tiistai 12. elokuuta 2014

Tapahtumarikas viikonloppu osa II

Viime viikonloppu kului taas autotapahtumien merkeissä: Lauantaiaamuna olin työkeikalla Spinnerille Kiikalassa, ja samaan aikaan Ahveniston moottorirata täyttyi amerikkalaisista autoista. Ehdin takaisin Hämeenlinnaan sopivasti LinnaCruisingin valtaisan letkan lähtöön. Sunnuntain vietin brittiautojen parissa Fiskarsissa.

Burnout Party


Suomeen on rakennettu hämmästyttävän monta lentokenttää keskelle ei mitään. Kiikalan kenttä Salon kunnan alueella on yksi tällainen. Kun varsinaista lentoliikennettä niissä ei kunnolla ole, ne toimivat erittäin hyvinä paikkoina kiihdytyskisoille. Riverside Cruisersin järjestämä Burnout Party oli jo 27. kiihdytyskisa katuautoille ja astetta tehokkaammillekin. Kiikalan Lentokentällä se on pidetty vuodesta 1993 lähtien.

Vaikka tapahtuma on ollut jopa lopetusuhan alla, silti tänäkin vuonna yleisö löysi kohtuullisen hyvin paikalle. Kiihdytyskaistan alkupää oli täynnä yleisöä, samoin varikolla ja myyntikojuilla oli sopivan tiivis tunnelma. Autoja oli jälleen radalla lähemmäs sata, myös pyöriä oli useita kymmeniä.

Kalusto oli ilahduttavan monipuolista, varsinkin kaikille vapaassa Streetman-luokassa. Silti ajat olivat hyvinkin erilaisten autojen kesken yllättävän tasavertaisia. Yksikään auto ei kyennyt kymmenen sekunnin alitukseen, mutta useampi prätkä suoritti neljännesmailin kiihdytyksen reiluun yhdeksään sekuntiin. Mieleenpainuvimmat autot olivat harvinainen TVR Chimaera 500, hurja ”Tappaja-Mosse”, sekä Lamborghini Gallardo kahdella turbolla!

LinnaCruising


LinnaCruising lienee yksi uuden kotikaupunkini suurimpia vuotuisia tapahtumia. Arviolta tuhatkunta jenkkiä kerääntyi päiväksi Ahveniston radan kaarteisiin. Itse en ehtinyt nähdä niistä kuin vilauksen, kun aloin metsästää hyvää kuvauspaikkaa letkan varrelta. Jäin lopulta heti starttipaikan lähistölle, josta näkisi parhaiten kaikki autot.

Sainkin hyvän määrän kuvia, kunnes eräs tuttu Järvenpäästä yllättäen kaartoi letkassa seuraavana. Jono oli jo siinä kohtaa lähes pysähtynyt, joten oli helppo hypätä täyskokoisen Pontiac Bonnevillen takapenkille. Samalla näki koko parikymmentä kilometriä pitkän lenkin Hattulan ja Aulangon kautta takaisin Tiiriöön.

Reitti on hyvin paikallisten tiedossa, ja oli upeaa huomata kuinka käytännössä koko matkan pituudelta oli kertynyt ihmisiä katsomaan. He olivat hyvin varautuneet puutarhatuolein ja eväin, sillä useiden satojen harrasteautojen lipuminen kunkin paikan ohi kestää parikin tuntia. Keskustaa lähestyttäessä tuntui että puoli kaupunkia oli kokoontunut ihastelemaan amerikanrautoja.

Britit Kohtaavat


Pari vuotta sitten englantilaisten ajoneuvojen päätapahtuma saapui takaisin upeisiin puitteisiin Fiskarsin ruukkialueelle. Tuntuu että samalla Brittien kohtaaminen on saanut piristysruiskeen. Tapahtumaan on saatu enemmän autoja, enemmän kävijöitä, ja joskus jopa maahantuojien tukeakin.

Joka vuosi paikalle saadaan myös joitain maailmanluokan harvinaisuuksia. Tänä vuonna suurin kohu syntyi erittäin pienen Lotus Elevenin näköisen urheiluauton ympärille. Tarkempi tutustuminen paljasti auton Westfield XI-malliksi. Se on täydellisesti yhtenevä replica ja itse asiassa vielä harvinaisempi kuin esikuvansa, vain 50 tällaista on valmistettu.

Vähän yleisemmistä klassikoista oli monestakin useita esimerkkejä. Morganeita oli kuusi, TVR:iä viisi, Lotus Espritejä kolme ja sitä rataa. Mutta kun palauttaa mieleen englannin ruhtinaallista autohistoriaa, valtava määrä pienvalmistajia, Aston Martin suurimpana, jäi vielä odottamaan edustajia tuleville vuosille...
 
© Caradise 2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti