Mutta Classic Sports Cars Concours D’Elegance ei pettänyt
vieläkään! No okei, sadesää verottaa tietysti osallistujia, varsinkin avoautoilijoita.
Mutta muuten paikalle päässeet urheiluautot edustivat jälleen erittäin laajaa
valikoimaa niin historiallisesti kuin maantieteellisestikin. Mikä parasta,
ennestään tutut autot olivat selvässä vähemmistössä.
Yhdestä uudistuksesta tapahtuman järjestäjälle Antti Wihannolle kuuluu erityiskiitos. Kansainvälisiä vieraita oli tänä vuonna poikkeuksellisen paljon. Syynä siihen oli satavuotiaan Lancian pohjoismaisen kiertueen vierailu Harjattulassa. Ulkomaalaisia Lancioita oli 50, ja suurin osa niistä malleja, jotka ovat Suomessa erittäin harvinaisia. Muutamat vieläpä sellaisia, joita ei Suomen kilvistä löydy lainkaan!
Tämän ei niin suositun italialaismerkin mallistokin on tarjonnut aikojen saatossa monia valtavan upeita autoja. Kartanon nurmella näkyi niistä lukuisia esimerkkejä: sporttisen Betan monet versiot, coupé-malliset Fulvia, Appia ja Gamma, avomalliset Flaviat 1960- ja 2010-luvulta sekä häikäisevän Flaminian umpi- ja avoversiot. Sokerina pohjalla vielä useampi Aurelia-malli, joista yksi oli B24 Spider, jota monet pitävät kaikkien aikojen kauneimpana avoautona. Kyseinen auto vei luonnollisesti Best of Show –tittelin.
Muutenkin iso osa palkinnoista jaettiin pohjoismaalaisille vierailijoille. Esimerkiksi Coupé-luokan ykköseksi kruunattiin kaunis taivaansininen Iso Grifo, sekin Ruotsin kilvissä. Palkintoja oli muutenkin jaossa kenties ennätysmäärä, koko seremoniaan taisi vierähtää melkein tunti…
Olisi mahtavaa, jos jatkossakin saataisiin jonkun merkkikerhon Euroopan kiertue osumaan tänne Turun saaristoon. Se on tietysti vaikea järjestää joka kesä, mutta vuosittainhan näitä autoretkiä suunnataan Euroopasta Suomeen. Näin tapahtumasta voisi tulla jopa kansainvälisesti merkittävä!
Täytyy toki antaa kevyttä kritiikkiäkin. Moni muukin automalli täytti pyöreitä vuosia, mutta niiden osalta osanottajien määrä jäi mitättömäksi. 40-vuotiasta Lotus Espritiä oli sentään neljä yksilöä, mutta 60-vuotisjuhliaan viettäviä MGA:ta vain yksi ja Alfa Romeo Giulietta Spideria ei ollut yhtäkään… Vastaavaa puutetta oli aistittavissa myös viime vuonna.
Joka tapauksessa kesätapahtumien ykkönen autohullun silmin on ja pysyy Harjattulassa. Suomeen on viime vuosikymmenien aikana tuotu valtava määrä eksoottista ajokalustoa, josta saa näyttävän pintaraapaisun vierailemalla Harjattulan kartanolla Juhannusta edeltävänä sunnuntaina!
Yhdestä uudistuksesta tapahtuman järjestäjälle Antti Wihannolle kuuluu erityiskiitos. Kansainvälisiä vieraita oli tänä vuonna poikkeuksellisen paljon. Syynä siihen oli satavuotiaan Lancian pohjoismaisen kiertueen vierailu Harjattulassa. Ulkomaalaisia Lancioita oli 50, ja suurin osa niistä malleja, jotka ovat Suomessa erittäin harvinaisia. Muutamat vieläpä sellaisia, joita ei Suomen kilvistä löydy lainkaan!
Tämän ei niin suositun italialaismerkin mallistokin on tarjonnut aikojen saatossa monia valtavan upeita autoja. Kartanon nurmella näkyi niistä lukuisia esimerkkejä: sporttisen Betan monet versiot, coupé-malliset Fulvia, Appia ja Gamma, avomalliset Flaviat 1960- ja 2010-luvulta sekä häikäisevän Flaminian umpi- ja avoversiot. Sokerina pohjalla vielä useampi Aurelia-malli, joista yksi oli B24 Spider, jota monet pitävät kaikkien aikojen kauneimpana avoautona. Kyseinen auto vei luonnollisesti Best of Show –tittelin.
Muutenkin iso osa palkinnoista jaettiin pohjoismaalaisille vierailijoille. Esimerkiksi Coupé-luokan ykköseksi kruunattiin kaunis taivaansininen Iso Grifo, sekin Ruotsin kilvissä. Palkintoja oli muutenkin jaossa kenties ennätysmäärä, koko seremoniaan taisi vierähtää melkein tunti…
Olisi mahtavaa, jos jatkossakin saataisiin jonkun merkkikerhon Euroopan kiertue osumaan tänne Turun saaristoon. Se on tietysti vaikea järjestää joka kesä, mutta vuosittainhan näitä autoretkiä suunnataan Euroopasta Suomeen. Näin tapahtumasta voisi tulla jopa kansainvälisesti merkittävä!
Täytyy toki antaa kevyttä kritiikkiäkin. Moni muukin automalli täytti pyöreitä vuosia, mutta niiden osalta osanottajien määrä jäi mitättömäksi. 40-vuotiasta Lotus Espritiä oli sentään neljä yksilöä, mutta 60-vuotisjuhliaan viettäviä MGA:ta vain yksi ja Alfa Romeo Giulietta Spideria ei ollut yhtäkään… Vastaavaa puutetta oli aistittavissa myös viime vuonna.
Joka tapauksessa kesätapahtumien ykkönen autohullun silmin on ja pysyy Harjattulassa. Suomeen on viime vuosikymmenien aikana tuotu valtava määrä eksoottista ajokalustoa, josta saa näyttävän pintaraapaisun vierailemalla Harjattulan kartanolla Juhannusta edeltävänä sunnuntaina!
© Caradise 2015 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti