Sivut

keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Uusi Audi TT Roadster

Jos ei ollut BMW:n kakkossarja varsinaisen mullistava uutuus, yhtä vähän sitä on kolmannen polven Audi TT Roadster. Avoversio on ollut joka sukupolvessa kiinteästi mukana, ja kolmaskin päivitys aiheesta paljastettiin vuoden sisään Coupé-mallin esittelystä. Muodoiltaan sitä voi haukkua yhtä tylsäksi kuin edeltäjänsä, sentään vähän on pyöreään autoon tullut enemmän särmää. Silti ykköskoppa on se ulkonäöltään säväyttävin TT.

Suurin innovaatio löytyy ratin takaa. Nyt ei siis puhuta kuskista, vaan mittaristosta. Tavanomaiset viisarit on uhrattu laadukkaan näytön puolesta. Haluttaessa koko mittaristo on yhtä 3D-karttaa nopeus- ja kierroslukutietojen ollessa konsolipelimäisesti alakulmissaan. Mikä parasta, näytön suunnittelussa ja toteutuksessa on hyödynnetty paljon suomalaista osaamista!

Dynamiikan suhteen puhutaan enemmänkin evoluutiosta kuin revoluutiosta. Näin alkuun pärjäillään kaksilitraisilla turbonelosilla: diesel on 184-hevosvoimainen, ja bensa-TFSI 230-hevosvoimainen. Huippumalli TTS:ssä on 310 hevosvoimaa, mutta sitä RS-versiota vitoskoneineen voitaneen odotella myös kolmanteen sukupolveen.

Pariisin autonäyttelyssä oli muuten näytillä myös neliovinen konsepti samasta aiheesta. Taitaa Mersun CLA myydä liian hyvin. Vuoden päästä lienee vuorossa TT:n maasturiversio...
 
© Audi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti