Suomen kesä on lyhyt. Jokainen sen tietää ja siksi siitä on
otettava kaikki irti! Autoharrastajalle se tarkoittaa sitä, että jokainen
aurinkoinen päivä on ajopäivä ja jokaisen viikonlopun voi halutessaan ruksata
jollain autotapahtumalla. Esimerkiksi heinäkuun kolmas lauantai oli tällainen
päivä. Kilpailevia tapahtumia oli useita tunnin ajomatkan sisällä, ja jokainen voi
valita parhaiten mieltymyksiin sopivan kokoontumisen.
FinToys Ahvenistolla
Ehkä tästä syystä Toyota Club of Finlandin ratapäivän
osallistujamäärä Ahvenistolla jäi vain parikymmeneen ratapeliin. Myös
FinToysina tunnettu yhteisö on kyllä yksi suurimpia merkkikerhoja Suomessa,
mutta rata-ajoon ihanteellisiin autoihin japanilaisvalmistaja ei ole juurikaan
erikoistunut. Tosin tälläkään kertaa harva rataa kiertäneistä oli täysin
alkuperäisasetuksissaan.
Sinänsä on hienoa, että merkkikerhoilla on mahdollisuus
tarjota jäsenilleen tilaisuuksia, joissa voi kaahata menopelillään niin paljon
kuin sielu - ja autot - sietää! Nytkin kalusto radalla oli kirjavaa.
Esimerkiksi Corolloista radalla oli useampia malleja 2000-luvun käyttöpeleistä
80-luvun tietyissä piireissä legendaariseksi muodostuneeseen DX-malliin. Ja
sokerina pohjalla Corollaan perustuva coupé-malli Levin, joka tuntui kiertävän
rataa kaikkein nopeimmin!
Myös toisen polven MR2:sia oli paikalla jopa kuusi kappaletta, joista kukin on viritelty omistajan mieltymyksen mukaan. Celicoita oli vähemmän, niistä mieleenpainuvin oli villi ja vihreä TA22-malli. Yhtään Supraa ei radalla aamun aikana nähty. Toyota Clubin ratapäivät ovat sallittuja myös muille merkeille. Tätä mahdollisuutta käytti hyväkseen mm. upea ja nopea Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen Edition.
Myös toisen polven MR2:sia oli paikalla jopa kuusi kappaletta, joista kukin on viritelty omistajan mieltymyksen mukaan. Celicoita oli vähemmän, niistä mieleenpainuvin oli villi ja vihreä TA22-malli. Yhtään Supraa ei radalla aamun aikana nähty. Toyota Clubin ratapäivät ovat sallittuja myös muille merkeille. Tätä mahdollisuutta käytti hyväkseen mm. upea ja nopea Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen Edition.
XXIV Bella Italia
Tuttuun tapaan satakunta italialaista autoa ja saman verran
moottoripyöriä täytti Mustialan Kartanon nurmikentät heinäkuun kolmantena
lauantaina. Konsepti on pysynyt vuosikausia samana, ehkä jo liiaksikin? Fiatien
omistajat kurvailevat totutusti omalle osastolleen, samoin Alfa Romeot ja
Lanciakin on kotiutunut uudelle paikalleen kartanoalueen eteläpäädyssä. Moni
autoista on nähty useasti aiempina vuosina ja moni omistajista ajaa
harrastepelinsä juuri samalle kohdalle kuin ennenkin. Toki mukaan mahtuu aina
kourallinen juuri tuotuja siirtokilvellisiä kulkupelejäkin.
Hieman eksoottisempien merkkien tarjonta oli sekin kovin
tutun oloista. Ferrareita ja Maserateja oli sentään kourallinen, mutta nekin
yleisemmästä päästä ja sinänsä tuttuja ahkeralle autotapahtumien kiertäjälle.
Mutta esimerkiksi Lamborghineja ei ollut lainkaan, vaikka kyseisten härkien
lukumäärä on moninkertaistunut Suomessa 2000-luvulla. Ainoa harvinaisemman
merkin edustaja oli Innocenti 950 Spyder, joka peruutettiin tuttuun koloonsa
kartanon kulmalle.
Vaikkei yhdelläkään maahantuojalla ollut enää omaa
osastoaan, näytille saatiin yksi todellinen uutuuskin! Alfa Romeo on esitellyt
täysin uudenlaisen urheiluauton, 4C Coupén, jo viime vuoden puolella, mutta nyt
se oli ensimmäistä kertaa Suomen kansan ihmeteltävänä Bella Italiassa. 4C on
villisti muotoiltu ja eksoottisten materiaalien vuoksi erittäin kevyt
urheiluauto, joka uskoo pärjäävänsä hyvin 1,75-litraisella turbonelikolla
isompia kilpailijoitaan vastaan.
Forssan Autokeidas palkitsi näyttelyn upeimman auton sekä
moottoripyörän. Nelipyöräisten sarjan voitti Antti Lammelan Mikki Hiiri
–mallinen 1939 Fiat 500 Topolino. Kaksipyöräisten voittaja oli vähintään yhtä
sympaattinen Lambretta 150 LD –skootteri vuodelta 1958, jonka omistaa Ilpo
Koskinen.
Bella Italia on kyllä käymisen arvoinen tapahtuma, mutta
pidemmän päälle järjestelyihin soisi enemmän vaihtelua. Jokavuotiseksi
perinteeksi siitä ei ole muille kuin italialaisten ajoneuvojen harrastajille,
jotka tulevat tapaamaan tuttujaan ja vaihtamaan vuoden varrella kertyneitä
kuulumisia.
Vantaan Cruising
Ennen vilkasta lauantaipäivää kävin edellisenä iltana tarkastamassa vielä Vantaan Cruisingin. Sillä en ole koskaan aiemmin ehtinyt käydä Heurekan parkkipaikan kokoontumisajossa, ja nyt se piti tehdä ennen kuin muutan pois. Ja täytyy myöntää, että yllätyin positiivisesti!
Tunnelma oli todella rento ja kaikenikäiset harrastajat
kulkivat sulassa sovussa. Kuninkaalantien viereinen nurmialue on sopivasti
pienessä rinteessä ilta-aurinkoa kohti, joten helteistä iltaa voi viettää sadat
ihmiset nurmikolla istuskellen ja kuminpolttoja ihmetellen. Heurekan
parkkipaikka kuulostaa tylsältä lokaatiolta tällaisen järjestämiseen mutta
toimii hämmästyttävän hyvin. Siellä on sopivasti tilaa ja sileää asfalttia,
sekä kaksi sisäänkäyntiä, joiden väliin kyseinen lyhyt kuminpolttosuora
sijoittuu. Paikallaolevat autohullut muodostavat kunniakujan, joissa kaikki
riittävän tehokkaan takatuupparin omaavat voivat antaa näytettä burnoutista!
Tie ei siis ole suljettu mitenkään, vaan kaikki tapahtuu
periaatteessa normaalien liikennesääntöjen alla, eli ”laittomasti”. Onneksi
poliisi katsoo tätä epävirallista showta läpi sormien ja antaa ”poikien”
sauhutella edes yhtenä iltana kuukaudessa! Olihan edelliselläkin kerralla maija
kulman takana vartiossa, mutta oikeaoppisesti keskittyneenä vain rattijuoppojen
pois noukkimiseen.
Autojen suhteen jenkeillä on ylivoima. Niitä on koolla
laidasta laitaan kaikissa ikäpolvissa. Muutakin harrastekalustoa on onneksi
näytillä. Seuraavaksi yleisin ryhmä on tuunatut eurot ja japsit, mutta myös
viimeisteltyjä klassikoita ja uusia urheiluautoja on mukana viettämässä
kuminkäryistä kesäiltaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti