torstai 20. marraskuuta 2014

Business-luokan enkeli

Mercedes-Benz S 400 Hybrid L testattu marraskuussa 2014

He löysivät tähden, ja seurasivat sitä…

Ajan öistä Länsiväylää pois kaupungista. Mukautuva vakionopeudensäädin huomaa edellä ajavan auton ja jättää välin sopivaksi. Kolmoisvilkautus vasemmalle ja vauhti kiihtyy takaisin asetettuun nopeuteen. Punainen kolmio oikeassa peilissä sammuu ja kohta palaan takaisin omalle kaistalle. Ratti täristää katkoviivan kohdalla muutaman kerran. Ai niin, olisi pitänyt käyttää vilkkua! Pikku ylinopeus ei tunnu missään ja jään hetkeksi pohtimaan huomisia ajoja. Kuin huomaamatta anturit haistelevat koko ajan kaistaviivoja ja ratti liikkuu itsekseen pitääkseen auton omalla kaistallaan. Pian suureen näyttöön ilmestyvä käsien kuva muistuttaa tarttumaan taas ratista ja keskittymään tähän hetkeen…
Varhain seuraavana aamuna haen neiti B:n, operatiivisen johtajan, kotoaan. Hän istahtaa muhkealle etuistuimelle ja huokaisee. Aamu tuli taas liian äkkiä. Kaivan 12,2-tuumaisen näytön valikoista hierontatoiminnon ja pienet rauhassa liikkuvat muhkurat rentouttavat tapahtumavastaavan välittömästi. Valikoimme vielä sisätiloja kiertävän ledinauhan värin sopivaksi. Päädymme molemmat siniseen, onhan tulevan kansainvälisen konferenssin yksi kantavia tunnusvärejä vaaleansininen. Ja se sopii muutenkin tummanpuhuvaan sisustukseen. Tästä se pitkä ja intensiivinen työpäivä taas alkaa!
Myöhemmin itsellänikin on aikaa hengähtää lentokentän parkkihallissa ennen seuraavaa saapuvaa lentoa. Hienosäädän istuimen asetukset lopulliseen muotoonsa ja tallennan ne muistipaikkaan kolme. Tekee mieli kuunnella hetki funkahtavaa jazzia. Vaihtoehtoja on useita: bluetooth, USB, AUX, tai vaikkapa kuuden levyn vaihtaja. Kaivan lompakosta lopulta SD-kortin ja asetan sen sisään. Burmesterin 13 kaiutinta alkaa toistaa musiikkia voimalla ja laadulla. Äänen hienosäätöönkin riittää valikoimaa.

Hybrid

Kolme esimerkkiä edellä kuvaavat hiukan sitä, kuinka täydelliseksi uusimman polven S-Mersu on hiottu. Kaikki yksityiskohdat on ajateltu loppuun asti ja kaikki toimii loogisen luontevasti, melkeinpä ajatuksen voimalla. Sain kunnian toimia Euroopan bisnesenkelien kokouksen kuljettajana maahantuojan lainaamalla autolla. Pääsin jopa vaikuttamaan valintaprosessissa: halusin ehdottomasti S 400 Hybridin. Olen jo ehtinyt haukkua sen toimintajärjestelmän edellisessä polvessa, joten halusin selvittää miten uutuuden voimalinjaa on parannettu. Toinen vaihtoehto oli musta S 350 CDI BlueTec, jonka tiesin olevan riittävän tehokas ja sulava tällaiseen luksusautoon. Niin kuin sainkin myöhemmin pikaisella koeajolla todeta. Neiti B:llekin hybridin valinta sopi, mutta häntä kiinnosti enemmän väri, hän halusi tumman cavansitensinisen yksilön…
Minua kiinnostaa kuitenkin se voimalinja! Edellisen polven hybridihän oli pelkkä markkinointikikka, se ei suostunut edes liikkumaan sähkömoottorin voimin. Mutta kun uudella hybridillä painaa kaasupoljinta vain aavistuksen, kaareva palkki kierroslukumittarin alkupuolella pysyy harmaalla E-Drive-alueella, ja paritonninen limusiini liikkuu pelkän sähkömoottorin avulla niin kauan kuin suuressa litiumioniakustossa riittää virtaa.
Tosin on hankalaa pitää se siellä normaaliliikenteen rytmissä. Vaihto sähköstä polttomoottorin puolelle ei edelleenkään ole aina täysin sulava, vaan aiheuttaa pieniä epämukavia nykäyksiä. Niitä ei kyllä taida huomata kuin vaativa kuski, sijoittajat takapenkillä voivat ottaa rennosti. Mutta kokonaisuudessaan kolmelitrainen dieselkone on se sulavampi vaihtoehto. Se jopa kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin hybridi!
Olipa moottori mikä tahansa, voimaa on aina runsaasti. Kiihtyvyys on mahtavaa, ja vauhti kasvaa huomaamattoman salakavalasti, kun kuljettaja oppii löytämään kaasupolkimesta sen asennon, josta irtoaa kaikki mahdollinen teho, ilman että kick-down pakottaa vaihtamaan pienemmälle. Vääntöä nimittäin riittää! Kuljettaja myhäilee vain tyytyväisenä, kun bisnesmiehet uppoutuvat neuvotteluihinsa, ja samalla etäisyys takana oleviin kasvaa kiihtyvällä tahdilla.
Airmatic-ilmajousitus sisältää kolme asetusta, jotka soveltuvat hyvin tilanteisiinsa. Normaaliajossa mennään Comfortilla, joka on erittäin mukava kaikissa tilanteissa. Pahimmissa mukulakivissä ja kynnyksissä koria kannattaa nostaa, joka samalla parantaa joustovaroja, mutta kaarreominaisuudet kärsivät. Sport-asentoa suosittelen aina moottoritievauhdissa, jolloin S-Mersu jämäköityy ja pysyy tiessä kuin liimattuna. Mutkistakin se selviää kunnioitettavaa nopeutta, muttei kuitenkaan innosta kuljettajaa kiertämään aina pienten maalaisteiden kautta. Siihen tarkoitukseen Mersulla on Magic Body Control, jolloin ilmajousitusta on kehitelty vielä vakaampaan ja aktiivisempaan suuntaan.
Se onkin yksi harvoista lisävarusteista, joka maahantuojan esittelyautosta puuttuu. Uuden vastaavan listahinta nousee yli 187 000 euroon! Lisävarusteiden osuus siitä on yli 35 000 euroa! On siis helpompi keksiä, mitä autosta vielä puuttuu, kuin luetella kaikkia upeita keksintöjä ja innovaatioita. Yksi niistä on 360-asteinen lintuperspektiivikamera, joita saa jo perheautoihinkin.
Vaikka uutta S-Mersua voidaan pitää hyvällä omalla tunnolla maailman parhaana autona, ehdottomaan täydellisyyteenkin on silti vielä hienoisesti matkaa. Mutta mitättömät kritiikin kohteet oikeastaan vain korostavat Stuttgartin lippulaivan ylivoimaista etevyyttä: Esimerkiksi taskuperuutusautomaatti tuomittiin yhden kokeilun perusteella onnettomaksi yritykseksi. Mukautuva vakionopeudensäädin hämääntyi pari kertaa ja jarrutti yllättäen erään moottoritietä ylittävän sillan kohdalla. Eikä TV löytänyt kuin muutaman hassun Ylen kanavan. No, harvoin sieltä töllöstä nykyään mitään katsottavaa näkee…

Tähti

Jokainen ominaisuus toimii niin varmasti ja sujuvasti, että klassisen ratin taakse on helppo kotiutua. Ja jokaiseen salattuun ominaisuuteen kannattaa ehdottomasti tutustua. Monet niistä eivät ole millään tavalla tarpeellisia, mutta aiheuttavat sulavalla toiminnallaan välittömästi himon ja riippuvuuden. Eihän tästä haluaisi luopua ollenkaan! Neiti B:kin rakasti sitä...
Kaiken kaikkiaan, varsinkin täydellä kattauksella ajoavustimia, S-Mersu tuntuu jotenkin yliholhoavalta hovimestarilta, joka hoitaa kuljettajan ja matkustajien tarpeet välittömästi ja huomaamattomasti. Kaikki ohjaus tapahtuu kuitenkin hienovaraisesti, nöyrästi ja kunnioittavasti. Eikä se tee virheitä. Tai oikeastaan se on kuin suojelusenkeli, joka vie perille kaikkein hankalimmissakin olosuhteissa. Sinä vain päätät suunnan ja vauhdin. S-Mersu hoitaa loput!
© Caradise 2014
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti