sunnuntai 6. toukokuuta 2018

Classic Motor Show

Kymmenen vuotta on kulunut aikaa ensimmäisestä Classic Motor Showsta Lahden Messukeskuksessa. Suomessa oli selvästi tilausta isolle, kansainvälisen tason klassikkoautonäyttelylle. Olen vieraillut alusta saakka jokaisessa, eli siis yksitoista kertaa. Tapahtumasta on tullut perinne, jonne on päästävä joka toukokuun ensimmäinen viikonloppu!

Yleisöä tuntuu olevan vuosi vuodelta runsaasti. Vielä ei kuitenkaan rikottu maagista 20 000 kävijän rajaa, mutta suunta on oikea! Kaavakin on suht tuttu: oma auto jää harmillisen kauas, kun tuhatkunta klassikkoautoa valtaa isot parkkialueet messuhallin lähistöltä. Kevään lämpöennätys 21,4 astetta osui sopivasti sunnuntaille ja nimenomaan Lahteen, mikä auttoi kävijäennätyksen rikkomisessa. Itse olin paikalla lauantaina, mutta silloinkin tungosta oli kivasti.

Classic Motor Show on jo pitkään rakentunut tietyn teeman ympärille, joka on vaihdellut vuosien saatossa mukavasti. Nyt oli vuorossa britit. Teemaosasto oli tuttuun tapaan keskittynyt D-halliin, toki muuallakin huomasi hyvin brittien läsnäolon. Englantilainen autoteollisuus kun on erittäin monipuolista, valmistajia on ollut satoja laidasta laitaan. Painotus oli mielestäni ehkä turhankin paljon kansanmalleissa, jotka eivät omaa niin hohdokasta mainetta. Muutamia poikkeuksiakin onneksi oli, mutta esimerkiksi Aston Martineita ei yhtään!

Toinen uusi idea oli nimeltään ”omistajien helmet”. Sen tiimoilta oli valikoitu kymmenen autoa, joilla on mielenkiintoinen tarina suhteessa omistajaansa. Yleisö sai äänestää suosikkiaan, ja voittajaksi valikoitui viehättävästi patinoitunut IFA F8 Cabriolet. Toisaalta mietin idean tarpeellisuutta, onhan melkeinpä jokainen näyttelyn ajoneuvo tietyllä tapaa omistajansa helmi.

Onpa kymmenen vuoden aikana ehditty jo toteuttaa monta hyvää ideaa, joten on ihan hyvä, ettei näyttelyä toteuteta aina ihan samalla kaavalla, kuten esimerkiksi eräässä pääsiäisen tapahtumassa on käynyt. Ensi vuonnakin suuntaan satavarmasti Lahteen, silloin teemana on sydäntäni niin kovasti lämmittävä urheiluautot!

Joka vuosi halliin on onnistuttu löytämään harvinaisuuksia, joita ei olisi osannut odottaa näkevänsä Suomessa. Esimerkeiksi kelvannee erittäin kaunis ja linjakas neliovinen Delage D6-70 Coachcraft Tourer, yhtä vanha sporttinen Alvis Vaasan automuseosta, sekä peräti kahdeksan Alpine-urheiluautoa! Kaikki näistä tietysti vielä suomalaisissa rekisterikilvissä!

© Caradise 2018

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti