Kevättalvella 2016 onnistuin adoptoimaan itselleni Saksasta saapuneen, hieman villiintyneitä nuoruusvuosiaan viettäneen, silloin 16-vuotiaan japanilaisteinin. Näin maltillisesti tuunatussa Mazda MX-5:ssä potentiaalia ikiomaksi ensimmäiseksi urheiluautoksi ja ostin unelma-autoni 6 700 eurolla. Vuosien varrella murrosiän vaivoista päästiin eroon, ja Miata muuttui vaihe kerrallaan enemmän alkuperäistä vastaavaksi avoautoksi, enemmän aikuiseen makuun sopivaksi. Näinä vuosina Mazda on osoittautunut eloisaksi ja vauhdikkaaksi, mutta luotettavaksi matkakumppaniksi, joka tarjosi hurjan määrän pysyviksi jääneitä muistoja.
Kesäkuun viimeisenä päivänä tänä vuonna MX-5 täytti 23
vuotta. Samana helteisenä torstaina saapui Kuopiosta pari kaverusta katsomaan
kaksi viikkoa myynnissä ollutta Mazdaa. Koeajon jälkeen jo ostajan hymy kertoi,
että kohta päästään hieromaan kauppoja. Tukena seurannut Miata-fani totesi myös
teknisen kunnon riittäväksi ja pian päästiin jo hinnastakin sopuun. 6 900
€ kilahti tililleni ja haikein mielin jäin katselemaan, kuinka pieni sininen
avoauto hävisi näkyvistä viimeisen kerran. Olotilassa on varmaan jotain samaa kuin
oma aikuistunut lapsi muuttaisi pysyvästi pois kotoaan! Onneksi Mazda päätyi
hyvään kotiin ja tarjoaa varmasti nautinnollisia kilometrejä myös uudelle
omistajalleen.
Lukuisien kivojen ominaisuuksien lisäksi 10-vuotisjuhlamalli
tarjosi siis myös erittäin hyvän arvon säilymisen! Luukkulamppuisen NA-mallin
kohdalla hintahissi on jo lähtenyt selvään nousuun, ja kelkka alkaa kääntyä
myös toisen sukupolven osalta, sillä NC-polvea alkaa saada jo NB-mallia
halvemmalla.
Muutenkin tällaisen pienen urheiluauton käyttökulut ovat kiitettävän
maltilliset. Esimerkiksi vuotuiset verot jäävät pieneksi matalan omamassan
myötä, samoin vakuutukset. Huoltoihin ja korjauksiin meni keskimäärin noin 500 €
vuodessa. Kilometrejä MX-5:n mittariin tein yhteensä 36 800 lisää, eli
noin 6 000 kilometriä vuodessa. Bensoihin tuhlattiin siis reilut 4 000 €
koko omistusajalta. Kokonaiskulut sisältäen kaiken mahdollisen jäivät lopulta
alle 27 senttiin kilometriltä. Kun huomioi vielä pienen arvonnousun vuosien
varrella, pikkusportilla ajelu on ollut jopa järkevämpää kuin perus
perheautolla!
Samana päivänä heti kauppojen perään hylkiöksi jäänyt Volvo
sai vihdoin kesärenkaat alle. Aika harvoin tulee renkaita vaihdeltua noin 30
asteen helteessä juhannuksen jälkeen! Ajatuksena oli huutokaupata auto pikapuoliin pois, mutta serkkuni auto hajosi sattumalta Hämeenlinnan kohdalla,
joten C70 päätyi laina-autoksi Orivedelle. Katsotaan sitten myöhemmin, miten
pääsisin Volvosta parhaiten eroon. Siinäkin pitkä seisonta-aika on aiheuttanut
päänvaivaa. Akku on tietysti melkein finaalissa ja starttimoottorikin vaati jo kertaalleen
koputtelua, jotta saisi riviviitosen käynnistettyä.
Tästä eteenpäin tavoitteena on seurata Nettiauton tarjontaa entistä
tiiviimmin, sillä tilillä polttelee jo raha nelipaikkaista avoautoa varten.
Hakuagentin ehdoissa on paikkaluvun lisäksi maksimissaan 20 000 € hinta
sekä vähintään 2,4-litrainen eli käytännössä 5-8-sylinterinen moottori.
Ensimmäistä vastaantulevaa ei tietenkään sovi huolia, vaan yritän löytää
mahdollisimman hyväkuntoisen ja vähän ajetun yksilön. Kiire ostolla ei sinänsä
ole, sillä pientä, ennen aikojaan syntynyttä poikaamme ei kuitenkaan vielä tänä
kesänä voisi kuljettaa katto auki.
© Caradise 2022 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti