näillä eväin satasen nopeus saavutetaan 2,8 sekunnissa ja neljäsataa alle 20 sekunnissa...

Muutenkin ohjaamossa ollaan älypuhelinaikakaudella. Esimerkiksi ovia, luukkuja ja ilmastointia voidaan säädellä mobiilisovelluksella auton ulkopuolelta. Kattopala sentään vielä täytyy irrottaa ihan käsin ja tunkea etuosan tavaratilaan. Sähkömoottorit voidaan ladata myös töpselistä, ja autolla voi ajaa kymmeniä kilometrejä pelkästään niiden voimin. Kun tietokoneet havaitsevat määränpään olevan noin 50 kilometrin päässä, järjestelmä siirtyy haluttaessa akkuja tyhjentävään moodiin, jolloin sähkömoottorin eduista voidaan ottaa kaikki irti ja arvokasta uusiutumatonta menovettä säästyy!

© Koenigsegg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti