Ajelin varhain perjantaiaamuna normaalisti töihin. Rampissa
Länsiväylälle kiihdytettäessä vaihdoin neloselta vitoselle. Yhtäkkiä moottori
sammui kesken vaihdon, eikä startannut enää millään. Hidastin
kiihdytyskaistalle ja pyörittelin starttimoottoria useita kertoja. Vinha hurina
kuului niin kuin pitikin, mutta moottori ei herännyt. Ajattelin, että joku
anturi on hajonnut tai jotain. Eihän se mitään vakavaa voi olla, kun Renault on
toiminut moitteettomasti tähänkin saakka vailla pienintäkään merkkiä minkään
hajoamisesta.
Aina avuliaan ystävän avustuksella Mégane hinattiin huoltoon
Lauttasaareen. Tunnin päästä diagnoosi oli valmis: jakohihna oli napsahtanut
poikki kesken matkan! Hinta-arvio 1500-2000 euroa... Kylmä hiki nousi otsalle,
hyvästi avoauto tänä kesänä. Sanomattakin lienee selvää, etten alkanut sitä
tuolla summalla korjailemaan.
Mainitsin ohimennen korjaamolle, että myisin sen nyt halvalla
pois. Iltapäivällä tulikin yllättävä soitto: Joku korjaajista haluaa ostaa sen
muutamalla satasella. Olihan se moottorivauriota lukuunottamatta edelleen
siisti. Kaupat tuli! Näin sitä ei tarvitse hinailla ympäri Suomea. Yhtäkkiä
olin autoton jalkamies julkisten varassa. Katsotaan kuinkahan kauan jaksan
liikkua oman mukavuusalueeni ulkopuolella.
Hain tänään henkilökohtaiset romut pois Rellusta. Samalla
vilkaisin paremmin sitä täydellistä huoltokirjaa. Onpa siitä edellisestä
vaihdosta jo kulunut melkein 90 000 tuhatta kilometriä. Ei ihme jos ei
kestänyt! Oppiipahan tarkastamaan jatkossa paremmin koska tuo kuminauha on
oikein vaihdettu... Samalla muuten huomasin läjän varaosalaatikoita Méganen
vieressä korjaamolla. Taitaa vironpoika laittaa sen vielä kuntoon halvalla ja
myydä eteenpäin kalliilla...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti