Caradise-blogin viisivuotissynttärien kunniaksi kävin kokeilemassa, miten kovakattoinen avoauto selviytyy talvella.
Viimesyksyinen
E93-kokemus innoitti testaamaan Bemaria muullakin moottorilla, kuin vain
nelisylinterisellä aloitusmallilla. Tätä autoahan sai usealla eri moottorilla,
joista jokaista voidaan pitää hyvänä vaihtoehtona. Pääsin myöhemmin testaamaan myös sitä
himotuinta versiota aiheesta!
Kun jouluinen lottovoitto jäi vain 12 euroon, tosielämän
valintani viimeisestä kolmossarjan avo-Bemarista olisi 325i
manuaalivaihteistolla. Mallimerkinnästään huolimatta moottori ei ole
2,5-litrainen, vaan kunnon kolmilitrainen rivikuutonen, jollainen sopii BMW:n
keulalle kuin nenä päähän. Se on myös viimeisiä vapaastihengittäviä
moottoreita, mitä Bemariin voi saada. Teholukemaksi ilmoitetaan 218
hevosvoimaa, joka riittää liikenteeseen loistavasti. Tällä viritysasteella se kestänee
myös kilometrejä hyvin.
325i on myös suosituin vaihtoehto ainakin Suomessa.
Nettiauton 60:stä E93-mallista kolmasosa on juuri tällä moottorilla. Näin ollen
hinnatkin pysyvät maltillisina: reilun 15 000 euron hinta ei ole enää
kaukana nelisylinterisestä 320i-mallista. Vajaa puolet valikoimasta on tarjolla
kuusivaihteisella manuaalilla, loput ovat automaatteja.
Koeajoon valikoitui punainen suomi-auto, joka on myynnissä
Auto-Huiput-liikkeessä Hyvinkäällä. Lumen armoilla lojunut avoauto lähti
vaivoin käyntiin, mutta muuten auton kunnossa ei ole valittamista. Ovea
avatessa hieman laskevat ikkunat ovat kovilla jäisellä kelillä, mutta
tottelivat mukisematta. Kattoa en viitsinyt avata edes testimielessä.
Suomi-auto tarkoittaa tällä kertaa myös suomi-varusteita,
eli lisävarusteilla ei herkutella. Penkit ovat mustaa kangasta, ilmastointi ja
radio ovat perustasoa, eikä esimerkiksi vakionopeudensäädintä ole. Ajotietokone
sentään löytyy ja istuimien sähkösäädöt muistilla. Raskas metallikatto taittuu
tavaratilaan luonnollisesti myös napin painalluksella. Nykyaikaa edustaa
ajonvakautus ja luistonesto, jotka saa näpättyä pois kojelaudan DTC-napista.
En keksinyt juuri moitittavaa 320i-mallista, ja isoveli
käyttäytyy suurin piirtein samalla tavalla. Liukkailla teillä perä työntyy
herkästi sivusuuntaan, mutta sehän on pelkästään hyve, eikä tätä tapahdu kuskin
tahtomatta. Pikainen donitsi-testi laajalla parkkialueella saa toivomaan
jonkinlaista tasauspyörästön lukitusta, pyöriminen jää vähän vajavaiseksi.
Talven liukkailla ei oikein pysty saamaan käsitystä
kaarreajon ominaisuuksista, joten suuntasin lyhyen koeajoni moottoritielle.
Tosin kääntyvällä rampillakaan en viitsinyt viedä autoa äärirajoille asti.
Rivikuutonen liikuttaa painavaa avoautoa hienosti, muttei pelottavan nopeasti.
Ahtamaton moottori reagoi kaasuun herkästi, niin kuin odottaa sopii. Jopa
kuutosvaihteella kaasun pohjaan painaminen herättää heti Bemarin kiihtymään.
Äänimaailma jää vaimeaksi. Kuutosen soundi erottuu kyllä
kiihdytyksissä, mutta murina voisi olla voimakkaampikin. Katottomuus tietysti
parantaa tilannetta aavistuksen kesäaikana. Moottoritievauhdissa melu kasvaa
yllättävänkin kovaksi, onhan kattorakenteessa paljon enemmän ”vuotokohtia” kuin
umpimallissa. Vaikka kori on mielestäni riittävän jäykkä, silti jäiset
saumakohdat natisivat selvästi talven epätasaisilla teillä. Tämä vain
muistuttaa, että ollaan Cabrioletin epämukavuusalueella.
BMW 325i E93 Cabriolet selviää talvesta silti voittajana!
Taittuva peltikatto on ympärivuotiseen käyttöön varmempi valinta kuin
rättikatto. Muutenkin Bemari tuntuu heti kotoisalta. Varusteiden vähäinen määrä
tarkoittaa myös sitä, että auton käyttö on helppo oppia, ja kuski voi keskittyä
olennaiseen, eli auton ohjaamiseen. ”Ajamisen iloa” -sloganille saa siis
katetta! Jos elämäntilanne sallii vain yhden auton politiikan, tämä auto on
ehdottomasti oman listani kärkipäässä!
© Caradise 2019 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti