tiistai 22. marraskuuta 2016

Pois edestä!

Porsche 911 Carrera 3.6 (996) Coupé testattu syyskuussa 2008.

Jos auton siirtää pikaisesti parkkihalliin, sitä ei oikein voi kutsua koeajoksi, eihän? No, kutsutaan seuraavaa artikkelia sitten vaikka fiilistelyksi! Tämä tapahtui ollessani työharjoittelussa käytettyjä autoja Saksasta tuovassa firmassa.


"Siirrä se pois siitä edestä!"
Kuljetusrekan kuljettaja pyytää minua viemään tyhjäkäynnillä hyrisevän Porschen jonnekin muualle. Hopeinen 911 on juuri laskeutunut rekan ylemmältä rampilta alas tukevasti asfaltin päälle. Onneksi naarmuja ei mataliin puskureihin tullut. Kuskia ei kiinnostanut minne Porsche olisi menossa, kunhan sen vain saisi nopeasti pois parkkipaikan sisäänkäyntiä tukkimasta.

"Sopii!", sanoin, ja kampean pian itseäni tummansiniselle nahkaistuimelle. Sisään on yllättävän helppo astua. Yritän näyttää mahdollisimman itsevarmalta ja tyyneltä, sillä olenhan työasioiden nimissä liikenteessä. Sisällä asuvaa pikkupoikamaista intoa voi silti olla vaikea hillitä. Mutta muille piti näyttää siltä, että olisin tehnyt tätä aiemminkin. Ja monta kertaa...

Tavallaan olenkin, sillä eipä se Porschenkaan ohjaamo niin erilainen ole muihin verrattuna. Laadukkaampi vain. Etuistuinkin siirtyy pientä vipua nostamalla, eikä siis sähköllä, vaikka puhutaan kymppitonnien arvoisesta autosta. Polkimet sopivat myös normaaliin käyttöön oivallisesti, ja pakki menee päälle ilman ongelmia. Tätähän on ihan helppo liikuttaakin! Taakse ei oikein näe, joten jätän reilusti väliä lähestyvään jalkakäytävän korokkeeseen.

Peruutan auton viereiseen parkkiruutuun ja alan tutkia juuri Suomeen saapuneen auton papereita. Ne kertovat Porschen rullanneen Stuttgartin tehtaalta vuonna 2002, ja se on saanut ensimmäiset saksalaiset rekisteritunnuksensa syyskuussa. 996-mallisarjan autot saivat päivityksen edellisenä vuonna, jolloin kaikkiin 911:in tuli Turbon ajovalot. Samalla haluttiin erottua pikkuveli Boxsterista.

Konetta avarrettiin samalla Turbon mittoihin ja teholukema kasvoi 20 hevosvoimaa. Näin mahdollisimman monelle uskolliselle asiakkaalle saatiin hyvä syy vaihtaa valmistuksesta poistunut 3,4-litrainen Porsche uudempaan. Kaupallinen menestys olikin 996-sarjalla loistava, ja eri versioita myytiin yli 175 000 kappaletta. Suosion huomaa kaduillakin, näitä autoja näkyy useammin liikenteessä kuin muita 911-sarjan sukupolvia. Jopa samanikäistä ja halvempaa Boxsteria näkyy harvemmin.

Suosio perustuu nimenomaan monipuoliseen mallistoon. Myynnissä oli niin taka- kuin nelivetoakin, turbolla tai ilman, joko Coupéna, avomallina tai lasikattoisena Targana. Toisaalta monien mielestä liian hyvä ja sivistynyt 996 ei enää huokunut edeltävien ilmajäähdytteisten klassikkoiden gloriaa ja hehkua. Näitä saa nykyään myös halvemmalla kuin vanhempia sisariaan. Joka tapauksessa säännöllisesti neljän vuoden välein uusiutuva 911 pysyy jatkuvasti tuoreena.

Käynnistettäessä Porsche on halunnut muistuttaa, ettei nyt kuitenkaan ihan tusinatuotteessa istuta. Virtalukko on ratin vasemmalla puolella siksi, että vanhaan hyvään aikaan Le Mansissa auton sai käyntiin ja vaihteen silmään nopeammin kuin muut. Näin pätevimmät kuljettajat kykenivät nappaamaan sijan tai pari heti lähdössä...

Minun lähtöni sujui kuitenkin huomattavasti rauhallisemmissa merkeissä. Takana sijaitseva bokseri murahtaa henkiin komeasti ja saa välittömästi pienen virneen kuljettajan kasvoille. Kuten jo todettua, liikkeellelähtö sujuu normaalisti, eikä kytkin edes tunnu raskaalta. Sanomattakin lienee selvää, että Porschessa kaikki on todella loistavasti sijoiteltu kuskin viihtyvyyttä ajatellen. Ehkä istuin saisi silti olla hieman upottavampi, toisaalta nykyiseen on helppo mennä ja poistua.

Valitettavasti en päässyt koittamaan ykköstä tai pakkia suurempia vaihteita, sillä auto oli ajettava suoraan lukkojen taakse parkkihalliin. Kilvetön 911 olisi herättänyt hieman liikaa huomiota liikenteessä. Näinkin lyhyellä siirtymisellä Porsche kiinnitti yllättävän hyvin satunnaisten ohikulkijoiden katseet itseensä. Tai sitten he vain tuijottivat nuorta pojankloppia kalliin urheiluauton ratissa.
"Varmaan ajelee isin autolla tai jotain..."
© Caradise 2016





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti