Seuraavaa mahdollisuutta joutui odottamaan kaksi pitkää
vuotta, ja päätin että tämä vuosi ei jää välistä. Eikä kovat odotukset
pettäneet! Lähes kaikki Suomeen maahantuodut merkit olivat paikalla. Volvo oli
merkittävin tekijä poisjääneiden joukossa, toinen oli Subaru. Mutta muilta
merkeiltä oli nähtävillä kattavasti vuoden 2018 mallit, ja monta niistä pystyi
jälleen tänä vuonna koeajamaan.
Juuri koeajojen tähden odotukset olivat korkealla. Vajaan
170 vaihtoehdon joukosta bongasin etukäteen kourallisen mielenkiintoisia
kohteita, jotka olisi päästävä testaamaan. Koeajot lähtevät messuhallin
sisältä, ja suuntasivat Helsingin liikenteeseen. 20 minuutin lenkin aikana
ehtii käydä kääntymässä Oulunkylässä, ja palata Tuusulanväylää takaisin. Eli
kovin syvälle autojen sielunelämään ei pysty tutustumaan, mutta ensivaikutelma
kertoo jo paljon. Mutkia reitille ei juurikaan mahtunut, mutta onneksi sentään
pikku pätkä moottoritietä ramppeineen.
Apukuskin paikalle hyppäsi paikalle aina nuori opas, joka
navigoi reitillä, ja esitteli parhaansa mukaan auton ominaisuuksia. Oppaiden
taso vaihtelee hurjasti, toiset ovat hyvinkin päteviä automyyjiä, toisille
autojen tekniset yksityiskohdat olivat outoja. Onneksi jokaisella tapaamallani
kaverilla juttu luisti hyvin! Kyytiin sattui myös Jyväskylän Suurajojen
ralliradiosta tuttu herra…
Koeajojen määrä rajattiin viiteen per päivä, joten Auto 2018
-tapahtumassa saa kulumaan useammankin päivän, mikä on harvinaista Suomessa!
Itse suuntasin heti alkajaisiksi varaamaan suosikkiautoni koeajon Mazdan
tiskille. Kannatti aloittaa näyttelyn kiertäminen perjantaina nimenomaan tällä
tavalla, sain jokaisen haluamani auton ajoon alle puolessa tunnissa. Tuore
sähköautouutuus Jaguar I-Pace oli haluttua tavaraa, joten sen varaaminen
osoittautui lopulta ylivoimaiseksi. Lauantai oli selvästi ruuhkaisempi päivä:
Saavuin tunnin eilistä myöhemmin, ja moni kyselemäni auto oli jo loppuun
varattu! Onneksi onnistuin saamaan juuri kaksi haluamaani autoa ajoon
lauantaina, tosin noin neljän tunnin odotusajalla. Koeajoista lyhyt
kooste täällä…
Perjantain koeajojen jälkeen kello olikin jo pitkällä, joten
oli aika suunnata syömään. Itse pääsyliput olivat edulliset, kolmen päivän
lippu 30 eurolla, mutta muuten Helsingin Messukeskuksen hinnat hirvittävät.
Päiväparkki maksaa hurjat 12 €! Myös Hesburger ja muut ravintolat veloittavat
kipurajalle asti, kun pakoon ei oikein pääse.
Hallissa esiteltiin runsaasti autouutuuksia eri merkeiltä.
Esimerkiksi paluun tekevä BMW 800-sarja oli näytillä. Niin kuin moneen muuhunkin
autoon, tähän pääsi sisään ihailemaan yksityiskohtia, kuten kristallista
vaihdekeppiä. Bemarilla olisi voinut olla enemmänkin tarjottavaa, kuten myös
Audilla. Onneksi VAG-konserni sentään laivasi paikalle muutaman näyttävän
sähköautokonseptin. Seuraava iso hitti vaikuttaisi olevan tilava, coupemainen,
mutta katumaasturityylinen sähköauto.
Muutenkin näyttelyä kierrellessä on helppo tunnistaa
nykytrendit. Katumaasturien suosio ei näytä laantuvan, käytännössä jokaiselta
merkiltä Suzukista Lamborghiniin pitää olla sellainen. Toinen huomio kohdistui
autojen sisätiloihin, ja ennen kaikkea mittaristoon. Jo monissa
pikkuautoissakin alkaa litteät näytöt korvata perinteiset mittarit, ainakin
lisävarusteena. Jos autossa on vielä liikkuva neula ja kiinteät lukemat,
ohjaamo alkaa tuntua jotenkin hieman vanhanaikaiselta.
Toisaalta ainakin minua tietty konservatiivisuus viehättää.
Tästä pisteet Mazdalle, joka edelleen pyristelee valtavirtaa vastaan vapaasti
hengittävillä moottoreilla. MX-5 manuaalivaihteineen ja käsikäyttöisine
kattoineen on ehdottomasti oikealla paikallaan! 125 000 € maksava Lotus
Exige S Roadster sytytti vielä enemmän askeettisuudellaan. Kunnon ajajan
autossa ei tarvita isoja näyttöjä tai valtavaa valikoimaa automaattisia
toimintoja. DIN-aukkoinen radio kruunaa nostalgisuuden!
Kaiken kaikkiaan uusien autojen lumo saattaa hämätä
satunnaista kulkijaa. Jokainen näytteille tuotu yksilö tuntui olevan viimeisen
päälle varusteltu. Sähkösäätöiset nahkapenkit olivat enemmistössä, ja moneen
autoon oli valittu se kaikkein kehittynein multimediajärjestelmä isoine
näyttöineen. Näitähän ei perushinnalla autoon yleensä saa. Toki ilmiö on
helposti ymmärrettävä, näin pystytään esittelemään niitä hienoja
lisävarusteita, joita autoon on mahdollisuus valita.
Auto 2018 -näyttely oli oikeastaan koko autoalan vuoden
päätapahtuma. Lavalla järjestettiin myös asiapitoista ohjelmaa, eikä pelkkää
viihdettä. Esimerkiksi Vuoden Auto Suomessa 2019 -tittelin saaja paljastettiin
yleisölle lauantaina. Harmi vain, kuulutuksia ei ollut käytännössä lainkaan,
joten messukävijältä vaadittiin omaa aktiivisuutta saada selville tärkeimmät
ohjelmanumerot.
Muuten järjestäjille täytyy esittää kiitokset! Tarjolla oli
runsaasti mielenkiintoista tekemistä ja näkemistä, ja käytännöt järjestelyt
toimivat hyvin. Esimerkiksi yli 160 koeajoautoa rullasivat jatkuvalla syötöllä,
eikä ne seisseet tyhjän panttina minuutteja. Toivotaan, että tämänkaltaisesta
autonäyttelystä tulee Suomessa uusi perinne, edes joka toinen vuosi!
© Caradise 2018 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti