Kun ostin Mazdani viime vuoden keväällä, yksi tavoite siitä
lähtien on ollut ajaa sillä radalla. Sijaitseehan Ahveniston moottorirata
kotikaupungissani. Viime vuonna en kuitenkaan raaskinut lähteä MX-5:llä
radalle, koska rahatilanteeni ei sitä sallinut. Tänä kesänä budjettini on
aavistuksen tukevammalla pohjalla, joten unelma rata-ajelusta voisi
realisoitua.
Elokuun puolivälissä olin jo lähellä liittyä Miata Clubin
jäseneksi, sillä 40 € hintaan kuuluisi yksi ratapäivä Alastarolla. En
kuitenkaan kevyen sateenuhkan ja aikatauluongelmien vuoksi ainakaan vielä
liittynyt kerhoon. Ehkä ensi kesänä! Alastaro olisi muutenkin ollut kiva rata
kokeilla. En ole siellä koskaan käynyt ajamassa, mutta rata on profiililtaan
helpompi ja turva-alueet leveämpiä. Siellä olisi siis ollut turvallisempaa
aloittaa ja testata miten MX-5 kestää ratarääkin.
Toisaalta tunnen Ahveniston radan jo aika hyvin, joten
uskalsin lähteä vihdoin kokeilemaan, miten Miata kulkee. MX-5-kerholla on myös
omia ratavuoroja Ahveniston radalla, mutta halusin aloittaa yksin radan
vapaalla vuorolla, jolloin kaksi tuntia maksaa 35 € ja saa ajaa ilman
kypärää. Elokuun viimeinen maanantai oli sopiva päivä, silloin rata olisi
mukavan tyhjä, eikä pahin helle enää vaivannut. Tavoitteiksi asetin itselleni
sen, että ajaisin autoni vielä ehjänä kotiin, sekä kierrosajan, joka painuisi
minuuttiin ja 45 sekuntiin.
Alkuvalmistelut sujuivat jo rutiininomaisesti, olinhan
rääkännyt Carismaa pari kesää sitten, ja jopa opettanut kavereitani rata-ajon
saloihin. Eli kaikki nesteet pitää olla kunnossa, ja auto tyhjä ylimääräisestä
romusta. Ennen ajoa asetin tietysti rengaspaineet kohdilleen: Vakiovantein
suositellaan 1.8 barin paineita, joten laitoin varmuuden vuoksi paineet tasan kahteen.
Ja vielä tankki täyteen, tällä kertaa Shellin V-Poweria, jotta pikkunelosesta
saataisiin varmasti kaikki tehot irti.
Kun melumittaus hyväksyttiin, oli aika suunnata Ahveniston
kaarteisiin. Tätä hetkeä olenkin jo odottanut. Ajelin ensin rauhakseen muutaman
kierroksen lämmittelyä. Innostus oli silti parissa kohtaa liian kova, ja
spinnasin pari kertaa suolenkin jälkeisissä vasureissa. Kylmät renkaat on siis
ehdottoman tärkeää ”puhdistaa” ja saada riittävän lämpimiksi! No, rajoja tänne ollaan
tultu testailemaan, täytyyhän sitä tietää, mitä EI saa radalla tehdä. Onneksi
Mazda ei sentään osunut mihinkään…
Kurvasin takaisin varikolle, toteamaan että auto on edelleen
kunnossa, ja jatkoin matkaa. Nyt mukana enemmän malttia. En ole koskaan aiemmin
ajanut takavetoista autoa radalla, joten varovainen pitää olla. Varsinkin äkkinäisen
MX-5:n kanssa. Pikkuhiljaa alan löytää taas oikeat ajolinjat ja sopivat
vaihteet ja vauhdit mutkiin.
Tiesin jo etukäteen pelätä tiettyjä mutkia, joissa takaveto
saattaa yllättää. Esimerkiksi pääsuoran mutka on yllättävän tiukka, enkä sitä
uskaltanut missään vaiheessa laskea kaasu pohjassa. Jarrua siinä ei sentään tarvinnut
painaa, pieni kaasun kevennys oikeaan aikaan riittää. Kun kurvin saa osumaan
hyvin, mittarin neula nousee lähelle 160 km/h ennen tiukkaa jarrutusta.
Katsomon lenkki ei oikeastaan tuottanut ongelmia, kunhan
muistaa jarruttaa hyvissä ajoin, eikä päästä autoa luistoon mutkan aikana.
Vauhdilla varikon ohi ja kaarretaan ylös nyppylälle menevään mutkaan. En saa
siinä oikein millään pidettyä suotavaa satasen vauhtia, mihin etuvetoisella
Carismalla uskalsin laskea. Ylämäki on nimittäin siinä jyrkimmillään, eikä
vauhtia saa hukata liikaa. Kevyt jarrutus ylimmässä kohdassa ja kaarretaan
kohti tarun mutkaa. Kuusivaihteisen MX-5:n välitykset osuvat niin, että
kolmosella mennään melkein koko rata, nelosta tarvitaan vain pidemmillä
suorilla.
Tarun mutkaan jarrutuskohdaksi muodostui kaiteen päättyminen
oikealla puolella. Siitä tiukasti vasemmalle ja suolenkille. Seuraavassa
vasurissakin meinasi pari kertaa perä lipsahtaa, mutta nyt osasin olla tarkempi
kaasun ja käsien kanssa. Sitten vain kiemurrellaan U-käännökset ylös, ensin
kolmosella, sitten tiukemmat kakkosella. Viimeisestä tiukasta oikeasta
yritetään saada mahdollisimman hyvä ulostulo, jotta suoralla olisi sitten
kunnolla vauhtia. Tässäkin MX-5 lähti kerran liikaa luistoon.
Herkällä takavetoisella kurvailu aiheutti kieltämättä
enemmän ajovirheitä, kuin helppo ja loogisesti puskeva etuvetoinen. Täten kovan
kierrosajan metsästys oli haastavaa. Aina kun jossain kohtaa lipsahti leveäksi
tai meni yliohjauksen puolelle, tuli jäähdyteltyä loppukierros ja etsittyä
hyvää ajolinjaa viimeiselle tiukalle mutkalle uutta nopeaa kierrosta varten.
Ajoin kaikkiaan viisi muutaman kierroksen mittaista sessiota,
joista ensimmäinen paloi lämmittelyyn ja pyörähtelyihin, eikä kunnon aikaa
syntynyt. Seuraava sessio tuotti ajan 1:48,5, joka sentään oli alle Carisman
parhaimman ajan. Kolmessa jälkimmäisessä ajoin useamman kierroksen 1:46
aikoihin, joista paras veto oli 1:45,7 viimeisen session viimeisellä nopealla
kierroksella. Alaosan video on yksi nopeimmista kierroksista, mutta viimeisen
mutkan ulostulossa olisi ollut parannettavaa…
Pääsin siis aika lähelle tavoiteaikaani, joten voin olla tyytyväinen. Silti ehkä vähän jäi hampaankoloon. Olisi kiva tietää, mihin aikaan nopeampi (ja rohkeampi) kuski uskaltaisi Mazdaa viedä. Tai kuinka paljon itse olisi saanut puristettua ajasta pois, jos vakuutus korjaisi hajonneen auton, eikä olisi muutenkaan pelkoa osien pettämisestä. Sen tiedän, että monessa kurvissa olisi Mazdalla voinut mennä vielä lujempaa, eli 1:45 alitus on ihan mahdollinen.
Pääsin siis aika lähelle tavoiteaikaani, joten voin olla tyytyväinen. Silti ehkä vähän jäi hampaankoloon. Olisi kiva tietää, mihin aikaan nopeampi (ja rohkeampi) kuski uskaltaisi Mazdaa viedä. Tai kuinka paljon itse olisi saanut puristettua ajasta pois, jos vakuutus korjaisi hajonneen auton, eikä olisi muutenkaan pelkoa osien pettämisestä. Sen tiedän, että monessa kurvissa olisi Mazdalla voinut mennä vielä lujempaa, eli 1:45 alitus on ihan mahdollinen.
Toisesta tavoitteesta piti myös pitää huolta, että saisin
ajettua Mazdani ehjänä takaisin kotiin. Ja hyvinhän MX-5 kesti rasituksen.
Moottori kävi kuumana, jälkikäteen asennettu öljyn lämpömittari näytti
valtavan korkeita lukemia, mutta auton oma jäähdytysnesteen lämpömittari pysyi oikealla
kohdallaan, samoin öljynpaineet. Öljyvuotokaan ei toivottavasti pahentunut,
laitoin öljyä mittatikun maksimiin asti, jotta yläkertaankin riittäisi mutkissa
öljyä.
Renkaat lopulta lämpenivät sopiviksi, eikä kulunut ihan
sakkorajoille vielä. Jarrut pysyivät suht hyvin koossa, ABS-järjestelmä joutui
silloin tällöin töihin, mutta mitään näkyvää ongelmaa en havainnut. Kotiin
ajellessa poljin kuitenkin painui tavallista syvemmälle, joten selvää kulumista
oli tapahtunut. Säädettävä kisa-alusta ei ollut menosta moksiskaan, en tosin
jaksanut sen säätöjäkään alkaa muuttamaan. Kaiken kaikkiaan tuntui siltä, että mies
väsyi tällä kertaa ennen autoa!
Reilun kymmenen asteen lämpötila oli kovaan ajoon sopiva,
sillä moottorille riittää silloin viileää ilmaa. Vähän enemmän aurinkoa olisin
toivonut, jolloin asfaltin pinta olisi lämmennyt enemmän. Hiki tuli silti
tässäkin menossa. Ajoin katto kiinni, silloin ei pelota niin paljon, ja
ilmanvastuskin pysynee pienempänä.
Mutta kivaa oli taas, kiitokseksi ostin Mazdaanikin tarran,
joka kertoo, että nyt on Ahvenisto vallattu!
Siistii!!
VastaaPoista