tiistai 17. kesäkuuta 2014

Classic Sports Cars Concours D’Elegance

Suomen upeimmat autot kerääntyvät joka kesäkuu viikko ennen juhannusta Harjattulan Kartanon nurmikentille Turun saaristoon. Classic Sports Cars Concours D’Elegance on järjestetty näissä erinomaisissa puitteissa jo 18. kerran. Itsellenikin tämä on jo muodostunut tiukaksi perinteeksi, nyt oli jo kymmenes vierailu tapahtumassa.

Ohjelman runko on ollut sama jo vuosien ajan. Lauantai vietetään kruisaillen Kuninkaantiellä tai muilla maisemateillä ja päivä päättyy illalliseen Harjattulan Kartanossa. Sunnuntaiaamuna virallinen aloitusaika on kello 10, jolloin pihat pursuavat jo toinen toistaan kiiltävimmistä klassikoista. Jokainen voi ajaa ohjatusti oman urheiluautonsa näyttelyalueelle ilman osallistumismaksuja, myös yleisö pääsee sisään ilmaiseksi. Päivän aikana kuunnellaan tyylikästä live-jazzia ja ihastellaan klassikkosportteja kaikilta vuosikymmeniltä 1930-luvulta lähtien. Päivä huipentuu palkintojenjakoon.

Autokanta jaksaa hämmästyttää vuodesta toiseen: Ferrareita on kymmenkunta, samoin Jaguareja ja Corvetteja. Porscheja ja Mersuja on vielä paljon näitä enemmän. Sekä kattavasti muita merkkejä idästä, lännestä ja keskeltäkin yhteensä parisataa kappaletta. Jokainen yksilö edustaa valmistajansa urheilullisinta siipeä ja on kunnoltaan vähintään uutta vastaava.

Kirsikkana kermakakun päällä on yläpihan autot. Siellä maahantuojat esittelevät uutuuksiaan. Tosin tänä vuonna harvinaisimmat erikoisuudet puuttuivat, tarjonnan painottuen enemmän neliovisiin luksusautoihin. Esimerkiksi juuri Suomeen rekisteröity Porsche 918 Spyder olisi ollut upea lisä Panamera Hybridin rinnalle, mutta näin ei käynyt. Myös Alfa Romeo 4C:lle tapahtuma olisi ollut oiva paikka kansalliselle ensiesittelylle. Noh, ehkä Bella Italiassa heinäkuussa...

Paraatipaikalle kartanon portaikon juureen oli taas kerätty ne näyttelyn helmet: sinisen Diablon ja juuri maahantuodun Ferrari 365 GTC:n rinnalle saatiin showstopperiksi Ilkka Brotheruksen trendikkäästi myöhässä saapunut parivaljakko, Ferrari 250 GT Cabriolet ja Bugatti Type 57 Stelvio. Edellämainitun olen bongannut useassa tapahtumassa, mutta jälkimmäisen ainoastaan kerran aiemmin miehen salaisessa autokokoelmassa paikassa X.

Tämän vuoden teemoina oli Maseratin 100-vuotisjuhla sekä Ford Mustangin viiskymppiset. Näiltä osin anti ei vastannut tapahtuman laatua. Mussejan oli kyllä muutamia, mutta uusimman polven edustajaa ei vielä paikalle saatu. Maserateja ei ollut uusien lisäksi kuin pari hassua. Ainoa hengen salpaava yksilö oli uudehko helmiäisvalkoinen Spyder, sekä kaksi 1980-luvun Biturbo-laatikkoa. Kaksikosta avonainen olisi jopa palkittu erikoispalkinnolla, jos omistaja olisi ollut hereillä.

Kiiltäviä pokaaleja oli jaossa kymmenkunta. Erikoispalkintoihin ylsivät mm. valkoinen De Tomaso Pantera, sekä 200 mailin huippunopeuteen pystyvä, Spinneristäkin tuttu Corvette C2. Kolmen upeimman Coupé-mallin joukossa oli Panteran ja 365 GTC:n lisäksi tyylikäs 1950-luvun Mercedes-Benz 220 SE. Palkitut avoautot edustivat luokkansa ääripäitä: perintöprinsessoiksi kruunattiin erittäin pieni ja kevyt Berkeley Sports SE492 sekä komea Mercedes-Benz 280 SE Cabriolet. Avo-luokan ykköstilan ja samalla ”Best of show” –tittelin saavutti kyseinen äärimmäisen harvinainen ja kallis Bugatti Type 57.

Vuoden 2014 Classic Sports Cars Concours D’Elegance ei ehkä osoittautunut kaikkien aikojen tapahtumaksi, mutta silti tämäkin korkea taso riittänee nostamaan sen jälleen kerran vuoden laadukkaimmaksi urheiluautojen kokoontumisajaksi. Elokuun lopussa nähdään pystyykö tulevan kotikaupunkini urheiluautot Vanajalinnassa haastamaan Harjattulan helmet...

© Caradise 2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti