Pimeimmän kaamoksen aikaan ei tee ollenkaan pahaa ottaa
pikku breikki arjen harmaudesta, ja tehdä loikka jonnekin lämpimämpään
maailmankolkkaan. Joulun aikaan lähes koko Eurooppa kärvistelee kylmässä ja
sateessa, mutta sen äärilaidalla on vielä paikkoja, joissa aurinko hellii talvellakin.
Yksi tällainen paikka on Espanjan Aurinkorannikko, eli Costa del Sol, jonne
tein viikon mittaisen budjettimatkan.
Tukikohtana toimi suomalaisten suosima Fuengirola, josta
varasimme hotellin. Neljän hengen seurue liikkui paikasta toiseen kätevästi edullisella
vuokra-Fiatilla. Sää vastasi elo-syyskuun kelejä Suomessa, eli lämpötila lähenteli
kahtakymmentä nousematta juurikaan sen yläpuolelle. Sadepäiviä on täällä toki
huomattavasti harvemmin kuin Suomessa, aurinko paistoi yhtä maanantaista aamua lukuun
ottamatta. Yksi matkalaisista tunsi Fuengirolan ja lähiseudun kuin omat
taskunsa, ja hän toimi arvokkaana oppaana tuntien reitit ja paikalliset
nähtävyydet. Itsekin olen toki tällä seudulla käynyt muutaman kerran aiemmin.
Fuengirolassa asustelee jatkuvasti kymmenisen tuhatta
suomalaista, ja lähialueilla toinen mokoma. Kaikkia palveluita seurakunnista
baareihin on siis saatavilla kätevästi Suomen kielellä. Suomalaiseen
törmääminen kaupungin keskustassa on siis enemmän sääntö kuin poikkeus. Itse
kaupunki on vajaan sadantuhannen asukkaan rantakaupunki ”duunareille”, jossa
hintataso ei ole ihan niin korkea kuin ehkä naapurikaupungeissa.
Silti tämän kaupungin kaduille riittää jo monenlaista
kulkupeliä. Fuengirolan rantaviiva on varsin suora ja sen rantakadun pituus on
ainakin kuusi kilometriä. Sen varrella kulkee tietysti myös kaikki
auringonpalvojat avoautoineen. Talviaikaan yli puolet avoautoilijoista toki
pitää rätin visusti ylhäällä, mutta piristäviä poikkeuksiakin onneksi on, kuten
kuvan Cobra-kuski tonttulakki päässä! Ferrareitakin kaupungissa näkyy
satunnaisesti.
Koko rantaviiva on jo aika tiheästi asutettu, eikä
naapurikaupunkien välillä ole välttämättä minkäänlaista tyhjää aluetta. Kun
mennään idemmäksi Fuengirolasta, rannikko muuttuu jyrkemmäksi Benalmadenassa.
Siellä maisemat ovat aavistuksen komeammat, ja tämä näkyy tietysti asteen verran
laadukkaammissa asutuksessa sekä autoissa. Benalmadenan sokkeloisessa huvipursisatamassa
ei Bentley ole mikään ihmeellinen ilmestys. Torremolinos Málagan suuntaan on edellisten
kanssa samaa tasoa, sen läpi ajaessa yllätti pari Aston Martinia minuutin
sisään.
Torremolinoksen ja Málagan välissä on sentään pieni väli
asumatonta seutua. Málagahan on alueen Helsingin kokoinen pääkaupunki. Tänne ne
kaikki lentokoneetkin laskeutuvat. Autokanta ei sinänsä muuksi muutu, ja
ahdasta on täälläkin keskustassa. Joulusta muistuttaa kävelykatujen valtaisat
jouluvalokompleksit. Gibralfaron kukkulalta saa hyvän yleisnäkymän kaupungista.
Maininnan arvoinen vierailukohde on myös Málagan upea
automuseo rannan tuntumassa, josta kerron myöhemmin lisää. Kun saavuimme
automuseolle, rantakadulla auton edestä pyyhälsi upouusi Lamborghinin
katumaasturi Urus! En valitettavasti ehtinyt napata kuvaa todisteeksi. Varma
aurinko yhdessä upeiden vuoristoteiden kera onkin saanut monen autonvalmistajan
esittelemään tai testaamaan autojaan juuri täällä ainakin talvikautena. Näkyipä
Málagan keskustassa myös kasvojenkohotuksen saava Audi TT:n avoversio kirjavine
puskurinaamioineen!
Autobongarin unelmakylä tällä seudulla on kuitenkin
Fuengirolasta saman verran länteen: Se on rikkaiden suosima Marbella, sekä
erityisesti Puerto Banuksen huvipursisatama kalliine liikkeineen. Siellä monet
miljonäärit ja julkkikset pitävät valtavia jahtejaan ja kruisailevat superautoillaan.
Puomien takana olevalle alueelle ei edes pääse noin vain omalla autolla,
kävellen kylläkin. Vaikka sää oli aurinkoinen, tällä kertaa talvinen ajankohta
näkyi autokannassa: ”vain” muutama Bentley, Porsche ja Jaguar, sekä tietysti
pari pakollista Ferraria, mutta eipä sen ihmeempää. Turistikausina saattaa
nähdä mitä eksoottisimpia ökyautoja Bugatteista lähtien!
Aurinkorannikolla käydessä kannattaa poiketa vielä sata
kilometriä lännen suuntaan Gibraltarilla. Niemenkärki on edelleen brittien
hallussa, ja rajaa ylitettäessä passia kysellään parikin kertaa. Erittäin
tiheästi asuttuun pikkukaupunkiin on eksynyt myös monenlaista urheiluautoa,
myös jonkun verran klassikkoautoja, mitkä ovat Espanjan puolella harvinaisempia.
Suurin nähtävyys on tietysti 400 metriä korkea ja erittäin jyrkkäseinäinen
vuori, sekä paikalliset pikku apinat, magotit vuoren huipulla! Huipulta avautuu
myös komea näkymä Marokon Atlasvuorille.
Koko Espanjan etelärannikko on erittäin mäkistä seutua,
joten kannattaa myös suunnata autonsa keula pois rannalta joihinkin upeista
pikkukylistä. Vaikka autohulluille siellä tuskin on mitään nähtävää, on
maisemat usein häikäisevän upeita. Esimerkiksi kävelyretki El Chorron rotkojen
läpi on vaivansa arvoinen. Toinen syy lähteä kiipeilemään rinteitä pitkin on
itse tiet! Mutkaisia reittejä vuorten huipuille riittää, ja ne ovat pääosin
erittäin sileää asfalttia. Voi kun pääsisi omalla Mazdalla ajelemaan näitä
kiemuroita, sillä jo tehoton vuokra-Fiat houkuttelee ajelemaan
neulansilmämutkia ylös ja alas!
Autoilu Espanjassa ei ole ihan niin kaoottista kuin
Italiassa, mutta kyllä täälläkin lujaa mennään. Varsinkin uhkarohkeiden
skootterikuskien kanssa saa olla todella tarkkana. Rauhallinenkin kuski pärjää,
paikalliset ovat yllättävän kärsivällisiä, vaikka joku jättäisi autonsa
hetkeksi keskelle tietä! Kolhuja on joka autossa, Espanjassa ei ehkä arvosteta
saksalaisia laatuautoja tai muitakaan menopelejä kovin korkealle. Huolettomuus ja rento meno näkyy myös paikallisten elämänasenteessa: Kuumimpina iltapäivän tunteina
vietetään siestaa ja monet kaupat ja ravintolat ovat silloin kiinni. Tämä hämmentää
skandinaavista turistia, joka haluaisi ottaa kaiken irti lyhyen päivän
auringonsäteistä talven kylminä kuukausina.
© Caradise 2017 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti