Sivut

sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Tapahtumarikas viikonloppu

Suomen kesä on lyhyt. Jokainen sen tietää ja siksi siitä on otettava kaikki irti! Autoharrastajalle se tarkoittaa sitä, että jokainen aurinkoinen päivä on ajopäivä ja jokaisen viikonlopun voi halutessaan ruksata jollain autotapahtumalla. Esimerkiksi heinäkuun kolmas lauantai oli tällainen päivä. Kilpailevia tapahtumia oli useita tunnin ajomatkan sisällä, ja jokainen voi valita parhaiten mieltymyksiin sopivan kokoontumisen.

FinToys Ahvenistolla


Ehkä tästä syystä Toyota Club of Finlandin ratapäivän osallistujamäärä Ahvenistolla jäi vain parikymmeneen ratapeliin. Myös FinToysina tunnettu yhteisö on kyllä yksi suurimpia merkkikerhoja Suomessa, mutta rata-ajoon ihanteellisiin autoihin japanilaisvalmistaja ei ole juurikaan erikoistunut. Tosin tälläkään kertaa harva rataa kiertäneistä oli täysin alkuperäisasetuksissaan.

Sinänsä on hienoa, että merkkikerhoilla on mahdollisuus tarjota jäsenilleen tilaisuuksia, joissa voi kaahata menopelillään niin paljon kuin sielu - ja autot - sietää! Nytkin kalusto radalla oli kirjavaa. Esimerkiksi Corolloista radalla oli useampia malleja 2000-luvun käyttöpeleistä 80-luvun tietyissä piireissä legendaariseksi muodostuneeseen DX-malliin. Ja sokerina pohjalla Corollaan perustuva coupé-malli Levin, joka tuntui kiertävän rataa kaikkein nopeimmin!

Myös toisen polven MR2:sia oli paikalla jopa kuusi kappaletta, joista kukin on viritelty omistajan mieltymyksen mukaan. Celicoita oli vähemmän, niistä mieleenpainuvin oli villi ja vihreä TA22-malli. Yhtään Supraa ei radalla aamun aikana nähty. Toyota Clubin ratapäivät ovat sallittuja myös muille merkeille. Tätä mahdollisuutta käytti hyväkseen mm. upea ja nopea Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen Edition.

XXIV Bella Italia


Tuttuun tapaan satakunta italialaista autoa ja saman verran moottoripyöriä täytti Mustialan Kartanon nurmikentät heinäkuun kolmantena lauantaina. Konsepti on pysynyt vuosikausia samana, ehkä jo liiaksikin? Fiatien omistajat kurvailevat totutusti omalle osastolleen, samoin Alfa Romeot ja Lanciakin on kotiutunut uudelle paikalleen kartanoalueen eteläpäädyssä. Moni autoista on nähty useasti aiempina vuosina ja moni omistajista ajaa harrastepelinsä juuri samalle kohdalle kuin ennenkin. Toki mukaan mahtuu aina kourallinen juuri tuotuja siirtokilvellisiä kulkupelejäkin.

Hieman eksoottisempien merkkien tarjonta oli sekin kovin tutun oloista. Ferrareita ja Maserateja oli sentään kourallinen, mutta nekin yleisemmästä päästä ja sinänsä tuttuja ahkeralle autotapahtumien kiertäjälle. Mutta esimerkiksi Lamborghineja ei ollut lainkaan, vaikka kyseisten härkien lukumäärä on moninkertaistunut Suomessa 2000-luvulla. Ainoa harvinaisemman merkin edustaja oli Innocenti 950 Spyder, joka peruutettiin tuttuun koloonsa kartanon kulmalle.

Vaikkei yhdelläkään maahantuojalla ollut enää omaa osastoaan, näytille saatiin yksi todellinen uutuuskin! Alfa Romeo on esitellyt täysin uudenlaisen urheiluauton, 4C Coupén, jo viime vuoden puolella, mutta nyt se oli ensimmäistä kertaa Suomen kansan ihmeteltävänä Bella Italiassa. 4C on villisti muotoiltu ja eksoottisten materiaalien vuoksi erittäin kevyt urheiluauto, joka uskoo pärjäävänsä hyvin 1,75-litraisella turbonelikolla isompia kilpailijoitaan vastaan.

Forssan Autokeidas palkitsi näyttelyn upeimman auton sekä moottoripyörän. Nelipyöräisten sarjan voitti Antti Lammelan Mikki Hiiri –mallinen 1939 Fiat 500 Topolino. Kaksipyöräisten voittaja oli vähintään yhtä sympaattinen Lambretta 150 LD –skootteri vuodelta 1958, jonka omistaa Ilpo Koskinen.

Bella Italia on kyllä käymisen arvoinen tapahtuma, mutta pidemmän päälle järjestelyihin soisi enemmän vaihtelua. Jokavuotiseksi perinteeksi siitä ei ole muille kuin italialaisten ajoneuvojen harrastajille, jotka tulevat tapaamaan tuttujaan ja vaihtamaan vuoden varrella kertyneitä kuulumisia.

Vantaan Cruising


Ennen vilkasta lauantaipäivää kävin edellisenä iltana tarkastamassa vielä Vantaan Cruisingin. Sillä en ole koskaan aiemmin ehtinyt käydä Heurekan parkkipaikan kokoontumisajossa, ja nyt se piti tehdä ennen kuin muutan pois. Ja täytyy myöntää, että yllätyin positiivisesti!

Tunnelma oli todella rento ja kaikenikäiset harrastajat kulkivat sulassa sovussa. Kuninkaalantien viereinen nurmialue on sopivasti pienessä rinteessä ilta-aurinkoa kohti, joten helteistä iltaa voi viettää sadat ihmiset nurmikolla istuskellen ja kuminpolttoja ihmetellen. Heurekan parkkipaikka kuulostaa tylsältä lokaatiolta tällaisen järjestämiseen mutta toimii hämmästyttävän hyvin. Siellä on sopivasti tilaa ja sileää asfalttia, sekä kaksi sisäänkäyntiä, joiden väliin kyseinen lyhyt kuminpolttosuora sijoittuu. Paikallaolevat autohullut muodostavat kunniakujan, joissa kaikki riittävän tehokkaan takatuupparin omaavat voivat antaa näytettä burnoutista!

Tie ei siis ole suljettu mitenkään, vaan kaikki tapahtuu periaatteessa normaalien liikennesääntöjen alla, eli ”laittomasti”. Onneksi poliisi katsoo tätä epävirallista showta läpi sormien ja antaa ”poikien” sauhutella edes yhtenä iltana kuukaudessa! Olihan edelliselläkin kerralla maija kulman takana vartiossa, mutta oikeaoppisesti keskittyneenä vain rattijuoppojen pois noukkimiseen.

Autojen suhteen jenkeillä on ylivoima. Niitä on koolla laidasta laitaan kaikissa ikäpolvissa. Muutakin harrastekalustoa on onneksi näytillä. Seuraavaksi yleisin ryhmä on tuunatut eurot ja japsit, mutta myös viimeisteltyjä klassikoita ja uusia urheiluautoja on mukana viettämässä kuminkäryistä kesäiltaa!
 
© Caradise 2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti