Nyt Ferrarikin on saanut turbon! Itse asiassa ei tämäkään niin uutta ole. 1980-luvulla, kun turboista tuli aikansa hitti, myös Ferrarilla piti olla sellaisia. Ensin se tuotiin kaksilitraisena 208 GTB Turboon kotimaan markkinoita varten. Myös saman aikakauden supermallit, 288 GTO ja F40, hyödynsivät ahdetun moottorin etuja. Yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin viime vuonna turbokausi alkoi taas California T-mallista.
Genevessä esitellyn uutuuden, 488 GTB:n turbo ahtaa ilmaa 3,9-litraiseen veekasiin. Tuloksena on huikeat 670 hevosvoimaa! Ahtoja nostamalla saataisiin varmaan lisääkin, mutta ero huippumalleihin kapenisi liiaksi. Nytkin 488 GTB kiihtyy nopeammin sataseen kuin F12 Berlinetta. Onneksi ylävireinen luonne ja ferrarimaiset äänet ovat säilytetty. Huipputeho saavutetaan 8 000 kierroksella, mutta 760 Nm vääntö jo 3 000 kierroksella!
Näillä eväin 100 km/h saavutetaan tasan kolmen sekunnin jälkeen kaasun pohjaan painamisesta ja meno jatkuu tarvittaessa 330 km/h yläpuolelle. Fioranon radan ympäri ehditään minuutissa ja 23 sekunnissa. Teoreettiset EU-kulutuslukemat ovat laskeneet arvoihin 11,4 l/100 km ja 260 g/km.
Ulkoiset muutokset edeltäjä 458 Italiaan nähden ovat lähinnä aerodynamiikan sanelemia. Keula on saanut F1-autoa muistuttavia piirteitä. Kylkiin on istutettu valtavat ilmanottoaukot. Peräosassa ilmavirta kulkee kolmen eri reitin läpi, millä saadaan lisää autoa tiehen painavaa downforcea. Takasiivistä Ferrari ei edelleenkään tykkää, sen tähden diffuusori takapuskurin alla liikkuu aktiivisesti ajotilanteen mukaan.
© Ferrari |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti