maanantai 18. elokuuta 2014

Historic Grand Race

Vanhat urheiluautot ja rata-autoilu ovat molemmat erittäin lähellä sydäntäni. Siksi onkin outoa, etten ole aiemmin elämässäni käynyt katsomassa Historic-luokan ratakilpailuja. Ahveniston moottoriradalla järjestettävä kaksipäiväinen Historic Grand Race on kauden päätapahtuma, johon pääsin nyt helposti ensimmäistä kertaa.

Historic-luokan ratakilpailuja on järjestetty Suomessa vuodesta 1990 lähtien, eli nyt oli vuorossa jo 24. kerta. Varsinaisia Historic-luokkia on kaksi: formulat ja vakioautoihin perustuvat umpiautot. Molemmista on vielä runsaasti alaluokkia. Esimerkiksi autot jaetaan vakioihin ja erikoisvakioihin tai GTS-autoihin. Sen lisäksi autot on jaoteltu vielä ikäkautensa ja iskutilavuutensa mukaan. Vakioautot ovat kirjaimellisesti normaaliin sarjatuotantotekniikkaan perustuvia autoja tietyin turvavaatimuksin, mutta erikoisvakioiden ja GTS-autojen virittely on vapaampaa, kunhan se tapahtuu ajanjaksolleen ominaisin tavoin. Monella tämän luokan autolla onkin vuosikymmenten kilpaura jo takanaan!

Varsinaisten Historic-luokkien lisäksi päivän aikana kisataan useissa oheisluokissa. Roadsport-luokassa auton rakentelu ja virittäminen on vielä vapaampaa kuin Historic-luokassa. Peruslähtökohtana on, että auton on oltava FIA:n luokittelema. Mini tonni –luokka on Suomen vanhin edelleen kisaava merkkiluokka, ja kilpailee osana Historic Race Cupia. Myös puhtaille rata-autoille on kolme luokkaa: Locost-autot ovat Lotus Sevenin tyyppisiä itserakennettuja kipa-autoja. Moottorina voi olla mikä tahansa nelisylinterinen ja useimmiten se on jostain moottoripyörästä. SS 1300 –luokan autot ovat entisiä Special Saloon –luokan autoja, joiden sylinteritilavuus on alle 1,3 litraa. Subaru Sport –luokassa autot ovat englantilaisen Van Diemen –tehtaan rakentamia pieniä GT-autoja Subarun 2,2-litraisella tekniikalla. Näillä ajettiin kilpaa 1990-luvulla, ja on hienoa, että aikoinaan suhteellisen edullisilla rata-autoilla päästään edelleen ajamaan kilpaa radalla!

Olosuhteista ja lähinnä kapeasta historiasta johtuen osallistuvat autot perustuvat käyttöautoihin, jotka olivat suosittuja 1960- ja 70-luvulla Suomessa. Eli varsinaisia harvinaisuuksia Suomen Historic-kisoissa näkee harvoin, mutta joka vuosi mukana on myös oikeita urheiluautoja, esimerkiksi Porscheja, Mustangeja tai kevyitä englantilaisia avoautoja kovalla katolla. Tämän vuoden tähtenä loisti ’64 Corvette Grand Sport, joka oli ainoa GTP-luokan edustaja. Se muistuttaa Zora Arkus Duntovin 1960-luvulla suunnittelemaa prototyyppiautoa, ja tehoa on yli 500 hevosvoimaa mukavan murinan saattelemana! Kisojen välissä turva-auton tehtävää toimitti komeasti Gulf-väritteinen Ford GT.

Tunnelma Ahvenistolla on hieno ja yleisöä mäenrinteillä sadoittain. Harjun huipulla on harrasteajoneuvoparkki, jonne tänäkin vuonna oli kerääntynyt satakunta klassikkoa. Ylhäältä hyppytornin juuresta näkee hienosti koko varikkoalueen ja kolmanneksen radasta. Kisalähtöjen tauolla puolet harrasteajoneuvoista osallistuivat paraatiin joka kiersi muutaman kerran mäkisen ja mutkaisen radan ympäri.
 
© Caradise 2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti