maanantai 3. helmikuuta 2014

Tonnin pommi räjähti

Ajelin varhain perjantaiaamuna normaalisti töihin. Rampissa Länsiväylälle kiihdytettäessä vaihdoin neloselta vitoselle. Yhtäkkiä moottori sammui kesken vaihdon, eikä startannut enää millään. Hidastin kiihdytyskaistalle ja pyörittelin starttimoottoria useita kertoja. Vinha hurina kuului niin kuin pitikin, mutta moottori ei herännyt. Ajattelin, että joku anturi on hajonnut tai jotain. Eihän se mitään vakavaa voi olla, kun Renault on toiminut moitteettomasti tähänkin saakka vailla pienintäkään merkkiä minkään hajoamisesta.

Aina avuliaan ystävän avustuksella Mégane hinattiin huoltoon Lauttasaareen. Tunnin päästä diagnoosi oli valmis: jakohihna oli napsahtanut poikki kesken matkan! Hinta-arvio 1500-2000 euroa... Kylmä hiki nousi otsalle, hyvästi avoauto tänä kesänä. Sanomattakin lienee selvää, etten alkanut sitä tuolla summalla korjailemaan.

Mainitsin ohimennen korjaamolle, että myisin sen nyt halvalla pois. Iltapäivällä tulikin yllättävä soitto: Joku korjaajista haluaa ostaa sen muutamalla satasella. Olihan se moottorivauriota lukuunottamatta edelleen siisti. Kaupat tuli! Näin sitä ei tarvitse hinailla ympäri Suomea. Yhtäkkiä olin autoton jalkamies julkisten varassa. Katsotaan kuinkahan kauan jaksan liikkua oman mukavuusalueeni ulkopuolella.

Hain tänään henkilökohtaiset romut pois Rellusta. Samalla vilkaisin paremmin sitä täydellistä huoltokirjaa. Onpa siitä edellisestä vaihdosta jo kulunut melkein 90 000 tuhatta kilometriä. Ei ihme jos ei kestänyt! Oppiipahan tarkastamaan jatkossa paremmin koska tuo kuminauha on oikein vaihdettu... Samalla muuten huomasin läjän varaosalaatikoita Méganen vieressä korjaamolla. Taitaa vironpoika laittaa sen vielä kuntoon halvalla ja myydä eteenpäin kalliilla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti