Sivut

sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

Antin Automuseo

Suomessakin kevät tekee jo tuloaan, ja alkaa tehdä mieli tien päälle. Suurta motivaatiota ei tarvita, kun auton keula saadaan kaartumaan mutkaisten teiden suuntaan. Vielä kun olisi vähän eksoottisempi peli alla kuin nykyinen Mitsubishi Carisma, joka sekin tosin taittuu kuivuvilla pikkuteillä riittävän innokkaasti.

Tänään tein nopean ekskursion Vesivehmaalle. Antin Automuseossa oli pääsiäisenä avoimet ovet. Löysin tämän paikan tutustuessani Fiat 1500 Pininfarina Coupéen. Kuvanveistäjän entinen Suomi-auto majailee nykyisin Antti Vähälän museon suojissa. Hän on perustanut yksityisen museonsa entiseen navettaan, jonne mies varastoi omia harrastepelejään. Samalla myös tuttujen museoautot pääsivät talliin talvisäilöön, ja museo oli valmis!

Autoja mahtuu kaksikerroksiseen navettaan kolmisenkymmentä, ja kaksipyöräisiä kymmenkunta siihen päälle. Bongaan monta tuttua harvinaisuutta aiemmista autotapahtumista, kuten Alvis TA14 DHC:n. Olipa siellä punainen Alpine A110 Berlinettakin, jota en muista nähneeni missään aikaisemmin. Vaikka suomalainen museoautoharrastelu on pientä puuhastelua Euroopan suuriin klassikkomarkkinoihin verrattuna, on ilo huomata, että vielä löytyy paljon niitä, jotka arvostavat vuosikymmenien takaista autorakennustaitoa ja vaalivat sitä ylpeydellä!

© Caradise 2015

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti