Jaguar XK 4.2 V8 Coupé testattu kesäkuussa 2021.
Upea muotoilu, hieno moottori ja erinomainen ajettavuus tekevät Jaguar XK Coupésta erittäin houkuttelevan!
Jaguarin coupé-mallit ovat olleet perinteisesti pitkäikäisiä.
E-Typellä pärjäiltiin 15 vuotta, ja XJ-S:llä jopa parikymmentä. Vuonna 1996 sen
korvasi XK-malli V8-moottorillaan. Ja kymmenen vuotta myöhemmin XK päivitettiin
toiseen sukupolveen. Hämeenlinnan Rinta-Joupilla myytävä yksilö on tuotannon
alkupäästä ja taivaltanut Eurooppaa kohta sata tuhatta mailia; ensin Italiassa,
sitten Saksassa, ja viimeiset neljä vuotta Pohjolan perukoilla.
Alkuvaiheessa XK-mallia tarjottiin kahtena versiona:
4,2-litraisen veekasin sai joko vapaasti hengittävänä tai kompressoriahdettuna
XKR:nä. Vaihteisto on aina 6-pykäläinen automaatti. Coupén ohella on tietysti
myyty aina myös avomallia. Uudemmissa V8 on joko 3,5- tai viisilitrainen.
Jo pelkkä XK-malli ilman ahdinta tuo isoon kaksioviseen
sporttisen tunnelman! Moottori hörähtää kuuluvasti käyntiin, olematta
kuitenkaan milloinkaan meluisa. Nahkaistuimet ovat muhkeat, mutta sopivan
tukevat. Edellisen XK:n ohjaamoa hallinnut jalopuu on korvattu alumiininvärisillä
muoviosilla. Onneksi avain ei sentään enää ole Fordeista tuttu tikku.
15-vuotiaaksi autoksi Jagge on yllättävän tuhdisti varusteltu.
Tässä yksilössä on avaimeton sisäänkäynti, joka tunnistaa avaimen läheisyyden;
kun sormet viedään oven kahvan taakse, lukot avautuvat. Penkit säätyvät sähköllä
moneen suuntaan, ja molemmilla puolilla on myös muistipaikat. Keskikonsolissa
on värillinen kosketusnäyttö, vieläpä suomenkielisenä! Pysäköintitutkat
varoittavat äänen lisäksi myös optisesti näytöllä.
Jaguarin perinteinen J-kaavio on lyhennetty kahteen suuntaan
liikkuvaksi, sillä vanhanaikaisia asentoja 2, 3 ja 4 ei enää tarvita. Ne on korvattu
ratin takaa löytyvillä vaihdevivuilla, joilla pykäliä voi halutessaan säätää
itse. D-asennossa voi tällöin hyödyntää moottorijarrutusta, ja hetken päästä
napautuksesta vaihteisto palautuu takaisin täysautomatiikkaan. D:n viereen
vasemmalle on edelleen jätetty S-asento, jolloin halutut vaihteet myös pysyvät
päällä. ZF:n laatikko vaihtaa hienosti ja nopeasti kaikissa moodeissaan.
XK on pitkä, leveä ja matala, ja sen tuntee ajossa! Ahtaissa
paikoissa saa olla tarkkana, samoin töyssyissä, ettei keula viistä maata.
Kadulle päästyään suuri koko muuttuu eduksi, jolloin huomaa alustan vakauden ja
tukevuuden. Silti ohjattavuudessa on onnistuttu säilyttämään sopiva herkkyys
kaikissa tilanteissa. Tätä autoa on siis erittäin kiva ajaa! Moottoritiellä
Jagge on kotonaan, eikä se vierasta mukulakiviäkään. Myös mutkateillä
ajettavuus herättää luottamusta, ja autolla uskaltaisi ajaa todella hurjia vauhteja
pitkin maaseutua. Balanssi mukavuuden ja urheilullisuuden välillä on todella
onnistunut XK-mallissa!
Tehoakin on kivasti. Vajaa 300 hevosvoimaa voi kuulostaa modernissa
autossa jopa vähältä, mutta perusmallin XK tuntuu ripeältä kaikissa
tilanteissa. Luistonestokin joutuu ajoittain töihin. Kiihdytyksiä säestää komea
veekasin murina. Näissä moottoreissa on vielä luonnetta, paljon enemmän kuin
turbodieseleissä tai hybrideissä. XK ei edes tarvitse mitään keinotekoisia
sportti-moodeja, sillä auton luonne on juuri sopivan mukava ja tarvittaessa
urheilullisen jämäkkä.
Kulutuslukemissa bensakasi ei tietenkään pääse yhtä hyviin
tuloksiin, mutta ketä kiinnostaa? Eikä lukemat edes ole niin kauheita: Aika
helposti päästään yli 20 mailia gallonalla. Silloin kuluu noin 10 litraa
satasella. XK:n ajotietokone tosin ilmoittaa kulutuksen aina hassusti
amerikkalaisittain. Vaikka kosketusnäytöstä saa vaihdettua eurooppalaiset yksiköt,
kulutuslukema kerrotaan silti hämäävästi aina mpg-tuloksena. Älä siis pelästy, kun
kulutuslukema vain nousee, vaikka ajelisit rauhallisesti mutkateitä kurvaillen!
Kosketusnäyttö ylipäätään on kenties se suurin miinus muuten niin
tasapainoisessa ja haluttavassa paketissa. Toiset tykkäävät, mutta itse pidän
näytön sohimista ajon aikana hankalana ja epätarkkana. Oma erillinen rulla tai
ohjain toimii pääsääntöisesti paremmin. Lisäksi XK:n näyttö haluaa palautua
aina pian takaisin radiotilaan esimerkiksi tuolta ajotietokoneen infosta. Onneksi
edes navi pysyy karttatilassa koko ajan.
Hämmenystä herättää myös ASL-nappula moottorin käynnistysnapin
rinnalla vaihdekepin oikealla puolella. Vasta googletus paljasti, mitä sillä
operoidaan: napilla kytketään päälle vakionopeudensäätimen nopeudenrajoitin. Siihen
ei siis tarvitse usein koskea.
XK:n puutteita saakin hakemalla hakea. Kokonaisuus on erittäin toimiva ja miellyttävä. Tällä Jaguarilla ajellessa ei voi välttyä ajatukselta, että muut saattavat tuijottaa komeaa coupéa kuvitellen kuskiksi jonkin ylpeilevän pohatan matkalla lähimmälle golf-kentälle. Eivät kuitenkaan ymmärrä, että tämän yksilön saisi omakseen alle 25 000 eurolla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti