Ohjelman runko on ollut sama jo vuosien ajan. Lauantai
vietetään kruisaillen Kuninkaantiellä tai muilla maisemateillä ja päivä päättyy
illalliseen Harjattulan Kartanossa. Sunnuntaiaamuna virallinen aloitusaika on
kello 10, jolloin pihat pursuavat jo toinen toistaan kiiltävimmistä
klassikoista. Jokainen voi ajaa ohjatusti oman urheiluautonsa näyttelyalueelle
ilman osallistumismaksuja, myös yleisö pääsee sisään ilmaiseksi. Päivän aikana
kuunnellaan tyylikästä live-jazzia ja ihastellaan klassikkosportteja kaikilta
vuosikymmeniltä 1930-luvulta lähtien. Päivä huipentuu palkintojenjakoon.
Autokanta jaksaa hämmästyttää vuodesta toiseen: Ferrareita
on kymmenkunta, samoin Jaguareja ja Corvetteja. Porscheja ja Mersuja on vielä
paljon näitä enemmän. Sekä kattavasti muita merkkejä idästä, lännestä ja
keskeltäkin yhteensä parisataa kappaletta. Jokainen yksilö edustaa valmistajansa
urheilullisinta siipeä ja on kunnoltaan vähintään uutta vastaava.
Kirsikkana kermakakun päällä on yläpihan autot. Siellä
maahantuojat esittelevät uutuuksiaan. Tosin tänä vuonna harvinaisimmat
erikoisuudet puuttuivat, tarjonnan painottuen enemmän neliovisiin
luksusautoihin. Esimerkiksi juuri Suomeen rekisteröity Porsche 918 Spyder olisi
ollut upea lisä Panamera Hybridin rinnalle, mutta näin ei käynyt. Myös Alfa
Romeo 4C:lle tapahtuma olisi ollut oiva paikka kansalliselle ensiesittelylle. Noh,
ehkä Bella Italiassa heinäkuussa...
Paraatipaikalle kartanon portaikon juureen oli taas kerätty
ne näyttelyn helmet: sinisen Diablon ja juuri maahantuodun Ferrari 365 GTC:n
rinnalle saatiin showstopperiksi Ilkka Brotheruksen trendikkäästi myöhässä saapunut
parivaljakko, Ferrari 250 GT Cabriolet ja Bugatti Type 57 Stelvio.
Edellämainitun olen bongannut useassa tapahtumassa, mutta jälkimmäisen
ainoastaan kerran aiemmin miehen salaisessa autokokoelmassa paikassa X.
Tämän vuoden teemoina oli Maseratin 100-vuotisjuhla sekä
Ford Mustangin viiskymppiset. Näiltä osin anti ei vastannut tapahtuman laatua.
Mussejan oli kyllä muutamia, mutta uusimman polven edustajaa ei vielä paikalle saatu. Maserateja ei ollut uusien lisäksi kuin pari
hassua. Ainoa hengen salpaava yksilö oli uudehko helmiäisvalkoinen Spyder, sekä
kaksi 1980-luvun Biturbo-laatikkoa. Kaksikosta avonainen olisi jopa palkittu
erikoispalkinnolla, jos omistaja olisi ollut hereillä.
Kiiltäviä pokaaleja oli jaossa kymmenkunta.
Erikoispalkintoihin ylsivät mm. valkoinen De Tomaso Pantera, sekä 200 mailin
huippunopeuteen pystyvä, Spinneristäkin tuttu Corvette C2. Kolmen upeimman
Coupé-mallin joukossa oli Panteran ja 365 GTC:n lisäksi tyylikäs 1950-luvun Mercedes-Benz
220 SE. Palkitut avoautot edustivat luokkansa ääripäitä: perintöprinsessoiksi
kruunattiin erittäin pieni ja kevyt Berkeley Sports SE492 sekä komea
Mercedes-Benz 280 SE Cabriolet. Avo-luokan ykköstilan ja samalla ”Best of show”
–tittelin saavutti kyseinen äärimmäisen harvinainen ja kallis Bugatti Type 57.
Vuoden 2014 Classic Sports Cars Concours D’Elegance ei ehkä
osoittautunut kaikkien aikojen tapahtumaksi, mutta silti tämäkin korkea taso
riittänee nostamaan sen jälleen kerran vuoden laadukkaimmaksi urheiluautojen
kokoontumisajaksi. Elokuun lopussa nähdään pystyykö tulevan kotikaupunkini
urheiluautot Vanajalinnassa haastamaan Harjattulan helmet...
© Caradise 2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti