Sivut

torstai 12. maaliskuuta 2015

Uusi Audi R8

Geneven autonäyttely on kevään ehdoton päänäyttely. Koska Sveitsi ei ole autoteollisuudessa kenenkään suuren kotikenttää, täällä esitellään joka vuosi tärkeimmät ja upeimmat autot koko maailmassa. Tänäkin vuonna uusien konseptiautojen ja superautojen määrä on hengästyttävä. Ja vuosi 2015 näyttäisi olevan erittäin hedelmällinen nimenomaan keskimoottoristen urheiluautojen suhteen. Detroitissa pari kuukautta sitten päivänvalon näkivät jo Honda NSX ja Ford GT. Nyt Genevessä peite poistettiin mm. Audi R8:n, Ferrari 488 GTB:n ja Porsche 911 GT3 RS:n yltä. Eksoottisempia uutuuksia samasta aiheesta ovat esimerkiksi Koenigsegg Regera, McLaren 675LT, GTA Spano ja monta muuta vastaavaa.

Audi R8 oli mullistava uutuus lähes kymmenen vuotta sitten, eikä se vieläkään mielestäni kovin vanhalta näytä. Mutta kun kaikki muutkin uudistuvat, miksei myös R8. Muutokset eivät siis ole järisyttäviä. Yhteys Lamborghinin pienenpään malliin on edelleen selvä, esimerkiksi V10 Plus-mallin 610-hevosvoimainen moottori on täsmälleen sama kuin Huracánissa. "Perusmalli" on toistaiseksi 70 heppaa tehottomampi R8 V10. V8-versiota voitaneen myös odottaa, ehkä jopa sähkömoottoreiden kera, kun ovat niin kovasti muodissa nykypäivän superautoissa...

Muutenkin Audi esitteli R8-mallistoa laajalla rintamalla. R8 LMS on GT3-luokkaan suunniteltu kilpuri, joita myytäneen myös asiakkaille kisakäyttöön. Sähköversion piti tulla jo ensimmäiseen sukupolveen, mutta viime hetkillä Audi pyörsi päätöksensä ja auto jäi prototyypiksi. Nyt e-tron-malli pitäisi olla tilauskelpoinen heti alusta asti. R8 e-tronin joka nurkassa on 85 kilowattinen sähkömoottori, eli vanhanaikaisia hevosvoimia on noin 450. Saman verran luvataan myös autolle toimintamatkaa.

Ulkoisesti kakkospolvi on selvästi tylsempi. Muodot ovat kuin pannukakulla, ja edellismallin häijy ilme on vaihtunut tasapaksuun litteyteen. LED-valot ja TT:stä tuttu Virtual Cockpit -mittaristo edustaa teknisiä hienouksia. Toki suoritusarvotkin ovat parantuneet, jopa niin että V10 Plus-versio on hitusen nopeampi kuin tallikaveri Lamborghini Huracán.

© Audi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti