Vuosi 2020 on ollut hyvin poikkeuksellinen. Korona on pakottanut pitämään turvavälejä ja pysymään, jos ei nyt aina kotona, niin ainakin Koti-Suomessa. Omassa elämässäkin on tapahtunut paljon. Kevään alkaessa menimme naimisiin, joten Caradise on jäänyt huomiossa vähemmälle.
Myös työrintamalla on ollut murrosta. Saimme yrityksestämme
ostotarjouksen, johon oli tartuttava. Suomen suurin autokouluketju CAP osti
Hämeenlinnan Autokoulun kesäkuussa! Itse siirryin työntekijäksi samaiseen firmaan.
Vastuut vähenivät ja velkojen lyhennys alkoi. Koko kesä on tietysti mennyt
sopeutuessa muutoksiin.
Suuremmilta tunnekuohuilta on sentään yrittäjyydestä
luopuessa säästytty, mutta nyt on haikeutta ilmassa. Uusi omistaja tuo tietysti
mukanaan omat kuvionsa ja työkalunsa, ja niihin totutellessa on mennyt aikansa.
Ja nyt on autojen vuoro päivittyä uusiin: kaunis ja ainutlaatuinen Alfa
Romeomme myytiin Kamuxille! Siis sinne, mistä se aikanaan hankittiin. Tilalle
tuli uusikorinen musta BMW 118i, yksi kymmenistä samanlaisista. Suurtuotannon
edut ajavat intohimon ohi!
Giulietta ehti palvella autokoulukäytössä puolitoista
vuotta. Sinä aikana oppilaat rullasivat Alfaan 20 000 kilometriä lisää
mittariin, ja ilman mitään teknisiä ongelmia. Moni nuori sai inssinsä läpi
tällä eloisalla italialaisella. Toki toiset oppilaat pitivät ylihelposta ja
idioottivarmasta Golfista enemmän. Tuoreet kuskit eivät ehkä osaa vielä arvostaa
Alfa Romeon tarkkoja ajo-ominaisuuksia ja herkkää reagointia.
Mutta minä osaan! Sen takia oli vielä viimeisenä iltana
ennen luovutusta vietävä Alfa mutkateille ja ajettava sitä niin kuin Alfaa kuuluukin!
Työnnetään siis Dynamic päälle ja kohti kaarteita. Tottakai järki pysyi
tiukasti päässä, onhan autossa edelleen firman mainokset kyljissä.
Alfan ajettavuus mutkissa on kieltämättä erittäin hyvä!
Nopeutta tekisi mieli nostaa koko ajan. Giulietta kääntyy niin herkästi ja
innokkaasti kurveihin, että hymy nousee väkisin suupieleen. Mikään muu tämän
koko- ja teholuokan auto ei kykene samaan. Myös luiston alkaessa auto käyttäytyy loogisesti. Muutenkin auton ominaisuudet ovat
toimivat, ja tämä kelpaa perheautoksi enemmän kuin hyvin!
Dynamic-asetuksessa Giulietta reagoi kaasuun ärhäkästi. Jopa
niin ärhäkästi, että normaalit liikkeellelähdöt sujuvat tottumattomalta nykien!
Mutta tämä ominaisuus on omiaan kurveissa herkutteluun. Toisaalta 1,4-litraisen
kyvyt eivät riitä loputtomiin, ja 140-heppaisen turbomoottorin puhti alkaa loppua
5 000 kierroksen paikkeilla. Mutta juuri näin auton pitää käskyjä totellakin,
viiveettä ja välittömästi. Ikävä tulee!
Toisaalta ikävän ei välttämättä tarvitse olla lopullinen.
Toivoisin, että niin Kamux, kuin sitten tuleva ostajakin osaisi arvostaa
persoonallista teippausta, eikä niitä revittäisi heti pois. Toki autokoulun
logot on hävitettävä, mutta olisin erittäin tyytyväinen, jos F1-henkiset tarrat
saisivat koristaa Giuliettaa vielä pitkään. Mikäpä olisikaan kivempi muisto,
kuin nähdä punavalkoinen Alfa Romeo jossain moottoritiellä uuden omistajan
hymyillessä paksun ratin takana! Näkemiin Alfa ja kiitos!
© Caradise 2020 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti