BMW M3 (E93) Cabriolet DCT testattu tammikuussa 2019.
M3-mallisarjan huipentuma kerää kehuja ansaitusti.
BMW:n 3-sarja on aina ollut haluttu malli monipuolisuutensa
ja sporttisuutensa tähden. Maine ei kuitenkaan olisi mitään ilman todellista
katuraaseria! M3 tuli myyntiin vuonna 1986 E30-korimalliin. Vaikka BMW on
pitkään tunnettu rivikuutosistaan, ensimmäiseen M3:en asennettiin kisakireä
rivinelonen. Teholukemat pyörivät 200 hevosvoiman molemmin puolin. Suurin osa
myytiin kaksiovisena coupéna (tai sedanina, kuinka vaan…). 1988 esitelty
avomalli jäi todella harvinaiseksi: Niitä valmistui vain 786 kappaletta. Varo
siis kopioita, alkuperäisten yksilöiden hinnat ovat jo pilvissä!
Seuraava M3 esiteltiin vuonna 1992. E36-korinen varustettiin
kolmilitraisella rivikuutosella, ja nyt liikuttiin jo 300 hevosvoiman
tienoilla! Pari vuotta myöhemmin M3-mallistoa täydennettiin avoauton lisäksi
neliovisella sedanilla. Molempia tehtiin reilut 12 000 kappaletta,
coupé-mallin ollessa selvästi myydyin versio. Näillä jatkettiin vuosituhannen
loppuun saakka. Isompi valmistusmäärä tarkoittaa myös, että E36-sarjan M3 on
kaikkein edullisin tällä hetkellä.
Kolmas M3-malli paljastettiin vuonna 2000. E46 on pulleampi
muodoiltaan edeltäjäänsä verrattuna. 3,2-litrainen moottori tuottaa 343
hevosvoimaa, mikä vaatii kampiakselilta mojovat 7 900 kierrosta
minuutissa! Vaihteistoksi oli tarjolla jo E36-mallissa esitelty automatisoitu
SMG-vaihteisto, jossa vaihteita pystyi vaihtamaan ohjauspyörän napeista.
Avomallin suosio nousi: niitä valmistettiin lähes 30 000, eli kolmasosa tuotannosta
oli rättikattoisia.
Vuonna 2007 markkinoille saapui ensimmäinen M3
V8-moottorilla. Teholukemissakin noustiin uudelle tasolle. Nelilitrainen
moottori tuottaa komeat 420 hevosvoimaa! Tuttujen kaksiovisten mallien oheen
tuli taas sedan-malli, jonka tunnistaa helposti coupé-mallin valoista.
Avoversio E93 oli varustettu taitettavalla metallikatolla, joka valitettavasti
myös lisäsi painoa lähes pari sataa kiloa coupéen nähden. Silti kiihdytys
sataseen kestää vain viitisen sekuntia, ja manuaalilla pari kymmenystä
kauemmin. Huippunopeus on rajattu 250 kilometriin tunnissa kaikissa
M3-malleissa harvinaisia erikoismalleja lukuun ottamatta.
Viimeistä M3 Cabrioletia valmistettiin 16 219 kappaletta,
kun koko E93-sarjan tuotanto nousi 256 375 autoon. Kaksiovisten mallien
muututtua 4-sarjalaisiksi, legendaarinen M3 koki hienoisen inflaation. Nyt sitä
tarjoillaan vain sedanina, ja kolmilitraisella tuplaturbo-rivikuutosella
varustettuna. Voimaa on toki hivenen enemmän kuin vaparikasissa, mutta oma
poimintani laajasta M3-historiasta olisi M3 taitettavalla kovalla katolla.
Juuri tällaista pääsin fiilistelemään!
Mattaharmaa M3
Sää ei ollut kovin lupaava 420-hevosvoimaisen, takavetoisen
avoauton testaamiseen. Lumipyrystä huolimatta Vihdin Autotalo lainasi kohteliaasti
BMW M3 Cabrioletin päivän mittaiseen koeajoon. Kuvien mattaharmaa yksilö on
pohjimmiltaan valkoinen, ja löytänyt tiensä kylmään Suomeen Italian lämmöstä. Vaihteistona
tässä yksilössä on mielenkiintoinen 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko.
Kieltämättä jännitin hieman ensikohtaamista M3:n kanssa.
Kuinkahan herkästi perä tarjoutuisi sivulle liukkailla teillä? Aika pian
selviää, ettei juuri ollenkaan. Pelot osoittautuivat turhiksi. Kun siirtää
pientä kuulaa oikealle D-pykälään ja päästää jarrun, DCT-vaihteisto ei ala
työntämään autoa tyhjäkäynnillä, toisin kuin perinteinen momentinmuunnin. Näin
tehokkaalla autolla voisi odottaa edes pientä nykäystä, kun siirtää jalan
kaasulle. Mutta ei, M3 lipuu hitailla vauhdeilla oikein sivistyneesti, siis
normaalin auton tavoin. Ensimmäiset kilometrit Nummelan keskustassa sujuivatkin
sukkasillaan, eikä edes luistoeston merkkivalo vilahtanut.
Normaaliajossa vaihteisto vaihtaa erittäin sulavasti. Pian
huomaan, että se käyttää yllättävän isoja vaihteita taajamanopeuksissa.
Kolmessa kympissä mennään jo nelosella, seiska etsitään jossain kuudenkympin
vauhdissa! Toisaalta vaihde vaihtuu myös pienemmälle nopeasti ja
huomaamattomasti, kun haluaa lisää vauhtia. Halusin ensimmäiselle
kuvauspaikalle mahdollisimman puhtaan auton, joten köröttely sopi hyvin
kuvioon.
Mattaharmaaksi teipattu BMW istuu yllättävän hyvin lumiseen
maisemaan. M3 on tavallista E93:a jollain tavalla muhkeampi. Hienoisena
kauneusvirheenä 18-tuumaiset talvirenkaat ovat aavistuksen liian syvällä
pyöränkoteloissaan. 20-tuumaiset kesäpyörät ovat tässä suhteessa näyttävämmät!
M-kolmosen tunnistaa helposti monista yksityiskohdistaan: Suuret ilmanottoaukot
puskurissa, kyömy konepellissä, aerodynaamiset peilit sekä tuplaputket molemmin
puolin tuulitunnelissa muotoiltua takapuskuria. Pieniä M3-logoja löytyy
runsaasti ympäri autoa, esimerkiksi kromilistassa kyljen ilmanpoistoaukon ja
sivuvilkun ohessa. Mittasuhteet ovat mielestäni erittäin onnistuneet, varsinkin
autoksi, joka tarvittaessa ahmaisee koko katon takakonttiinsa.
Lumituiskun vallitessa suuntasin seuraavaksi Lohjaan,
naapurikylään, etsimään lämmintä parkkihallia. Olen nimittäin jo kahteen
otteeseen aiemmin ajanut E93-cabrioletilla, mutten vielä kertaakaan tutustunut
monimutkaisen katon toimintaan. Lopulta sellainen löytyi; Parkkihallissa oli
pakko myös ”höräytellä” vapaasti hengittävää veekasia omaksi iloksi ja muiden
kiusaksi.
Kolmiosainen katto avautuu vain auton ollessa paikallaan.
Keskikonsolin vivusta nostamalla alkaa show: ensin etummainen kattopala ja
takalasi työntyvät ylöspäin, jonka jälkeen valtava takaluukku aukeaa ikään kuin
väärään suuntaan. Kolme palasta taittuvat pian siistiin ja tiiviiseen nippuun,
ja laskeutuvat takaosan sisuksiin. Lopuksi takaluukku laskeutuu näiden päälle
ja lukittuu paikalleen. Aikaa kuluu noin puolisen minuuttia.
Vaikka mekanismi jäykisteineen tekee keskiluokan autosta
todella painavan, tämä ominaisuus on yksi BMW E93:n parhaista puolista.
Hardcore-kuskit vannovat umpikattoisen coupén nimeen, ja onhan se kieltämättä
nopeampi autokin! Mutta upean V8 karjunta kuuluu avoautoon paljon paremmin!
Tätä laulua halusin seuraavaksi kuunnella tarkemmin…
Tunneliin!
Lohjasta Turun suuntaan avautuu nimittäin Suomen oloihin
harvinainen moottoritie. Täällä on tunneleita tunnelin perään useiden
kilometrien ajan! Mukaan mahtuu yli kaksi kilometriä pitkä Karnaisten tunneli.
Nyt BMW M3 pääsee vihdoin paljastamaan erinomaisuutensa! Jämäkkä alusta toimii
hyvin myös jäisen koppuraisella tiellä, mutta tunneleihin lumi ei pääse
paakkuuntumaan juuri ollenkaan, ja kaasun uskaltaa painaa ensimmäistä kertaa
pohjaan saakka.
Vauhti on tietysti hidastettu ensin noin kuuteenkymppiin ja
vaihde pudotettu kolmoselle. M3 ampaisee salamannopeasti täyteen kiihtyvyyteen
mahtavan mylvinnän kera. Nelilitrainen V8 kiertää vielä ihailtavan korkealle,
huipputeho saavutetaan jossain 8 000 kierroksen yläpuolella! Jyrinä on
uskomaton, vaikka katto on kiinni. Muutamassa sekunnissa episodi on ohi, sillä
nopeutta kertyy niin hirvittävästi, ettei sitä kehtaa tässä tunnustaa. Kyyti on
kuitenkin tasaista ja vakaata koko ajan. Tunnelin suulla tuleekin jo
jarrutettua, nastarenkaat ovat kovilla…
Tunneleiden jälkeen päädyin lupaavalle mutkatielle, mutta
nyt mentiin rauhallista vauhtia. Lumen peitossa oleva asfalttitie on ehkä väärä
paikka testata näin tehokkaan (ja näin kalliin) auton rajoja. Piilevä
potentiaali huokuu Bemarista myös nopeusrajoitusten sallimissa vauhdeissa, tämä
auto tuskin vierastaa myöskään kurveissa kanttailua.
Erilaisia ajomoodejakin on Bemarissa useita: Kuski voi
räplätä vaihteistoa, iskunvaimennusta, luistonestoa, kaasunvastetta sekä
ohjaustehostusta mieleisekseen. Parhaimmat asetukset voi tallentaa ratin
oikealla puolella olevaan M-nappiin, jolloin kaikki halutut asetukset muuttuvat
yhdellä kertaa. Tämänkin napin painallus on hieno kokemus! M3 herkistyy
yhtäkkiä hyökkäävään tilaan, kuin vaaniva kissapeto, joka valmistautuu iskemään
viattoman saaliseläimen kimppuun…
Jousitus jämäköityy myös keskikonsolin EDC-napista. Näin
talvikelillä tyydyin suosiolla pehmeimpään perusasetukseen. POWER-nappi sen
vieressä ei sinänsä tuo tehoa enää lisää, mutta nyt kaasu reagoi entistä
herkemmin. Luistoneston saa pois kahdella tavalla: Joko kokonaan pois, tai
MDM-tilaan (M Dynamic Mode), jossa järjestelmä sallii pienet luistot, mutta
estää hölmöilyt. Mutkateillä kannattaa pitää siis päällä ainakin jälkimmäistä,
ensimmäistä suosittelen poistamaan ainoastaan tyhjällä parkkipaikalla.
Valehtelisin, jos väittäisin, ettei kyseistä nappia olisi
tullut testattua. Lumisella kentälläkin Bemarin käytös on erittäin loogista ja
rauhallista. Kaasua ei tietenkään tarvitse antaa kuin ihan kevyesti,
ykkösvaihde riittää jo pelkästään laajan kierroslukualueen takia. Samalla voi
ihailla V8:n nopeaa reagointia ja kuunnella herkullisia hörinöitä kaikissa
nuoteissaan!
Taisin jättää luistoneston hetkeksi pois myös liikenteessä,
eikä M3 silloinkaan muutu pelottavaksi käsitellä. Luistot ovat koko ajan tasan
niin laajoja kuin kuski haluaa. BMW tottelee mukisematta kuljettajan käskyjä
tarkasti ja nopeasti. Toki järki pitää olla päässä näin tehokkaalla autolla
jatkuvasti!
Paras vaihteisto, paras moottori, paras auto
Vaikka olen manuaalivaihteisten ystävä, täytyy myöntää, että
automaattivaihteistot ovat kehittyneet parin vuosikymmenen aikana valtavasti.
Bemarin DCT lienee paras automaattilaatikko, jota olen päässyt testaamaan.
Vaihdekepin logiikka vaatii totuttelua: D työnnetään oikealle, N takaisin vasemmalle
ja P-asentoa ei ole ollenkaan (tai oikeastaan se kytkeytyy automaattisesti
sammutettaessa). Vaihteet pystyy vaihtamaan myös käsin työntämällä keppiä
edestakaisin, eteen pienemmälle ja taakse isommalle. Sama onnistuu myös ratin
lavoista, jotka ovat kieltämättä kätevämmät. Viivettä ei ole käytännössä
lainkaan!
Vaihdekepin takana olevasta säätimestä voi valita jopa
kuudesta eri ohjelmasta. Oletusarvoisesti ajellaan kakkos-asetuksella. Siinä
moottorijarrutus toimii niin hienosti, että moni risteys tulee ajettua kokonaan
jarruun koskematta. Ykkös-asennossa rullailu lisääntyy aavistuksen.
Kolmos-kohdasta eteenpäin mennään aina vain sporttisempaan suuntaan, joka siis
tarkoittaa korkeampia kierroksia vaihdettaessa. D:n kyljessä olisi ollut myös
S-asentokin, mutta se jäi kokonaan kokeilematta. Muutenkin asetuksia on niin
paljon, että harva omistaja käyttää niitä kaikkia. Moni ei välttämättä edes
kokeile kaikkia, vaan ajelee tyytyväisenä hyvillä perusasetuksilla.
Muita asetuksia säädetään kätevästä iDrive-valikosta. Kojelaudassa
on siis näyttö, jonka toimintoja ohjaillaan keskikonsolin rullakytkimestä. On
muuten parempi ja helpompi käyttää, kuin yksikään kosketusnäyttö! Rullakytkimen
ympäristöön on aseteltu myös pikanäppäimiä nopeuttamaan selailua.
Kaikkien näiden ylisanojen jälkeen on tuotava esiin myös
muutama huono piirre. Niitäkin täytyy oikein etsiä. Esimerkiksi navigaattori
pitäisi päivittää, kun se ei edes tunnista pienimpiä järviä… Ja sitten on se
kulutus! Bensamittari liikkuu vasemmalle tuskallisen nopeasti, ja tankata saa
usein. Reilun sadan kilometrin reissu toi tulokseksi runsaat 14 litraa
satasella. Toisaalta oma Volvonikin kuluttaa keskimäärin melkein 12 litraa,
joten M3:n kulutus on hyväksyttävä. Jo pelkästään voima ja äänet ovat sen
arvoiset!
Lohjan rantakaduilla oli pakko vielä avata katto, sillä
lumisade oli lakannut ja jopa aurinko pilkisti hymyään pilvien raosta. Kylmää
kyytiä kieltämättä, mutta halusin piristää lohjalaisten harmaata arkea! Katon
ollessa kiinni harmaa BMW ei nimittäin juuri käännä katseita. Toisaalta moni
omistaja on tästä vain mielissään. Mielikuva ulkoasusta vie tavalliseen
baijerilaiseen, joita länsimaissa liikkuu riesaksi asti. Silti he, jotka
ymmärtävät nelipyöräisistä jotain, osaavat tunnistaa auton tulisen luonteen.
Suomessa reilut 40 000 € maksava E93 M3 on tietysti
kallis kymmenenvuotiaaksi autoksi. Itse kuitenkin sijoittaisin ehdottomasti
tällaiseen, kuin vaikkapa uuteen kolmossarjan perusmalliin, joita saa samalla
rahalla. Saksasta näitä saisi 25 000 eurolla, Amerikasta vielä
halvemmalla! Mutta autoveroa tällaisesta joutuu pulittamaan vieläkin yli
10 000 €.
Ehdin jo kehua tavallista 3-sarjan avomallia lähes
täydelliseksi, ja M3 on komea kruunu koko mallisarjalle! Uskaltaisin käyttää M3
Cabriota jopa ympäri vuoden. Tämä BMW herättää välittömästi kuljettajan
luottamuksen, eikä tunnu missään vaiheessa pelottavalta! Arkiliikkuminen sujuu
ongelmitta, mutta silti raju luonne paljastuu heti kun on tilaisuus työntää
kaasu syvälle lattiaan. Vaikka olen päässyt testaamaan jo monia upeita autoja,
BMW M3 E93 Cabriolet on paras auto, jota olen koskaan ajanut!
© Caradise 2019 |