Koirat tekevät mitä tahansa, jotta saisivat herkkupalan. Kissoilla on oma tahto, niitä ei voi käskeä eikä taluttaa hihnassa. Arvatkaapa kummista pidän enemmän...
Vaaleaa nahkaa, tummaa jalopuuta, metallinvihreä alumiinikori. Juuri tällaisena Jaguar on parhaimmillaan. Täydellisten S-Mersujen, 700-sarjalaisten ja A8:en rinnalla XJ8 ei ole se kaikkein hiotuin ja laadukkain auto maailmassa. Mutta se tekee itsestään ulkoisella olemuksellaan ja perinteitä pursuavalla maskillaan helposti rakastettavan. Pienet kauneusvirheet on helppo antaa anteeksi pehmeän nahkaverhoilun syleilyssä.
Tästä englantilaiset autot tunnetaan. Sisätilojen ulkonäköön on panostettu. Aito jalopuu ohjauspyörän kehässä tuntuu hyvältä sormenpäissä. Ovi jämähtää kiinni siististi. Lyhyt puinen vaihdekeppi kulkee J-kirjainta mukaillen. Vähän on olemassa brändejä, jotka pitivät kiinni perinteistään niin voimakkaasti kuin britannian kansalliskissaeläin. Siis ennen kuin se myytiin intialaisille...
Suurimman Jaguarin perinteet juurrutettiin vuonna 1968. Silloin esiteltiin ensimmäisen sarjan XJ. Isoja Jaggeja on ollut toki aiemminkin, mutta tuona vuona syntyi legenda. Kuusi sukupolvea myöhemmin iso kissa on voimakkaampi ja itsevarmempi kuin koskaan aikaisemmin.
Itsevarmuutta lisäävät tehokkaammat moottorit, parempi varustelu sekä kevyemmät materiaalit. Kuudennen polven linjoihin ei ole onneksi puututtu. Tiukka vartalo ja lukuisat, viimeistellyt yksityiskohdat viestittävät vaanivan kissan hyökkäävän tarvittaessa terävästi ja päättäväisesti.
Vuosien treeni on tuonut mukanaan aimo annoksen monipuolisuutta. Tarjolla on kuutosia ja kaseja, ahtimella tai ilman. Myös dieselinä! Sama energiamäärä saadaan nyt huomattavasti niukemmalla ruokavaliolla.
Nyt nautitaan kuitenkin tuhti annos kunnon kamaa. Koeajettu British Racing Green pitää sisällään sen kaikkein mahtavimman myllyn, eli 4,2-litraisen veekasin kompressoriahtimella. Kissa raivoaa parhaimmillaan tai pahimmillaan kuin 396 hevosen lauma pienessä nipussa. Kohta liikutaan...
Kissapedon herättäminen ei aiheuta vielä hirmuisia kouristuksia niskassa. Tai ainakaan ohjaamon sisälle murinaa ei kuule. Vieno kehräys välittyy silti vaimeana tärinänä, joka rentouttaa lihakset sopivasti juuri ennen sulavia hyökkäyksiä. Iso Jaguar osaa hiipiä pois paikalta hiljaa ja rauhallisesti, jos hallitsee kaasunkäytön oikeaoppisesti. Pienikin ylimääräinen ärsytys oikealla jalalla saa XJ:n näykkäämään välittömästi, etenkin jos S-nappi vaihteiston vieressä on punaisella. Liikkeet muuttuvat kuitenkin välittömästi autolle sopivaan tyyliin sulaviksi ja virtaviivaisiksi.
Ärjyvä kissapeto palvelee oikeanlaisella hallintavallalla nöyrästi ja jouhevasti, ilman että ohjaajan olisi huolestuttava muusta maailmasta. Jaguar vie isäntänsä perille ja tekee sen määrätietoisesti. Tasaisuus ja äänettömyys pitää huolen, ettei johtaja vaalealla nahkaistuimella stressaannu missään vaiheessa.
Ärsytettäessä kuljettajan on oltava tarkkana ympäristöstään, sillä Jaguar hyökkää välittömästi annettuun suuntaan sellaisella voimalla ja innolla jota vain harvoin kokee. Eikä käskijän tarvitse edes vapauttaa koko potentiaalia. En ainakaan itse sitä kaupunkien kaduilla lähtisi tekemään. Onneksi 19-tuumaiset etutassut myös pysäyttävät hyökkäyksen haluttuun pisteeseen.
Super V8 on kieltämättä hieno, mutta palkattu kuljettaja osaisi arvostaa enemmän vääntävää dieseliä tai vapaasti hengittävää kahdeksikkoa. Ne eivät ole niin rajuja, niissä ei takapenkin pohatat koe niin valtavia notkahduksia kuin Super V8:ssa tai XJR:ssä. Mutta miksi ihmeessä kyseinen pohatta tyytyisi vähempään. Jos hänellä on varaa ostaa parasta, niin hän tekee sen, koska köyhemmillä ei tällaiseen ole varaa. Se erottaa hänet tavallisista pikkupomoista, hänen tallissaan on vain trimmatuimpia yksilöitä.
Varusteita on runsaasti. XJ:ssä on oikeastaan kaikki se mitä autoon voi toivoa, sekä paljon sellaista, mitä et koskaan osannutkaan vaatia autoosi. Taisi eri varusteisiin tutustuessa vierehtää vähintään yhtä pitkä tovi kuin varsinaiseen koeajoonkin, enkä siltikään vielä hallitse kaikkia Jaguarin saloja. Kosketusnäyttö helpottaa eri toimintojen hahmottamista ja samalla vähentää nappien määrää. Sen kätköistä löytyy luonnollisesti esimerkiksi navigointi, soitin ja ilmastointi. Kun mitään näistä ei tarvitse käyttää, näyttöön voi asettaa suuren Jaguarin logon.
Muistutetaan vielä, että vaikka lihakset olisivat kunnossa ja vihreä alumiiniturkki kuinka kiiltävä ja virtaviivainen tahansa, niin saalista on vaikea saada ilman veitsenteräviä kynsiä. Fordin avain ei todellakaan sovi kuvaan, vaikka emoyhtiö olisi ollutkin vastuussa pääomallisesta tukemisesta. Samoin monet muoviset napit eivät istu nahalla ja jalopuulla verhoiltuun kojelautaan. Kova ja karkea materiaali ei kuulu Jaguarin olohuoneeseen. Tässä tehtaalla on vielä opittavaa, mutta harjoittelu huipulla vaatiikin vuosien työn ja kattavan suunnitelman pienimmänkin yksityiskohdan parantamiseksi.
Yksi piirre ei kuitenkaan jatkuvalla hiomisellakaan parane. Se on karisma, jota Jaguar XJ:llä riittää yllin kyllin, ja se näkyy koko olemuksessa sekä liikkeissä, kuten legendaarinen ja kuvaava nimi velvoittaa!
© Caradise 2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti