Nimi Caradise juontaa juurensa oikeastaan paljon kauemmas
kuin viiden vuoden päähän. Nuoruuden haaveenani oli autotoimittajan ammatti.
Ehkä se on sitä jollain tavalla edelleen. En keksi mitään kivempaa, kuin ajella
hienoilla autoilla upeissa maisemissa. Ensimmäistä kertaa Caradise-nimi
esiintyykin itse tekemissäni autolehdissä, joita ilmestyi kerran vuodessa 2006-2009.
Aiheet olivat pitkälti samoja kuin blogissakin, ja parhaimmat tekstit on
lainattu suoraan nettiversioon! Nämä lehdet eivät siis koskaan olleet
myynnissä, ja niistä löytyy ainoastaan yksi (ja korvaamaton) kappale kustakin.
Noin vuonna 2010 marssin neljä lehteä salkussani
suomalaisten autolehtien toimituksiin toteuttamaan haavettani. Isojen ovien
sulkeuduttua päädyin lopulta avustajaksi Spinneri-lehteen, joka keskittyi itse
rakenneltuihin harrasteautoihin. Päätoiminen työ oli mahdotonta, mutta pesti
toimi hyvin palkallisena harrastuksena, josta jäi monta kivaa muistoa.
Spinnerin tarina päättyi vuodenvaihteessa 2014-2015, ja viimeiseen numeroon sain itsekin
julkaistua vielä yhden artikkelin.
En silti halunnut jättää autojuttujen kirjoittamista, joten
näin parhaaksi perustaa oman blogin vanhalla tutulla nimellä! Niihin aikoihin
ajelin pikkubussia Kovasen tallissa Helsingissä. Pian sen jälkeen elämä
kuljetti Hämeeseen liikenneopettajakouluun ja lopulta aina Hämeenlinnan Autokouluun
yrittäjäksi asti!
Jos kysyisit mitä tapahtuu seuraavan viiden vuoden aikana,
siihen on aivan mahdoton vastata. Jos jotain veikkaisin, niin pieleen menisi!
Toivottavasti edes osa veloista on saatu maksettua. Mutta kiitollisin mielin
otan vastaan sen, mitä ylhäältä annetaan…
Omat autotkin ovat vuosien saatossa vaihdelleet. Erinäisten
kokeilujen jälkeen olen päätynyt luotettavaan ja itseni näköiseen kaksikkoon:
Mazda MX-5 ja Volvo C70. Kun Miata tyydyttää urheiluautoilun tarpeet, Volvolle
jää vakaan cruiserin rooli, joka vie perille tyylikkäästi säässä kuin säässä.
Ruotsalaisuudestaan huolimatta C70 ei ole osoittautunut
mitenkään ylivertaiseksi talvipakkasilla. Turbomoottori tuntuu olevan hidas
lämpiämään, joten lohkolämmitin kannatti korjata. Tällöin ainakin
sisätilanlämmitin pitää lämpöä yllä. Ehkä vanhanaikainen automaattivaihteisto
pudottaa kierrokset liian herkästi tyhjäkäynnille, kun kaasua ei käytä, ja
ajoviima viilentää moottoria tarpeettomasti.
Volvon kulutuslukemakin on aika hurja. Joulukuun
kylmäkäynnistyksiä ja kaupunkiajoa sisältävä tankillinen kulutti yli 16 litraa
satasella! Toisaalta kaiken kaikkiaan käyttökulut 3 000 kilometrin ajon jälkeen
ovat noin 24 senttiä kilometriltä, mikä on vähemmän kuin Mazdassa, tai
oikeastaan missään muussakaan omistamassani autossa…
Liukkailla keleillä C70 on todettu odotetun vakaaksi, jota
ei lumikinokset juuri hetkauta. Toisaalta liikkeellelähdöt liukkaalla alustalla
vaativat hentoista kaasujalkaa. Vajaa 200 hevosvoimaa etupyörillä on välillä
hankala välittää tiehen. Volvossa pitäisi olla luistonesto, mutta en ole oikein
vakuuttunut sen toimintakunnosta.
Eipä siis valittamista tällä hetkellä! Yrittäjän arki on
toki ollut kiireistä, mutta näin tammikuun rauhassa ehdin itsekin pitää pari
viikkoa lomaa. Pian pääsenkin tutustumaan Dubailaiseen ökyautokulttuuriin! Siitäkin
kattava raportti kuvineen Caradisessa muutaman viikon kuluttua…
© Caradise 2019 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti