Ford Mustang 4.0 V6 Convertible testattu kesäkuussa 2022.
Retro-mallinen Avo-Mustang olisi oiva perheauto auringosta nauttiville!
Perheelle sopivaa avoautoa etsitään huvittavalla konseptilla: Hämeenlinnassa on myynnissä mielenkiintoinen ja malliltaan yksi houkuttelevimmista, eli retro-mallinen Ford Mustang Convertible. Heti ensimmäisenä liikkeeseen saapuessa kaivan autostani vauvojen turvaistuimen ja lähden myyjän luvalla sovittelemaan sitä takapenkille oikealle puolelle! Tämä on yksi tärkeä kriteeri uutta kesäautoa etsittäessä, koko perheen on mahduttava kyytiin…
Mustang on onneksi sen verran tilava avoauto, että
turvaistuin mahtuu mukaan! Toki etuistuin jää silloin melko eteen, mutta
matkustajaa se tuskin haittaa niin paljoa. Turvaistuimen asentaminen
takaistuimelle ei voisi olla helpompaa, kun katon saa laskettua pois tieltä!
Hankalan muotoisessa kontissakin on ihan kivasti tilaa, joten sinne saattaa
mahtua jopa lastenrattaat mukaan.
Kun tilakysymykset on Mustangin osalta ratkaistu, voi
keskittyä tarkemmin itse autoon. Mustang tuntuu Miataan tottuneelle reilusti
isommalta autolta, minkä aistii väljyytenä ohjaamossa sekä ajon aikana vakautena
ja rauhallisuutena. Kuljettajan istuin on reilun kokoinen, mutta ei tue
vartaloa kovinkaan hyvin. Varsinkin kun tässä yksilössä penkin
sähkösäätönappula tuntuu olevan jotenkin rikki, en saa ajoasennosta ollenkaan
sopivaa.
Viidennen sukupolven Mustang nojaa muotoilussaan vahvasti
ykköspolven tuttuihin elementteihin. Esimerkiksi kojetaulussa on viitteitä
vuosien 1967-68 Mustangiin. Kuljettajan näkymää hallitsee kaksi suurta pyöreää
mittaristoa, jossa numerot juoksevat kehän suuntaisesti. Kojelaudan yläosan
linjaus muistuttaa sekin selkeästi esikuvaansa. Keskikonsoli on ehtaa
2000-lukua ja toiminnot löytyvät helposti. Muovin laatu ei Mustangissakaan ole
eurooppalaisten tasolla, mutta parannusta edeltäjäänsä kuitenkin on.
Korin muotoiluun on haettu eniten vaikutteita vuoden 1969 Mustangista. Linjat ovat selkeät, vähän pulleat ja melko massiiviset. Koeajetussa
yksilössä on jopa 20-tuumaiset vanteet, mutta ne istuvat kulmikkaaseen koriin
hyvin. V6-malleissa puskurit ovat pienemmät kuin GT-mallissa. Kolmesta
pystyraidasta koostuvat takavalot ovat nekin pysyneet pitkään Mustangille
tunnusomaisena piirteenä. Kokonaisuus on onnistunut, ja makea ulkonäkö onkin
suurin syy sille, miksi tätä autoa halutaan.
Alle kahdella kympillä saa tällä hetkellä pääsääntöisesti nelilitraisella
V6-moottorilla varustettua perusmallia vuosilta 2005-2009, mutta ajoittain
tarjolle saattaa tulla myös kasikoneisia tai faceliftin kokenutta 2010-mallia.
Koeajetussa yksilössä on 210-heppainen kutoskone. Se ei tee painavasta autosta kovin
nopeaa, mutta sillä pärjää hyvin liikenteessä. Onneksi kutonenkin murisee jo
ihan kivasti! Viisivaihteinen automaatti on perinteistä mallia, eikä sen
vaihteita pysty itse vaihtamaan.
Suuret pyörät rullaavat hyvin, mikä tekee menosta tasaista
ja sulavaa. Toki kovin isoa töyssyä ei tarvita, jotta huomaa, ettei avomallin
vääntöjäykkyys ole auton parhaimpia puolia. Alustarakenteet edustavat nekin
perinteitä; jäykkä taka-akseli kierrejousin osaltaan vähentää kallistelua,
mutta tuntuma tiehen ei ole niin herkkä ja tarkka kuin erillisjousituksella.
Luonteeltaan Mustang on leppoisa ja tilava cruiseri
vaivattomaan liikkumiseen. Jokapäiväistä elämää ajatellen se ei ole ollenkaan
huono asia. Viidennen polven Mustang näyttäisi kieltämättä hyvältä
autokatoksessani, mutta joudun ehkä sittenkin tyytymään johonkin toiseen avoautoon.
Kriisiytyneessä maailmassa, sekä talouden ja autokaupan hiipuessa on ehkä viisaampaa pienentää budjettia. Tämä yksilö jää ostamatta lähinnä
nahkapenkkien puutteen takia, mutta jollekin tästä on varmasti kiva kesälelu
jenkkimaustein.
Helteisellä moottoritiellä matkatessa voi Suomessakin helposti kuvitella itsensä Amerikan mantereelle maileja nielemään. Mustangilla olisi kiva ajella jonnekin kauas lämpimään kantrin säestäessä matkaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti