Chrysler Stratus 2.5 V6 LX Convertible testattu heinäkuussa 2021.
Chrysler Stratus lipuu auringossa pilvien lailla, ei tosin yhtä ääneti.
Avoautoja on erilaisia. Kun on tottunut tiukkaan
kaksipaikkaiseen roadsteriin, hyppy samanikäiseen, tilavaan jenkkiavoon tuntuu
aika koomiselta. Chrysler Stratus on noin metrin pidempi kuin Mazda MX-5, joten
siltä ei pidäkään odottaa kovin dynaamista ajotuntumaa tai sporttista
luonnetta. Silti Stratuksessa on oma viehätyksensä, ja se vastaa avoautoilun
kaipuuseen oikein hyvin!
Olen aina pitänyt Stratus Convertiblen muodoista. Ne ovat
korostetun linjakkaat ja virtaviivaiset. Silti se on muodoiltaan sopusuhtainen.
Jenkeissä Sebringinä myydyn avoauton alkuperä on myös helppo tunnistaa.
Viirumaiset, pyöreät linjat olivat suosittuja lähes kaikissa amerikkalaisissa
autoissa juuri ennen vuosituhannen vaihtumista. Chryslerin laatu (tai oikeammin
sen puute) huokuu sekin amerikkalaisuutta. Jokainen kyytiläinen tässä autossa
istuu tilavassa ja pehmeässä nojatuolissa, joka on verhoiltu vaaleaan nahkaan.
Kaikki mihin kosket, muistuttaa meksikolaisesta työn jäljestä ja halvoista
Detroitin materiaaleista.
Leppoisaa cruisailua rytmittää jatkuva pieni kitinä ja
natina, joka paljastaa heikon vääntöjäykkyyden korissa ja osien väljien
kiinnitysten. Jos tämän puutteen hyväksyy, olot ovat oikeastaan aika mukavat.
Iso kuomu siirtyy verkkaisesti sähkön avustuksella kaukaloonsa, ja helle hellii
kuljettajaa. Ilmastointi, automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin olivat
itsestään selviä varusteita jenkkiautoissa jo 90-luvulla! Lasketun katon päälle
voi asentaa halutessaan peitteen, joka parantaa huomattavasti ulkonäköä. Se on
kuitenkin turhan iso säilytettäväksi takakontissa ja työläs asentaa, joten se
jää herkästi laittamatta paikalleen.
Stratus on auto, jonne on luontevaa hypätä sandaalit jalassa,
avata katto ja ajella rauhassa lähimpään rantakahvilaan! Mutkista Stratus ei
niin välitä, mutta matalan auton painopiste ei onneksi pahenna liikaa
keinumistaipumuksia. Tähän avoautoon sopii erittäin hyvin pehmeästi hyrisevä
V6-moottori. Se ei missään nimessä tee Stratuksesta tykkiä, mutta kiihdytykset
sujuvat riittävän ripeästi ilman rasituksen tunnetta.
Automaattivaihteistokin on yllättävän fiksu. Pykälät
vaihtuvat siedettävän pehmeästi D-asennossa. Vaihteita pystyy vaihtamaan jopa
itse, kun kepin vetää takimmaiseen asentoonsa. Tällöin Autostick vaihtaa halutun
neljästä nopeudesta; vasemmalle kääntämällä pienemmälle ja oikealle isommalle.
Viive vaihteen vaihtamiseen on yllättävän pieni, kun ottaa huomioon, ettei
tällaisia keksintöjä juurikaan ollut edellisellä vuosituhannella!
Parasta Stratuksen avomallissa on lopulta hinta! Vain
kolmella tonnilla voi saada täysin ehjän ja ruosteettoman avoauton, jossa on
reilusti tilaa kavereille tai perheelle. Ei paha hinta komeasta kesälelusta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti