Uudella NSX:llä on kieltämättä valtavat saappaat täytettävänä. Vaikka ensimmäinen sukupolvi kävi kaupaksi melko kehnosti, siitä on tullut monen unelma-auto. Sen muotoilu onnistui täysin: matala ja linjakas keskimoottorinen aikansa superauto oli lähellä Ferraria niin ominaisuuksiltaan kuin hinnaltaan. Se oli ehdottomasti upein 1990-luvun 280-hevosvoimaisista japanilaisista urheiluautoista. Ja se on kaikkien aikojen upein Honda, edelleen.
Sillä uusi NSX on ladattu kaikilla moderneilla nykyauton ominaisuuksilla, mistä ainakaan itse en ole ollenkaan tyytyväinen. Ai miksi? No siinä on neliveto, siinä on 9-vaihteinen automaatti, ja tottakai se on hybridi...
Ohjaamon takaa löytyvä 3,5-litrainen V6 on tuplaturbolla ahdettu, luonnollisesti, ja kaikki sen tuottama voima välitetään takapyörille. Teholukemia ei ole vielä paljastettu, mutta 500 nurkilla varmaan pyöritään, sillä Audi R8, Lamborghini Huracán ja Ferrari 458 Italia ovat NSX:n suoria kilpailijoita. Sähköisiä apumoottoreita on kolme, takana yksi ja etupyörissä kaksi. Ajo onnistuu myös pelkästään näiden voimalla.
Onhan tämä uusikin NSX upean näköinen. Ja onhan se paljon edeltäjäänsä tehokkaampi ja nopeampi, ja muutenkin numeroiden valossa pätevämpi auto. Toivottavasti vain innostava ajettavuus ja hallittavuus löytyy tästäkin, näin ainakin valmistajan mainospuheet hehkuttavat.
Uusi NSX on suunniteltu Amerikassa ja se myös valmistetaan Ohiossa. Euroopan ensi-ilta on luvassa Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa. Toivotaan, että uusi NSX tulee myymään paremmin kuin edeltäjänsä, ehkä silloin puristit voisivat toivoa Hondalta myös ratakireää versiota pelkällä takavedolla ja manuaalivaihteistolla ilman sähkömoottoreita...
© Honda |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti