Valitettavasti vain tällä kertaa kesäkuun kirous yllätti ja
tapahtuma osui kesän todennäköisesti kylmimpään päivään. Lähdin kuitenkin
optimistina Hämeenlinnasta matkaan Mazdallani, ja moottoritieltä päästyäni
uskalsin laskea katon alas. Sadetta ei onneksi tullut kuin vasta myöhään
illalla paluumatkalla kotipihaa lähestyttäessä. Itse tapahtuman aikaan
Tuusulanjärven ympäristöä koristi komea auringonpaiste. Kaukaa viisaana toki
otin talvikäyttöön sopivan avoautoilijan nahkatakin päälle, eikä kylmä tullut
kuin vähän päälaesta.
Keski-Uusimaan pääkonttorin parkkipaikalle kerääntyi kelistä huolimatta toistasataa rätti-, targa- tai jopa haitarikattoista ajoneuvoa. Avoautoja oli siis joka lähtöön: Perus-Escorteista siipimallisiin Cadillaceihin ja kaikkea siltä väliltä. Amerikkalaisilla autoilla oli kieltämättä pieni ylivalta, mutta myös euromalleja oli jonkun verran. MX-5 sopi näyttelyyn erinomaisesti, niitä olikin eri sukupolvilta reilusti yli kymmenen yksilöä!
Yleisö oli tungeksinut mukavan tiiviisti avoautojen väliin ihmettelemään katottomia autoja ja kuuntelemaan live-rockenrollia. Tunnelma oli iloinen, onhan avoautoilu kaikin puolin hauskaa hommaa. Ohjelmaa ja markkinointikojujakin oli sopivana höysteenä. Tapahtuman suosion voi siis odottaa kasvavan, toisaalta tämän tyylinen on erittäin riippuvainen säästä.
Paikalla oleva yleisö sai äänestää omaa suosikkiavoautoaan ja voittajaksi nousi valtava vuoden 1959 Cadillac. Toisen sijan saavutti lähes saman rekisterikilven omaava ykköspolven Corvette. Myös pronssille nousi Corvette, hieno sininen 1968-mallinen avo. Oma suosikkini oli kuitenkin erään uskonveljen mahtava Viper RT/10!
Kello 19:30 avoautot poistuivat letkassa cruisingiin Tuusulanjärven ympäri. Poliisi saattoi reilun sadan auton letkan yhtenäiseen alkuvauhtiin. Tapahtuma alkaa olla paikallisillekin tuttu, sillä pitkin järvenrantaa oli runsaasti ohikulkijoita vilkuttamassa harvinaiselle kulkueelle. Järvenpään liikennevaloissa letka alkoi hajota, eikä opastustakaan enää ollut jatkopaikalle saakka. Pienen karttaselailun jälkeen Gustavelundin kartano löytyi, ja siellä halukkaille järjestettiin jatkot. Edelleen paremman ohjauksen tai edes kylttien avulla avoautot olisi saatu vielä yhteen, mutta lopulta ne jätettiin hujan hajan eri puolille Gustavelundia.
Mutta hyvä näinkin, tällaiselle tapahtumalle on selvästi tilausta! Avoautojen määrä nimittäin lisääntyy Suomessa sadoilla joka vuosi, ja niitä pyörii entistä enemmän kesäisillä kadunkulmilla. Keskari Cruising on erittäin hyvä tekosyy lähteä taas ajelulle katto alhaalla, vaikkei lämmöstä olisi tietoakaan!
Keski-Uusimaan pääkonttorin parkkipaikalle kerääntyi kelistä huolimatta toistasataa rätti-, targa- tai jopa haitarikattoista ajoneuvoa. Avoautoja oli siis joka lähtöön: Perus-Escorteista siipimallisiin Cadillaceihin ja kaikkea siltä väliltä. Amerikkalaisilla autoilla oli kieltämättä pieni ylivalta, mutta myös euromalleja oli jonkun verran. MX-5 sopi näyttelyyn erinomaisesti, niitä olikin eri sukupolvilta reilusti yli kymmenen yksilöä!
Yleisö oli tungeksinut mukavan tiiviisti avoautojen väliin ihmettelemään katottomia autoja ja kuuntelemaan live-rockenrollia. Tunnelma oli iloinen, onhan avoautoilu kaikin puolin hauskaa hommaa. Ohjelmaa ja markkinointikojujakin oli sopivana höysteenä. Tapahtuman suosion voi siis odottaa kasvavan, toisaalta tämän tyylinen on erittäin riippuvainen säästä.
Paikalla oleva yleisö sai äänestää omaa suosikkiavoautoaan ja voittajaksi nousi valtava vuoden 1959 Cadillac. Toisen sijan saavutti lähes saman rekisterikilven omaava ykköspolven Corvette. Myös pronssille nousi Corvette, hieno sininen 1968-mallinen avo. Oma suosikkini oli kuitenkin erään uskonveljen mahtava Viper RT/10!
Kello 19:30 avoautot poistuivat letkassa cruisingiin Tuusulanjärven ympäri. Poliisi saattoi reilun sadan auton letkan yhtenäiseen alkuvauhtiin. Tapahtuma alkaa olla paikallisillekin tuttu, sillä pitkin järvenrantaa oli runsaasti ohikulkijoita vilkuttamassa harvinaiselle kulkueelle. Järvenpään liikennevaloissa letka alkoi hajota, eikä opastustakaan enää ollut jatkopaikalle saakka. Pienen karttaselailun jälkeen Gustavelundin kartano löytyi, ja siellä halukkaille järjestettiin jatkot. Edelleen paremman ohjauksen tai edes kylttien avulla avoautot olisi saatu vielä yhteen, mutta lopulta ne jätettiin hujan hajan eri puolille Gustavelundia.
Mutta hyvä näinkin, tällaiselle tapahtumalle on selvästi tilausta! Avoautojen määrä nimittäin lisääntyy Suomessa sadoilla joka vuosi, ja niitä pyörii entistä enemmän kesäisillä kadunkulmilla. Keskari Cruising on erittäin hyvä tekosyy lähteä taas ajelulle katto alhaalla, vaikkei lämmöstä olisi tietoakaan!
© Caradise 2016 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti