Muuttunut vapaa-ajan käyttö näkyy suoraan omien autojen
käytössä: Ennätyslämpimän viime kesän jälkeen tänä kesänä ajojen määrä Mazdalla
on jopa puolittunut! Kilometrejä tuli siis puolen vuoden aikana vaivaiset
3 598. En edes lähtenyt laskemaan, kuinka monena päivänä tuli ajeltua
katto auki, sillä viimevuotista ennätystä olisi hankala mennä rikkomaan.
Vähäinen ajomäärä toisaalta tarkoittaa myös sitä, ettei
korjauksia tarvinnut tehdä Mazdaan ollenkaan. Näin kulut kilometriä kohden
laskivat reiluun 25 senttiin. Katsastuksestakin MX-5 meni yllättäen ensiyrittämällä läpi
kesäkuun lopussa, vaikka tuulilasin särö yltää jo lähes kuljettajan
näkökenttään.
C70 on sen sijaan saanut liikuntaa reilusti enemmän. Matkat
Helsinkiin kullan luo ovat tulleet tutuksi, ja Volvolle tunnin pyrähdys etelään
on helppo suupala. Volvon istuimet ovat tunnetusti erinomaiset, ja
vakionopeudensäädin pitää vauhdin tasaisena. Muutenkin se on erittäin vakaa ja
turvallisen oloinen auto, jota eivät syysmyrskyt hetkauta.
Nyt ajoa on tullut keskimäärin noin 1000 kilometriä
kuukaudessa. Olen ajanut sillä siis 14 000 kilometriä, eikä korjauksia ole
juuri tarvinnut tehdä. 300 000 kilometrin raja paukahti myös jossain
loppukesästä! Vaikka C70 ahmii bensaa huolella, keskikulutus on pudonnut noin
10 litraan satasella maantieajon huomattavasta lisääntymisestä johtuen. Tästä
huolimatta kokonaiskulut ovat hämmästyttävän pienet, alle 20 senttiä kilometriä
kohden!
Yksi syy Volvon hyvään kuntoon on sen yllättävän modernit
ominaisuudet: Siinä on esimerkiksi huollosta kertova merkkivalo, joka syttyi
noin vuosi edellisestä merkatusta öljynvaihdosta, vaikka kilometrit eivät
olleet lähelläkään öljynvaihtorajaa. Näin ollen öljyjä on vaihdeltu riittävän
usein ja säännöllisesti, eikä koneessa tunnu olevan vielä ratkaisevia kulumisen
merkkejä. Ehkä ainoastaan ääntelevä ohjaustehostin kertoo auton iästä ja
ajomäärästä.
Vaikka autokuume vaivaakin aina välillä, tällä kaksikolla
jatketaan jonkun aikaa. Häät ja matkailun lisääntyminen tietää myös rahanmenoa,
joten autojen päivittäminen ei ole etusijalla. Toisaalta kilometrien
lisääntyessä ajatuksissa on pyörinyt myös diesel-auton hankkiminen. Onhan
autojen hinnat yleisesti pudonneet niin, että tarjolla alkaa olla
mielenkiintoisia naftaa polttavia coupé-malleja viidestä tonnista alkaen!
© Caradise 2019 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti