Muhkeasti muotoiltu coupé jokseenkin alitehoisella peruskoneella.
Siitä on jo yli 14 vuotta aikaa, kun astuin
Caradise-maailmaan koeajon muodossa ensimmäisen kerran. Ikää oli noin 18, ja
kortti ollut taskussa neljä kuukautta. Autona oli Toyota Celica 1.8 GSi Coupé
vuodelta 1996. Seitsemänvuotiaana pikkusportti maksoi 17 000 €. Nyt pääsin
Tuusulaan testaamaan juuri samanlaista, mutta mustaa yksilöä, jonka hinta oli
kiristetty nippa nappa alle kahden tonnin.
Maailma on ehtinyt siinä ajassa muuttua moneen suuntaan,
mutta ei viimeistä edeltävän sukupolven Celica edelleenkään kovin pahalta
vaikuta. Pyöreät 1990-luvun puolivälin muodot ovat muhkeat, mikä näyttää
hyvältä varsinkin kuskin paikalta peileistä katsoen. Neljä pyörää valonheitintä
on tuttu myös rallimaailmasta. Sisältä Celica tuntuu tutulta, tämän ikäiset
japanilaisautot muistuttivat kovasti toisiaan.
Celican ajettavuus on myös taattua japsilaatua. Käyttö on
helppoa ja hallintalaitteet loogisilla paikoilla. Perusmallin
115-hevosvoimainen kone takaa sen, ettei ajamisesta muodostu kovin suurta
elämystä. Kyllähän tällä ehtii, kun muistaa kierrättää moottoria, mutta tehon
tunne ei ole koskaan valtava. Suosittelen siis kaksilitraista GTI-mallia,
jolloin vapaasti hengittävästä nelikosta puristetaan irti kiitettävät 175 pollea.
Tämän noteerasin jo silloin ensimmäisen koeajon yhteydessä. Totesin myös, että
perusmoottorilla Celica on aavistuksen verran liian tylsä. Alusta
selviytyy tehtävästään kuitenkin ihan hyvin edelleen, vaikka tässä yksilössä on jo 320 000
kilometriä mittarissa.
Ikä on silti tehnyt tehtävänsä. Celicassa on vaivaksi
monenlaista pikkuvikaa, kuten rikkinäinen kello, kulunut turvavyö ja muuta
sellaista. Suurempi syy, miksi auto jäi lopulta kauppaan, näkyi ulkopuolella.
Musta kori on päässyt ruostumaan todella pahasti monesta kohtaa, ja oikea
takalokari on saanut ruman kerroksen mustaa spray-maalia. Kolhuja ei sentään
ollut.
Olin siis eilen todellakin autokaupoilla, mutta päädyin
lopulta toisenlaiseen Coupéen! Mutta jos olet joskus harkinnut pyöreälamppuista
Celicaa, en usko, että ostos jää kaduttamaan. Kunhan löytää vain hyväkuntoisen
yksilön. Malliston kolme eri moottoria tuo valikoimaan sopivasti erilaiset
luonteet. 1,8-litrainen GSi tarjoaa lähinnä makeat kuoret toimivalla
perustekniikalla. Kaksilitraisella GTI-mallilla voi jo hätyytellä isompiaan
etuvedon rajoittein suhteellisen edullisesti. Se kolmas vaihtoehto kolkutteleekin
jo klassikkoautojen osastoa: Rallimalli GT-Four tuo pakettiin nelivedon ja
turboahdetun 240-hevosvoimaisen moottorin. Näistä pyydetäänkin jo lähes 20 000
euron hintaa!
© Caradise 2018 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti