Sivut

tiistai 15. tammikuuta 2019

Ajamisen iloa kesät talvet

BMW 325i (E93) Cabriolet testattu tammikuussa 2019.

Caradise-blogin viisivuotissynttärien kunniaksi kävin kokeilemassa, miten kovakattoinen avoauto selviytyy talvella. 


Viimesyksyinen E93-kokemus innoitti testaamaan Bemaria muullakin moottorilla, kuin vain nelisylinterisellä aloitusmallilla. Tätä autoahan sai usealla eri moottorilla, joista jokaista voidaan pitää hyvänä vaihtoehtona. Pääsin myöhemmin testaamaan myös sitä himotuinta versiota aiheesta!

Kun jouluinen lottovoitto jäi vain 12 euroon, tosielämän valintani viimeisestä kolmossarjan avo-Bemarista olisi 325i manuaalivaihteistolla. Mallimerkinnästään huolimatta moottori ei ole 2,5-litrainen, vaan kunnon kolmilitrainen rivikuutonen, jollainen sopii BMW:n keulalle kuin nenä päähän. Se on myös viimeisiä vapaastihengittäviä moottoreita, mitä Bemariin voi saada. Teholukemaksi ilmoitetaan 218 hevosvoimaa, joka riittää liikenteeseen loistavasti. Tällä viritysasteella se kestänee myös kilometrejä hyvin.

325i on myös suosituin vaihtoehto ainakin Suomessa. Nettiauton 60:stä E93-mallista kolmasosa on juuri tällä moottorilla. Näin ollen hinnatkin pysyvät maltillisina: reilun 15 000 euron hinta ei ole enää kaukana nelisylinterisestä 320i-mallista. Vajaa puolet valikoimasta on tarjolla kuusivaihteisella manuaalilla, loput ovat automaatteja.

Koeajoon valikoitui punainen suomi-auto, joka on myynnissä Auto-Huiput-liikkeessä Hyvinkäällä. Lumen armoilla lojunut avoauto lähti vaivoin käyntiin, mutta muuten auton kunnossa ei ole valittamista. Ovea avatessa hieman laskevat ikkunat ovat kovilla jäisellä kelillä, mutta tottelivat mukisematta. Kattoa en viitsinyt avata edes testimielessä.

Suomi-auto tarkoittaa tällä kertaa myös suomi-varusteita, eli lisävarusteilla ei herkutella. Penkit ovat mustaa kangasta, ilmastointi ja radio ovat perustasoa, eikä esimerkiksi vakionopeudensäädintä ole. Ajotietokone sentään löytyy ja istuimien sähkösäädöt muistilla. Raskas metallikatto taittuu tavaratilaan luonnollisesti myös napin painalluksella. Nykyaikaa edustaa ajonvakautus ja luistonesto, jotka saa näpättyä pois kojelaudan DTC-napista.

En keksinyt juuri moitittavaa 320i-mallista, ja isoveli käyttäytyy suurin piirtein samalla tavalla. Liukkailla teillä perä työntyy herkästi sivusuuntaan, mutta sehän on pelkästään hyve, eikä tätä tapahdu kuskin tahtomatta. Pikainen donitsi-testi laajalla parkkialueella saa toivomaan jonkinlaista tasauspyörästön lukitusta, pyöriminen jää vähän vajavaiseksi.

Talven liukkailla ei oikein pysty saamaan käsitystä kaarreajon ominaisuuksista, joten suuntasin lyhyen koeajoni moottoritielle. Tosin kääntyvällä rampillakaan en viitsinyt viedä autoa äärirajoille asti. Rivikuutonen liikuttaa painavaa avoautoa hienosti, muttei pelottavan nopeasti. Ahtamaton moottori reagoi kaasuun herkästi, niin kuin odottaa sopii. Jopa kuutosvaihteella kaasun pohjaan painaminen herättää heti Bemarin kiihtymään.

Äänimaailma jää vaimeaksi. Kuutosen soundi erottuu kyllä kiihdytyksissä, mutta murina voisi olla voimakkaampikin. Katottomuus tietysti parantaa tilannetta aavistuksen kesäaikana. Moottoritievauhdissa melu kasvaa yllättävänkin kovaksi, onhan kattorakenteessa paljon enemmän ”vuotokohtia” kuin umpimallissa. Vaikka kori on mielestäni riittävän jäykkä, silti jäiset saumakohdat natisivat selvästi talven epätasaisilla teillä. Tämä vain muistuttaa, että ollaan Cabrioletin epämukavuusalueella.

BMW 325i E93 Cabriolet selviää talvesta silti voittajana! Taittuva peltikatto on ympärivuotiseen käyttöön varmempi valinta kuin rättikatto. Muutenkin Bemari tuntuu heti kotoisalta. Varusteiden vähäinen määrä tarkoittaa myös sitä, että auton käyttö on helppo oppia, ja kuski voi keskittyä olennaiseen, eli auton ohjaamiseen. ”Ajamisen iloa” -sloganille saa siis katetta! Jos elämäntilanne sallii vain yhden auton politiikan, tämä auto on ehdottomasti oman listani kärkipäässä!

© Caradise 2019


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti