Harvoin on käytettyä autoa hankkiessa mahdollista suorittaa
yli 800 kilometrin koeajo.
Siskoni kävi miehensä kanssa kesäkuussa Saksassa
toteuttamassa oman unelmansa (ja kieltämättä myös minun!). He ottivat pelkän
menolipun Müncheniin, hankkivat avoauton ja lähtivät ajamaan sillä Suomeen.
Sanomattakin lienee selvää, ettei tuollainen reissu onnistu suorinta reittiä
takaisin.
Autoksi he valikoivat kakkospolven Mazda MX-5:n, joka sattuu
olemaan yksi realistisista unelma-autoistani. He ostivat sen myydäkseen sitten
minulle, mutta varmasti myös ärsyttääkseen... Omat avoautohaaveet sulivat menneen
talven lumien myötä, kuten joku saattaa muistaa. Mutta nyt kuume
näyttää nousevan taas sairaalloisiin lukemiin, sen verran hienon yksilön sieltä
löysivät. Ainahan voi hakea pankista lainaa!
He ajoivat lopulta noin 4 000 kilometriä monen maan kautta Ruotsinlaivalle, ja sieltä kotisuomeen. Tällä hetkellä MX-5 on suomalaisissa siirtokilvissä ja odottelee tuomiota verottajalta. Tiedossa on maksimissaan tonnin lisälasku. Halukkaita ostajia on jo jonoksi asti, mutta mitään kauppoja ei kannata tehdä ennen kuin Mazda on Suomen kilvissä.
Upein MX-5
Itse olen päässyt ajamaan pikaisesti MX-5:n uusinta ja
vanhinta korimallia. Molemmat ovat erittäin hauskoja ajaa, mutta kolmas
sukupolvi on ehkä kasvanut jo liian aikuiseksi, kun taas ykköspolven edustajat ovat
usein jo liiankin käytettyjä. Ulkonäöltään ja fiilispohjalta arvoiden
kakkospolvi tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta, ja niiden hinnatkin ovat jo
pudonneet edullisimmillaan viiteen tonniin.
Saksasta löytyi onneksi varsin hyvin varusteltu yksilö,
jolloin jälleenmyyntikin helpottuu oleellisesti. Moottori on siis se isompi
1,8-litrainen. Sisustaa on maustettu vaaleilla nahkaistuimilla, Nardin puisella
laaturatilla, vaihdekepillä ja käsijarrukahvalla. Kaikki tuntuvat erittäin
hyvältä käsille! Muita erikoisvarusteita ei tällaiseen autoon todellakaan
tarvita, usko pois!
MX-5:n suurin oivallus on sen yksinkertaisuudessa. Siinä on
kaikki mitä kaksipaikkaiseen urheiluautoon tarvitaan, eikä mitään ylimääräistä.
Juuri sen verran varusteita, että sillä on mukava ajella läpi Euroopan tai
vaikka päivässä Turun saaristoon. Ajelu muun liikenteen seassa sujuu aina
ongelmitta, mutta mutkatielle päästyään Miata on kotonaan.
Mazda ahmii mutkia, se innostuu kaikenlaisista kaarteista,
ja kuski haluaa aina vain lisää ja lisää. Alusta on jämäkkä ja kallistelu lähes
olematonta. Kuopat tulee väistettyä tehokkaasti, sillä niissä pieni auto heiluu
selvästi. Onneksi tämän yksilön ripustukset ovat erinomaisessa kunnossa, eikä
mistään kuulu kolinaa.
Tehoa ei ole valtavasti, mutta reilun tonnin painoinen avoauto
ei sitä paljon tarvitsekaan. 140 hevosvoimaa riittää fiiliksen nostamiseen, ja
jopa pienet sivuluisut onnistuu. Pitokin on kyllä hyvä, eli vauhtia niihin
tarvitaan paljon. Niin kauan kun kierrokset ovat 1500:n yläpuolella, aito
japanilainen kierroskone kerää kivasti vauhtia millä tahansa vaihteella. Joku
voisi kaivata turboa, mutta tällaiseen koriin voimaa on juuri sopivasti, ei
yhtään liikaa tai liian vähän.
Jotenkin MX-5 on onnistuttu suunnittelemaan niin, ettei
nopeutta välttämättä tarvitse olla tuplasti yli sallitun tuntuakseen
vauhdikkaalta. Lyhyt tuulilasi, pieni koko ja sympaattinen
nelisylinterisen pörinä takaa sen, että ajelu on hauskaa, vaikka vain seuraisit
ripeää paikallista tutulla maalaistiellä. Totta kai välillä on kiva
ohitellakin, mutta katottomuus vähentää alitajuntaisesti nopeutta verrattuna
turvallisempaan umpikattoiseen, vaikka auto ei olisi vielä lähelläkään omia
äärirajojaan.
Käteen sopiva
MX-5:n mittasuhteet ovat nerokkaat. Se on pieni, mutta juuri
sopivan kokoinen. Siihen mahtuu vähän isompikin mies hyvin, sillä istuin on
lähes lattiatasossa. Ylimääräistä tilaa ei ole, eikä sitä tarvita. No okei, katon
ollessa kiinni tunnelma on hyvin tiivis. Silti rakoa kankaan ja hiusten väliin
jää sopivasti muutama milli! Käsivarren saa erittäin luontevasti oven päälle,
”luu ulkona” –asentoon, mutta tarvittaessa myös alempana on käsille hyvin tilaa
pyöritellä ohjauspyörää mihin asentoon tahansa.
Ratissa ei säätömahdollisuuksia ole, ja penkissäkin vain
pariin suuntaan, mutta ainakin itse löysin luontevan ajoasennon, jossa jaksoi
ajaa tuntikausia. Jaloilla on riittävästi tilaa, mikä ei näin pienissä ole
ollenkaan itsestään selvää. Kaiken kaikkiaan kuski viihtyy ratin takana
äärettömän hyvin!
Ei se nyt kaikesta sentään puhtaita papereita saa.
Pidemmällä matkalla, esimerkiksi moottoritiellä yli satasen vauhdissa, on pakko
pitää sivuikkunat ja tuulisuoja ylhäällä. Silti matalan tuulilasin vuoksi
ilmavirta höylää jatkuvasti päälakea. Eli olisi taas alettava käyttämään
uudestaan lippalakkia tai pipoa. Jos sivuikkunat laskee alas, höyläys lakkaa,
mutta jatkuva pyörteily tulee tilalle. Tämä on pidemmän päälle siedettävää vain
hellesäällä. Onneksi istuimien takana olevan tuulisuojan voi pitää aina
ylhäällä ulkonäön kärsimättä. Myös vaivalloisesti aseteltava rättikaton suoja
tasoittaa pyörteilyä hieman. Eli pidemmillä reissuilla satavarmassa auringonpaisteessa
sitä kannattaa käyttää.
Jos sitä ei käytä, katon nosto ja lasku ei voisi olla
vaivattomampaa! Ikkunoita vähän alas, lukitukset auki tuulilasin kulmista, ja
käden heilautus taakse! Taas jatkuu matka auringon alla, eikä tähän montaa
sekuntia kulu. Myös katon sulku onnistuu paikallaan istuessa terveellä miehen
käsivarrella. Katto on myös riittävän tiivis ja takaikkuna aitoa lasia
lämmitysvastuksineen.
Hyvältä näyttää...
Musta väri sopii matalaan roadsteriin hyvin, eikä tunnelma
ole liian synkkä, kun sisätiloissa suurin osa on vaaleaa sävyä. Keulalla on
veikeä hymy, sopivan poikamainen ilme ja pilke silmäkulmassa. Vyötäröllä ei näy
yhtään ylimääräistä kiloa ja myös takavalojen tyyli sopii pyöreään muotoiluun.
Jopa mattamusta rättikatto näyttää hyvältä ja sopusuhtaiselta.
Kojelaudassa on käytetty runsaasti klassisia tyylikikkoja.
Mittaristot ovat valkopohjaisia, ja kahta suurinta ympäröi ohut krominen kehys.
Keskikonsolissa on puunvärinen kehys ja kaikki neljä tuuletusaukkoa ovat
pyöreitä. Mutta hallitsevinta kojelaudassa on paksukehäinen jalopuuratti, jonka
italialainen Nardi on suunnitellut Mazdalle. Tavaroille ei juuri ylimääräistä
tilaa ole, mutta sopivasti kahden ihmisen matkusteluun.
Sain tämän siskoltani lainaksi viikonlopun reissuun Kemiönsaareen.
Matka Pirkanmaalta sinne suoritettiin mahdollisimman mutkaisia teitä pitkin.
Noin neljän tunnin matka suuntaansa sujui täysin ongelmitta, kuten kuulemma Euroopan
ylityskin aikanaan, ja nautin todella joka kilometristä. Täytyy kyllä myöntää, että minä
ja Mazda MX-5 muodostimme erittäin hyvin toisilleen sopivan parin!
© Caradise 2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti