Sivut

sunnuntai 5. elokuuta 2018

Himmenevä tähti loistaa vielä

Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor Sport Coupé testattu elokuussa 2018.

Ensimmäisen polven CLK-Mersu on korkealla ostoslistalla.


Mercedes-Benz esitteli CLK:n vuonna 1997 E-sarjan coupé-mallin tilalle. Tai oikeastaan CLK perustui pienempään C-sarjaan, vaikka näyttääkin erehdyttävästi ”Väyrys-Mersulta” keulasta ja perästä. Monipuolinen moottorivalikoima on sekoitus sekä C- että E-sarjoista: Nelisylinteriset vaihtoehdot olivat CLK 200 ja CLK 230 Kompressor, ja erityisesti Italian markkinoille suunniteltu CLK 200 Kompressor. Siihen aikaan Mersun mallimerkintä kertoi vielä rehellisesti moottorin tilavuuden, toisin kuin nykyään turbojen aikakaudella. Hieman myöhemmin myyntiin tuli vielä kuusisylinterinen CLK 320. Tarjolla oli myös kaksi V8-mallia CLK 430 ja CLK 55 AMG, jotka jäivät ainakin Euroopassa harvinaisemmiksi. Dieseleitä ei vielä ensimmäiseen sukupolveen kelpuutettu.

Potentiaalisin CLK:n kone olisi jokin neljästä ensin mainitusta. Pääsin koeajamaan 136-hevosvoimaista perusmallia reilut 14 vuotta sitten, joka silloin tuntui tehokkaalta, mutta hitaasti kaasuun vastaavalta. Toki silloin minulla oli ollut kortti vasta noin puoli vuotta, joten käsitys tehosta lienee muuttunut matkan varrella. Mutta uskon, että silläkin pärjäisi, jos hyväkuntoinen yksilö osuisi kohdalle.

Italian tuliaiset tuottavat yllättäen lähes saman määrän hevosvoimia, kuin nyt koeajettu CLK 230 Kompressor, eli reilut 190 hevosvoimaa. Näissä siis mekaaninen ahdin antaa lisäpaukkuja nelipyttyiseen, joten CLK liikkuu näillä koneilla jo varsin ripeästi. Itse pidän remmiahtimesta paljon enemmän kuin turboahtimesta. Siinä voima tulee lineaarisemmin, ja moottori vastaa luonteeltaan enemmän vapaastihengittävää, eikä sitä kuuluisaa turbon potkua tarvi sietää.

V6-koneinen CLK 320 on myös yllättävän edullinen, halvimmillaan enää noin pari tonnia. Sillä hinnalla saanee tosin vain ruosteisia romuja. Mutta olisi joskus kiva päästä myös tällaisen 218-hevosvoimaisen coupén rattiin! Toki huolto- ja korjauskulut ovat niissä korkeammat. Silloin tosin vaihteisto on käytännössä aina automaatti.

Niin kuin oli koeajetussa tummassa yksilössäkin, joka on myynnissä Koiviston Autotalolla Pekolassa, Hämeenlinnan kupeessa. CLK-Mersujen suurin vaiva on ehdottomasti korin ruostuminen. Kuulemma varsinkin niissä kohdissa kylkeä, missä muoviosat koskettavat metallia, ruostuminen on tämän ikäisissä Mersuissa otollista. Näin ollen ykkösvaatimuksena CLK-jahdissa on puhdas ja siisti kori. Nettikuvien perusteella näkyvää ruostetta ei tässä autossa olisi.

Totuus paljastui kuitenkin himmeämmäksi. Tummansinistä yksilöä oli paikkailtu sieltä täältä tökerösti spray-maalilla, jonka alta aikaa myöden ruosteet puhkeaa esiin. Muutenkin korissa oli sanomista: naarmuja oli siellä täällä eikä puskuri ja ajovalot tuntuneet istuvan kovin hyvin. Liekö kolaroitu joskus? Pyöränkaarissa oli sentään vielä vain vähän ruostetta.

Ulkoiset kauneusvirheet eivät onneksi estä ajoa. Tässä autossa on ilahduttavan paljon varusteita. Nahkapenkit säätyvät sähköllä, ja ovessa on jopa muistipaikat kolmelle eri kuskille! Tosin tässä ei pituussäätö ollut ainakaan äkkiseltään kokeillen enää toiminnassa. 365 000 kilometriä ajetun Mersun penkki oli muuten yllättävän hyvin kuosissaan. Selkänojan vasemmassa toppauksessa on usein reikä, mutta tämä istuin on selvinnyt pelkällä kulumisella. Tosin hieman ylempänä tikkaukset ovat pettäneet noin 5 sentin matkalta.

Sport-version mittaristo on valkopohjainen, ja kuluneessa vaihdekepin nupissa lukee sama tunnus. Sportissa keskikonsoli näyttää hiilikuidulta, kun taas Elegancessa se muistuttaa jalopuuta. Muutoin tyköistuva sporttisuus puuttuu, olo on ennemminkin mukavan ylellinen. Ovia saa paiskoa kiinni oikein tosissaan!

Pysäköintitutka lienee alkuperäinen, mutta lyhyellä lenkillä sen toimivuus jäi mysteeriksi. Sen sijaan peruutuskamera kojelaudalla vaikutti jälkiasenteiselta. Hyvä edes näin, sillä keskimmäinen peili ei enää jaksanut pysyä asennossaan. Ilmastointi puhaltaa onneksi kylmää, myös Mersuissa erinomainen vakionopeudensäädin toimii niin kuin pitää! Jopa takaikkunan rullaverho toimii sähköllä, sekä takimmaiset pääntuet kaatuvat kojelaudan napista! Täällähän on luksusauton ominaisuuksia…

Lyhyt koeajo alkoi hiekkatieltä, missä CLK-Mersu menee mukisematta. Heti kuitenkin huomaa selviä puutteita ohjauksessa. Ratti on vinossa oikealle, ja muutenkin tuntumaltaan hyvin epämääräinen. Asiaa ei tietenkään auta kuluneet halpisrenkaat, jotka ovat vieläpä eri merkkiset edessä ja takana. Asfaltillakaan tuntuma ei juurikaan parane, vaan tunnelma ajamiseen on hyvin etäinen. Kyllähän Mersu sentään kääntyy ja kulkee vakaasti. Ehkä olen myös tottunut liikaa MX-5:n veitsenterävään ohjaukseen. Vastaava ohjaus samassa kohtaa jälkikäteen omalla autolla meinasi aiheuttaa yllätyksen nopealla reagoinnillaan!

Onhan noita erilaisia Mersuja tullut aiemminkin ajeltua, joten en edes odottanut kovin riehakasta käytöstä Aulangon mutkapätkillä, mutta silti tuntuisi, ettei tässä yksilössä ole ihan kaikki kohdallaan. Katsastus on sentään vain viikon takaa, joten alustan osat lienevät pääosin ehjät.

Vaihteisto ja moottori pelaavat onneksi vielä hyvin yhteen. Perinteinen momentinmuunnin luottaa rullaamiseen kun kaasua ei paina, mutta myös moottorijarrutusta pystyy hyödyntämään vaihdesokkelon alimmaisilla asetuksilla. Kick-down iskee pienempää silmään sekunnin parin viiveellä, mutta tämäkin lienee melko yleinen ominaisuus. Winter- ja Sport-asennon välillä en huomannut pikaisella kokeilulla eroja.

Joka tapauksessa automaattivaihteisto antoi itsestään hyvän kuvan. Vaikka pidän enemmän manuaalista, tällaisen laatikon kanssa pystyisi hyvin elää. Moottorikin tuntuu terveeltä ja tehokkaalta. Vaikkei kaikki 193 hevosvoimaa olisikaan enää tallella, 1500-kiloinen coupé-Mersu kiihtyy iloisesti. Paikoin menossa on jopa aitoa luksusauton tunnelmaa!

Koeajo jätti kokonaisuudessaan positiivisen vaikutelman, puutteistaan huolimatta. CLK-Mersuista on käytännössä tällä hetkellä ylitarjontaa ja vahvat ostajan markkinat, joten heti ensimmäistä vastaan tulevaa ei kannata ostaa. Hintahaarukka on todella laaja, ja autojen kunto ratkaisee paljon. Mallina CLK on kuitenkin sellainen, että jos sopivan ehjä yksilö osuu eteen, siitä saisi itselleen oivan talviauton Mazda MX-5:n rinnalle!

© Caradise 2018

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti