Sivut

maanantai 20. syyskuuta 2021

Pilvilautta

Chrysler Stratus 2.5 V6 LX Convertible testattu heinäkuussa 2021.

Chrysler Stratus lipuu auringossa pilvien lailla, ei tosin yhtä ääneti.

Avoautoja on erilaisia. Kun on tottunut tiukkaan kaksipaikkaiseen roadsteriin, hyppy samanikäiseen, tilavaan jenkkiavoon tuntuu aika koomiselta. Chrysler Stratus on noin metrin pidempi kuin Mazda MX-5, joten siltä ei pidäkään odottaa kovin dynaamista ajotuntumaa tai sporttista luonnetta. Silti Stratuksessa on oma viehätyksensä, ja se vastaa avoautoilun kaipuuseen oikein hyvin!

Olen aina pitänyt Stratus Convertiblen muodoista. Ne ovat korostetun linjakkaat ja virtaviivaiset. Silti se on muodoiltaan sopusuhtainen. Jenkeissä Sebringinä myydyn avoauton alkuperä on myös helppo tunnistaa. Viirumaiset, pyöreät linjat olivat suosittuja lähes kaikissa amerikkalaisissa autoissa juuri ennen vuosituhannen vaihtumista. Chryslerin laatu (tai oikeammin sen puute) huokuu sekin amerikkalaisuutta. Jokainen kyytiläinen tässä autossa istuu tilavassa ja pehmeässä nojatuolissa, joka on verhoiltu vaaleaan nahkaan. Kaikki mihin kosket, muistuttaa meksikolaisesta työn jäljestä ja halvoista Detroitin materiaaleista.

Leppoisaa cruisailua rytmittää jatkuva pieni kitinä ja natina, joka paljastaa heikon vääntöjäykkyyden korissa ja osien väljien kiinnitysten. Jos tämän puutteen hyväksyy, olot ovat oikeastaan aika mukavat. Iso kuomu siirtyy verkkaisesti sähkön avustuksella kaukaloonsa, ja helle hellii kuljettajaa. Ilmastointi, automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin olivat itsestään selviä varusteita jenkkiautoissa jo 90-luvulla! Lasketun katon päälle voi asentaa halutessaan peitteen, joka parantaa huomattavasti ulkonäköä. Se on kuitenkin turhan iso säilytettäväksi takakontissa ja työläs asentaa, joten se jää herkästi laittamatta paikalleen.

Stratus on auto, jonne on luontevaa hypätä sandaalit jalassa, avata katto ja ajella rauhassa lähimpään rantakahvilaan! Mutkista Stratus ei niin välitä, mutta matalan auton painopiste ei onneksi pahenna liikaa keinumistaipumuksia. Tähän avoautoon sopii erittäin hyvin pehmeästi hyrisevä V6-moottori. Se ei missään nimessä tee Stratuksesta tykkiä, mutta kiihdytykset sujuvat riittävän ripeästi ilman rasituksen tunnetta.

Automaattivaihteistokin on yllättävän fiksu. Pykälät vaihtuvat siedettävän pehmeästi D-asennossa. Vaihteita pystyy vaihtamaan jopa itse, kun kepin vetää takimmaiseen asentoonsa. Tällöin Autostick vaihtaa halutun neljästä nopeudesta; vasemmalle kääntämällä pienemmälle ja oikealle isommalle. Viive vaihteen vaihtamiseen on yllättävän pieni, kun ottaa huomioon, ettei tällaisia keksintöjä juurikaan ollut edellisellä vuosituhannella!

Parasta Stratuksen avomallissa on lopulta hinta! Vain kolmella tonnilla voi saada täysin ehjän ja ruosteettoman avoauton, jossa on reilusti tilaa kavereille tai perheelle. Ei paha hinta komeasta kesälelusta!

© Caradise 2021

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti